Nowa azjatycka marka na polskim rynku

Ecce Baltica Motors, spółka z Ożarowa Mazowieckiego, została oficjalnym importerem marki Great Wall Motor (GWM) w Polsce. To nie jest tylko zapowiedź przyszłej działalności. Przyjmowanie zamówień rusza w tym tygodniu, a samochody testowe już czekają na potencjalnych klientów.

Informacje o sprzedaży chińskich marek na polskim rynku wielokrotnie pojawiały się już w przeszłości, ale do tej pory żaden importer nie wpisał się na stałe w krajobraz polskiej motoryzacji. W przypadku marki Great Wall Motor sprawa wygląda naprawdę poważnie. Chiński potentat od 2012 roku produkuje samochody w fabryce w Bułgarii oraz posiada wszystkie wymagane certyfikaty umożliwiające sprzedaż swoich aut na terenie Unii Europejskiej. Do tej pory żadna chińska firma nie zrobiła tak wiele, żeby powalczyć o klientów na Starym Kontynencie. Jedną z form promocji jest czynny udział w motosporcie. Od 2010 roku GWM regularnie startuje prestiżowym rajdzie Dakar pod nazwą Haval, w którym w latach 2012 i 2013 zajął wysokie 6 miejsca w klasyfikacji samochodów osobowych.

W chwili debiutu marki w Polsce, oferta będzie obejmowała dwa modele – SUV-a o nazwie H6 oraz pickupa o nazwie Steed. To dwa czołowe modele GWM, dzięki którym może poszczycić się tytułem najpopularniejszego producenta chińskiego w klasie aut typu SUV i pickup na rynku lokalnym.

Pierwszy model to kompaktowy SUV, który jednak swoimi wymiarami przewyższa zdecydowaną większość bezpośrednich konkurentów. Samochód ma aż 4 640 mm długości, 1 825 mm szerokości oraz 1 690 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2 680 mm. Producent podaje, że pojazd dysponuje bagażnikiem o poj. 808 litrów, z możliwością powiększenia do 2010 litrów.

Do jego napędu wykorzystano dwa silniki. Pierwszy z nich to turbodoładowana jednostka benzynowa o poj. 1.5 litra i mocy 143 KM, dysponująca maksymalnym momentem obrotowym o wartości 202 Nm, dostępnym w przedziale od 2 200 do 4 500 obr/min. Tak skonfigurowany pojazd z napędem na przednią oś waży 1541 kg. Według oficjalnych danych technicznych samochód może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 11,2 sekundy i może rozpędzić się maksymalnie do 180 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 9 l/100 km. Za przeniesienie napędu odpowiada pięciobiegowa manualna skrzynia biegów. W opcji jest także oferowany dołączany napęd na tylne koła, który minimalnie pogarsza osiągi.

Silnik wysokoprężny ma poj. 2 litrów i moc 143 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 310 Nm, w przedziale od 1 800 do 2 800 obr/min. H6 z takim motorem waży 1725 kg, rozpędza się do 100 km/h w czasie 11,4 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 175 km/h. Również w tym przypadku, seryjnie montowany jest 6-biegowa manualna skrzynia biegów i napęd na przednią oś, natomiast napęd 4×4 jest opcjonalny.

Niezależnie od zastosowanego układu napędowego, z tyłu montowane jest zawieszenie wielowahaczowe.

Klienci będą mieli do wyboru trzy wersje wyposażenia: One, Star i Premium. Wyposażenie standardowe obejmuje wszystkie wymagane przez europejskie przepisy systemy bezpieczeństwa, choć np. w podstawowej wersji nie ma przednich bocznych poduszek powietrznych. W opcji nie ma także najnowszych systemów bezpieczeństwa, takich jak system monitorujący martwe pole, natomiast pod względem wyposażenia wpływającego na komfort jazdy nie ma na co narzekać. W topowej wersji kierowca ma do dyspozycji nawet takie elementy jak elektrycznie regulowany fotel, zestaw multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem i kamerą cofania, czy skórzaną tapicerkę obejmującą także boczki drzwi.

Importer ujawnił także ceny swojego modelu:
1. Haval H6 One 1.5T 4×2 – 21 000 EUR,
2. Haval H6 One 1.5T 4×4 – 22 700 EUR,
3. Haval H6 Star 1.5T 4×4 – 25 600 EUR,
4. Haval H6 One 2.0D 4×2 – 23 800 EUR,
5. Haval H6 One 2.0D 4×4 – 25 100 EUR,
6. Haval H6 Star 2.0D 4×4 – 28 000 EUR.

Podane kwoty są kwotami brutto i uwzględniają koszty odsetek 3-letniego leasingu. Dla osób prywatnych ceny są niższe o 4%. W cenie pojazdu w pierwszym roku nabywca prawdopodobnie otrzyma także darmową polisę OC/AC. Samochód posiada homologację N1.

Drugi model to klasyczny pickup z podwójną kabiną. Do jego napędu wykorzystywane są dwie jednostki. Benzynowa o poj. 2.4 litra i mocy 122 KM (200 Nm) oraz Diesel o poj. 2 litrów i mocy 139 KM (305 Nm).Warto podkreślić, że silnik benzynowy to sprawdzony motor Mitsubishi, często wykorzystywane przez innych chińskich producentów. W każdej odmianie montowany jest napęd na cztery koła oraz reduktor, dostarczany przez znaną firmę Borg Warner.

Poniżej ceny chińskiego pickupa:
1. Steed 2.0D One 4×4 – 24 100 EUR,
2. Steed 2.0D Star 4×4 – 25 400 EUR,
3. Steed 2.4 One 4×4 – 24 400 EUR.

Podobnie jak w przypadku modelu H6, podane kwoty są kwotami brutto i uwzględniają koszty odsetek i koszty 3-letniego leasingu w Santander Consumer Bank. Dla osób prywatnych ceny są niższe o 4%. Samochód posiada homologację N1.

Samochody są objęte 3-letnią gwarancją mechaniczną z limitem 100 000 kilometrów i 6 lat na perforację nadwozia. Przedstawiciele spółki ecce Baltica Motors zapowiadają, że do końca bieżącego roku na mapie kraju pojawi się od 7 do 10 punktów dealerskich, a na koniec 2016 roku maksymalnie nawet 27 dealerów. Więcej szczegółowych informacji poznamy w tym tygodniu. Dodatkowo ma powstać 6 punktów całodobowej obsługi Great Wall 24 Assistance. Planowane punkty zlokalizowane zostaną w Kielcach, Poznaniu, Płocku, Szczecinie, Lublinie oraz  Redzie lub Gdyni. Na przełomie 2016 i 2017 na polski wprowadzona zostanie odrębna marka Haval, która w koncernie GWM ma pełnić podobną rolę jak Lexus w Toyocie. Prawdopodobnie bankiem finansującym markę GWM i przyszłą Haval zostanie Santander Consumer Bank.

Źródła
  • Ecce Baltica Motors
IBRM Samar, Autor Michał Hadyś