Nowy plan współpracy GM z Peugeot-Citroen

Amerykański i francuski koncern zrezygnowały ze współpracy przy produkcji następców aut Opel Insignia i Citroen C5. Będą za to wspólnie produkować nowe, ekonomiczne silniki.

W czwartek GM i francuski koncern Peugeot-Citroen (PSA) ogłosiły nowy program kooperacji, uzgadnianej w ramach sojuszu zawartego na początku tego roku.

Wtedy koncerny zapowiadały, że wspólnie skonstruują cztery nowe modele aut, które będą produkowane do sprzedaży w sieciach Opla, europejskiej spółki GM, oraz PSA. Ale obecnie te plany zostały zmodyfikowane.

W czwartek koncerny ogłosiły, że zawarły ostateczne porozumienie w sprawie współpracy przy konstrukcji i produkcji trzech modeli samochodów.

Pierwsze z tych aut zastąpi minivany Opel Zafira i Peugeot 3008. Drugi model to samochód typu crossover, podobnego typu jak obecny Citroen C3 Picasso. Trzecim dzieckiem amerykańsko-francuskiego związku będzie mały samochód, następca Opla Corsa i Peugeot 208.

Pierwsze auto stworzone w ramach sojuszu ma się pojawić w salonach sprzedaży w 2016 r.

GM i PSA miały też współpracować przy konstrukcji i produkcji auta klasy średniej, takiego jak Opel Insignia czy Citroen C5. Ale ten plan osiadł na mieliźnie, gdy po wyborach rządy we Francji objął socjalistyczny prezydent Nicolas Hollande i przeznaczył miliardy euro wsparcia dla PSA, w zamian uzyskując wpływ na decyzje tego prywatnego koncernu. Bo zdaniem analityków wspólna produkcja aut klasy średniej zmusiłaby Opla do zamknięcia zakładów w niemieckim Ruesselsheim albo Peugeot do zamknięcia zakładów we francuskim mieście Rennes. Ani Berlin, ani Paryż nie mają zaś ochoty na likwidację swoich fabryk samochodów.

– Ta kwestia najwyraźniej byłaby zbyt konfliktowa dla Niemiec i Francji – skomentował Philippe Barrier z banku Societe Generale decyzję GM i PSA o wstrzymania kooperacji przy produkcji aut klasy średniej.

W zamian koncerny postanowiły współpracować przy konstrukcji i produkcji ekonomicznych, trzycylindrowych silników benzynowych. Będą one spełniać normy emisji spalin Euro7, które powinny wejść w życie w 2019 r. – poinformował PSA, nie podając więcej szczegółów.

Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, qub, AFP, Reuters