Nowy Solaris Urbino 12 z szeregowym napędem hybrydowym

Dostawcą jednostki napędowej HybriDrive jest amerykański producent BAE Systems. Ten ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cummins o pojemności zaledwie 4,5 litra (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM).

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

W najnowszej ofercie Solarisa od niedawna znajduje się także osiemnastometrowa wersja autobusu hybrydowego z systemem szeregowym BAE. Pojazd wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6,7 o pojemności 6,7 l i mocy 300 KM i asynchroniczny silnik centralny o mocy maksymalnej 200 kW.

Prezentowany na targach nowy Urbino 12 Hybrid odznacza się znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynie energii – superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.

Nowy Solaris Urbino 10,5

Nowy Solaris Urbino w klasie MIDI z powodzeniem znajduje zastosowanie zarówno w małych miastach, jak i wąskich i ciasnych uliczkach wielu europejskich metropolii. Pojazd zbudowano w oparciu o moduły 12-metrowego Solarisa, skracając o półtora metra przestrzeń pomiędzy pierwszymi drzwiami a drugą osią. Zmiana konstrukcji na krótszą objęła także zmniejszenie rozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm. W modelu targowym zamontowano silnik Cummins ISB6.7E6C o mocy 209 kW. Jednak, podobnie jak w przypadku spalinowego Urbino 12, istnieje możliwość zamontowania jednostki napędowej DAF MX11. Oba rozwiązania gwarantują dynamiczną i jednocześnie ekonomiczną jazdę. Silniki spełniają restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6. Mimo swoich niewielkich rozmiarów, autobus z powodzeniem poradzi sobie na trasach o większym natężeniu ruchu pasażerskiego, oferując aż 23 miejsca siedzące, z czego 6 dostępnych jest z niskiej podłogi. Wysoki komfort jazdy pasażerom gwarantuje wydajna klimatyzacja, nowoczesne światła
LED (w kolorze bursztynowym!) i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, które zostały umieszczone na poręczach dla pasażerów. Trzy sztuki nowego Solarisa Urbino 10,5 jeżdżą już w Wiedniu. W trakcie produkcji są już następne modele specjalnie przygotowywane dla Komornik i Kutna w Polsce, a także Fürt w Niemczech i francuskiego Abondance. To ostatnie, malowniczo położone miasto, będzie miało okazję przekonać
się o zaletach nowego Solarisa Urbino 10,5 na górskich, krętych i stromych drogach.

Dodatkowe informacje
Mateusz Figaszewski Informacje o firmie
Pełnomocnik Zarządu ds. Elektromobilności i PR
tel.: +48 61 66 72 347
tel. kom.: +48 601 652 179
fax: +48 61 66 72 345
email: mateusz.figaszewski@solarisbus.com

Solaris Bus & Coach S.A. jest europejskim liderem w zakresie produkcji nowoczesnych pojazdów komunikacji publicznej: autobusów, trolejbusów i tramwajów, a także czołowym
producentem w Europie w zakresie projektowania i budowy autobusów z napędem elektrycznym. Nowy Solaris Urbino 12 electric został wybrany „Autobusem Roku 2017”. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem opuściło już blisko15 000 pojazdów. Jeżdżą one po drogach 32 krajów.