Nowy klient wałbrzyskiej Toyoty

Fabryka Toyoty w Wałbrzychu rozpoczęła dostawy produktów dla indyjskiego producenta skrzyń biegów – Toyota Kirloskar Auto Parts. To drugi, po fabryce w RPA, klient zakładu spoza Europy i ósmy odbiorca podzespołów z Wałbrzycha.
Ceremonią Potwierdzenia Jakości, która odbyła się pod koniec września oficjalnie rozpoczęto współpracę z nowym klientem. Na jego potrzeby pracować będzie hala kuźni. Aby to umożliwić dział produkcji musiał opracować najbardziej optymalną metodę zmiany ustawień maszyn tak aby na jednej linii produkcyjnej po tzw. przezbrojeniu można było wytwarzać zarówno obecnie produkowane części jak i detale dla nowego odbiorcy. – Po modyfikacji procesów całą linię produkcyjną można przezbroić w ciągu 4 minut, mówi Michał Romanowski z działu logistyki wałbrzyskiej Toyoty.

Na potrzeby indyjskiego producenta skrzyń biegów, produkowanych będzie ponad 11 tys. odkuwek kół zębatych i tulei dzienne. Składane w Indiach skrzynie będą docelowo montowane w modelach Toyota Etios (sedan segmentu B) i Toyota Livia (5-drzwiowy hatchback) wytwarzanych przez fabryki Toyoty w Indiach, Indonezji i Brazylii. Modele te przeznaczone są na szybko rozwijające się rynki Brazylii, Indii, Indonezji oraz RPA, gdzie auta tego typu są bardzo popularne.

Współpraca z indyjską fabryką Toyoty ma już kilkuletnią tradycję. Od 2010 r. inżynierowie obu zakładów wymieniają się doświadczeniami w zakresie systemów produkcyjnych. W 2011 fabryka w Wałbrzychu przekazała część maszyn, które już nie były wykorzystywane w procesie produkcyjnym, na potrzeby nowej hali skrzyń biegów obecnego klienta.

Poszukiwanie nowych odbiorców na wałbrzyskie produkty jest realizacją strategii, mającej zapewnić zwiększenie i ustabilizowanie zamówień, a tym samym zmniejszyć wahania produkcji. – W lutym uruchomiliśmy produkcję skrzyń biegów dla Lotusa a obecnie produkcję odkuwek do TKAP. Te dwa wydarzenia świadczą o tym, że, nie ustajemy w wysiłkach by szukać nowych biznesowych perspektyw dla wałbrzyskiej Toyoty, powiedział szef fabryki, Carl Klemm.

Wałbrzyska fabryka Toyoty produkuje skrzynie manualne i półautomatyczne pięciobiegowe, skrzynie manualne sześciobiegowe montowane w europejskich modelach osobowych Toyoty oraz 1-litrowe silniki, w które wyposażone są najmniejsze modele – Aygo i Yaris. Sześciobiegowe skrzynie montowane są również w roadsterach Elise oraz Elise S, brytyjskiego producenta samochodów sportowych – firmy Lotus. Ponadto fabryka w Wałbrzychu dostarcza wały korbowe i korbowody do silników montowanych w drugiej fabryce Toyoty w Polsce zlokalizowanej w Jelczu-Laskowicach oraz w zakładzie w Wlk.Brytanii, a od września 2012 r. również odkuwki kół zębatych i tulei na potrzeby indyjskiej fabryki Toyoty. Roczna zdolność produkcyjna zakładu wynosi ponad milion podzespołów.

AUTOR:  TMMP, WNP.PL (AG)