Panie i Panowie! Konkurs Car of the Year 2013 wygra…

Już w poniedziałek poznamy zwycięzcę konkursu o tytuł Car of the Year 2013. Będzie to ważne wydarzenie nie tylko dla koncernu, którego produkt okaże się w plebiscycie najlepszy, ale również dla branży motoryzacyjnej nie tylko w Europie.
Do finału konkursu Car of the Year 2013 zakwalifikowały się następujące modele samochodów (w kolejności alfabetycznej):
– Ford B-Max
– Hyundai i30
– Mercedes Klasy A
– Peugeot 208
– Renault Clio 4
– Subaru BRZ/Toyota GT86
– Volkswagen Golf 7
– Volvo V40

W przeciwieństwie do dwóch poprzednich edycji konkursu Car of the Year, w których triumfowały samochody o napędzie alternatywnym (Nissan LEAF oraz Opel Ampera/Chevrolet Volt), tym razem wśród pretendentów są samochody o charakterze bardziej wolumenowym, przede wszystkim z popularnego segmentu B (Peugeot 208 i Renault Clio) oraz C (Hyundai i30 i Volkswagen Golf) i C premium (Mercedes A i Volvo V40).

Przeważają opinie, że największe chyba szanse na zdobycie głównej nagrody Car of the Year 2013 ma nowy Volkswagen Golf, czy najnowszy przykład tego, co może zaoferować niemiecka myśl techniczna. Według zapewnień producenta, samochód notuje dobre wyniki sprzedaży (według ostatnich doniesień zebrano ponad 100 000 zamówień), jest faworytem testów porównawczych w prasie motoryzacyjnej oraz może pochwalić się m.in. zdobyciem oceny pięciogwiazdkowej Euro NCAP.

Trudno powiedzieć, czy w omawianym konkursie ktoś będzie w stanie odebrać zwycięstwo Golfowi. Czy będzie to np. nowy Mercedes A, który również cieszy się dużym zainteresowaniem kupujących, a niedawno został nawet uznany za najpiękniejszy samochód roku? A może najwięcej punktów jury Car of the Year 2013 zdobędzie nowe Volvo V40, które jako pierwszy samochód wyposażony jest w specjalną poduszkę powietrzną chroniącą pieszego w przypadku zderzenia z jadącym pojazdem?

Aż dwóch mocnych reprezentantów w finale plebiscytu Car of the Year 2013 ma Francja, za sprawą Peugeot 208 oraz Renault Clio 4. A może zwycięży rodzinny Ford B-Max, który poza wysokim poziomem bezpieczeństwa dysponuje takimi atutami jak specjalne zaprojektowane drzwi ułatwiające dostęp do środka oraz doceniony przez specjalistów branżowych innowacyjny silnik benzynowy 1.0 EcoBoost?

Werdykt jury Car of the Year 2013 zostanie ogłoszony podczas gali 4 marca, a więc na krótko przed rozpoczęciem dni prasowych na wystawie Genewa 2013.

Nagroda Car of the Year przyznawana jest od 1964 roku. Warunkiem dopuszczenia danego modelu do rywalizacji o to wyróżnienie jest, aby samochód został w ciągu roku wprowadzony do sprzedaży przynajmniej w pięciu różnych krajach Starego Kontynentu, a wolumen sprzedaży przekracza 5 000 egzemplarzy rocznie.

Następnie sędziowie oceniają auta według następujących kryteriów: wygląd, komfort, bezpieczeństwo, ekonomia, właściwości jezdne, osiągi, funkcjonalność, ekologia, a wreszcie – cena oraz stosunek jakości do ceny.

W finałowym głosowaniu każdy z jurorów ma do rozdysponowania łącznie 25 punktów na co najmniej 5 modeli w stawce, przy czym jednemu autu dany juror może przyznać maksymalnie 10 punktów.
IBRM Samar, Autor Rafał Żaglewski