Nowe lekkie rozwiązania BASF dla motoryzacji

Podczas tegorocznych targów IAA w Frankfurcie, BASF zademonstruje producentom z branży motoryzacyjnej, jak mogą zmniejszyć masę pojazdów, ograniczyć emisję, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo, komfort i wydajność dzięki tworzywom sztucznym, katalizatorom i materiałom akumulatorowym.

Mikrokomórkowy elastomer poliuretanowy Cellasto od BASF to rozwiązanie, obniżające czynnik NVH (hałas, wibracje, uciążliwość korzystania) w pojazdach. W Frankfurcie zaprezentowane zostaną górne mocowania, mocowania HUD i silników elektrycznych z różnych kombinacji materiałów. Mocowania górne wykonane materiału Cellasto mają przyczyniać się do znaczącego zmniejszenia wagi, podczas gdy mocowania HUD mogą wyeliminować wibracje w różnych warunkach otoczenia. Mocowania do silników elektrycznych spełniają wymogi pojazdów elektrycznych i hybrydowych dzięki swojej niewielkiej wadze, kompaktowej konstrukcji i izolacji akustycznej.

Pierwsza na świecie belka poprzeczna tylnej osi z tworzywa sztucznego została opracowana przez firmę ContiTech Vibration Control i BASF dla Mercedesa klasy S. Wykonana jest z tworzywa sztucznego o nazwie Ultramid A3WG10 CR, poliamidu opracowanego przez BASF, odpowiednio wzmocnionego i zoptymalizowanego pod kątem dużych obciążeń mechanicznych. W porównaniu z wcześniej stosowaną belką wykonaną z odlewu aluminiowego, komponent ma zapewniać zmniejszenie ciężaru elementu o 25%, lepsze właściwości akustyczne, a także mechaniczne, nawet w wysokich temperaturach, oraz spełnienie najnowszych wymagań w zakresie testów zderzeniowych.

Dzięki nowym katalizatorom i materiałom akumulatorowym od BASF pojazdy mają mniejszy wpływ na środowisko, niezależnie od wykorzystywanej technologii napędu.

Jednoskładnikowy czterofunkcyjny katalizator konwersji EMPRO FWC usuwa ze spalin silnika benzynowego cząstki stałe, jak również tlenek węgla, węglowodory oraz tlenki azotu. Pomaga to spełnić wymogi restrykcyjnych nowych norm emisji spalin, włącznie ze standardem EURO 6c, przy jednoczesnej redukcji złożoności systemu, wymaganych narzędzi i ogólnego kosztu systemu.

Opatentowana technologia EMPRO SCR.2F (Selektywna Redukcja Katalityczna na Filtrze) łączy rozwiązanie SCR z filtrem cząstek stałych, co pozwala kontrolować emisję tlenków azotu i cząstek stałych w jednym miejscu oraz zmniejszyć wagę i zaoszczędzić miejsce. W przypadku pojazdów elektrycznych, plug-in i hybrydowych, materiały katodowe oraz elektrolity BASF oferują odpowiednią moc, jak również energię, bezpieczeństwo i większą wydajność akumulatorów i baterii litowo-jonowych.

BASF zaprezentuje także różne materiały do wygłuszania pokrywy silnika, np. termostabilną piankę melaminową Basotect TG, stosowaną jako warstwa wygłuszająca w silniku Volkswagena noszącym oznaczenie EA888 dla modeli Jetta, Golf, Passat, Tiguan oraz Beetle produkowanych w Ameryce Północnej.

Wykorzystanie pianki Basotect ma zapewniać odpowiednie wygłuszenie, ale również opóźnienie palności i dużą redukcję wagi, ponieważ waż 20 kg/m3. Basotect TG jest jedyną termoutwardzalną pianką melaminową produkowaną specjalnie z myślą o procesie kształtowania termicznego i umożliwiającą tworzenie zaawansowanych, trójwymiarowych elementów do wykorzystania w ciasnych przestrzeniach.
Inną możliwość redukowania hałasu pod maską daje elastyczna integralna pianka poliuretanowa Elastofoam I, wykorzystywana do produkcji lekkich pokryw silnika w ramach jednorazowego procesu, tj. z wykorzystaniem jednego materiału w ramach jednego kroku procesowego. Miękka pokrywa jest produkowana przez austriacką firmę Polytec Car Styling i mocowana w różnych modelach samochodów szwedzkiego Volvo. Wygłuszający materiał wykorzystywany do produkcji elastycznej widocznej części charakteryzuje się niską gęstością 140 kg/m3.

Jako pierwszy producent termoplastycznego poliuretanu (TPU), BASF zdołał zoptymalizować materiał, dzięki czemu może on być nakładany obficie i w niepomalowanej formie na zewnętrzną część pojazdu. PSA Peugeot Citroën wykorzystuje materiał TPU Elastollan AC 55D10 HPM (Wysokowydajny Materiał) do tworzenia montowanych na nadwoziu Citroëna C4 Cactus paneli Airbump. Są to duże, wypełnione powietrzem panele w kontrastowych kolorach: sa one montowane na bokach, a także z przodu i z tyłu samochodu, chroniąc go przed zderzeniami i zadrapaniami, a także zapewniając mu charakterystyczny wygląd.

źródło: BASF/wnp.pl

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMM Cars w ofensywie
Następny artykułFord na fali wznoszącej