NOVOL: ustalenie kosztów materiałów lakierniczych

Podczas XII Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych, które odbyło się w grudniu 2017 roku, firma NOVOL miała możliwość zaprezentowania swojego stanowiska w odniesieniu do zmian jakie zaszły w 2016 roku w tzw. „koszyku materiałowym” w  kalkulacjach szkód komunikacyjnych.

Prezentacja zawierała zarówno informacje o firmie jak i fakty dotyczące zmian w „koszyku” oraz analizę roli dostawcy lakierów w procesie likwidacji szkody, w odniesieniu do istniejącego od lat konfliktu interesów na linii warsztat-towarzystwa ubezpieczeniowe (TU).

Historia i dokonania firmy NOVOL

NOVOL jest firmą rodziną założoną w 1978 r. przez Piotra Nowakowskiego i Piotra Olewińskiego. W połowie 2016 roku nastąpiło przekazanie zarządzania firmą kolejnej generacji – prezesem zarządu został Filip Nowakowski a wiceprezesem Paweł Olewiński. Rok 2018 jest dla NOVOL wyjątkowy. To rok, w którym firma świętuje jubileusz 40-lecia istnienia na rynku. Firma jest laureatem wielu prestiżowych nagród w tym „Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP 2011”, „Perły Polskiej Gospodarki” czy od lat plebiscytu „Przedsiębiorstwo Fair Play” – ostatnio w 2017r. NOVOL został uwzględniony, obok największych koncernów branży lakierniczej w raporcie Future Market Insights 2017, opisującym kondycję światowego rynku „automotive refinish”.

NOVOL (100% polski kapitał) to nie tylko produkty dla lakiernictwa pojazdowego. W swoich pięciu fabrykach produkuje również systemy dla przemysłu, kompozyty dla szkutnictwa, nawierzchnie sportowe (np. wykorzystywane przy budowie Orlików) i przemysłowe a także środki do pielęgnacji drewna.

W doskonale wyposażonych laboratoriach, dzięki pracy świetnych specjalistów powstają produkty spełniające najwyższe standardy jakościowe i środowiskowe. Zaprzyjaźnione z NOVOL-em uczelnie często korzystają z zasobów sprzętowych i intelektualnych firmy. Laboratoria kolorystyczne dbają o spełnienie wymagań rynkowych w ramach zintegrowanego programu DiscoverColor

Dzisiaj firma dostarcza swoje produkty do prawie 50 krajów i wciąż zdobywa nowe rynki, nie tylko w Europie, ale i na innych kontynentach.

Marka SPECTRAL i zmiany w „koszyku” materiałowym

Kompletne systemy dla lakiernictwa pojazdowego, funkcjonujące na rynku pod marką SPECTRAL, to linie lakierów bazowych wodnych, rozpuszczalnikowych i dwu-komponentowych wraz z całą gamą dodatków, od szpachli poprzez podkłady, na lakierach bezbarwnych kończąc. Klienci firmy korzystają z najnowocześniejszych narzędzi kolorystycznych i silnego wsparcia w postaci infolinii oraz Centrum Kolorystycznego.

Spectral Wave 2.0 to linia lakierów wodnych dedykowana rynkom, gdzie obowiązują europejskie normy VOC/LZO. Jest to perfekcyjny produkt o najwyższych parametrach, wielu zaletach użytkowych i świetnej kolorystyce.

AZT – bez wiedzy i zgody firmy NOVOL

W drugiej połowie 2016 roku Instytut AZT Automotive GmbH (AZT) wprowadził zmiany w koszyku materiałowym, skutkujące obniżką stawki kalkulacyjnej o ok 10-12%. Pierwsze doniesienia mówiły enigmatycznie o dołożeniu do koszyka produktów „polskiego producenta”. Dopiero pismem do ZDS, w lipcu 2017 roku fakt ten został potwierdzony przez AZT. Odbyło się to jednak bez wiedzy i zgody firmy NOVOL, która nigdy nie zabiegała o włączenie swoich produktów do tzw. koszyka.

Zgodnie z filozofią firmy, żeby uniknąć pochopnych osądów, NOVOL stara się z rozwagą i metodycznie wyjaśnić istotę każdego problemu. W związku z powyższym w ub.r. w kilku pismach NOVOL zwrócił się do AZT Automotive GmbH o wyjaśnienia odnośnie zmian jakie AZT wprowadziło w koszyku na rynku polskim. W efekcie podjętych starań, w listopadzie 2017 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli firmy z kierownictwem AZT. O efektach tego spotkania poinformowani zostali w pierwszej kolejności przedstawiciele zarządu Polskiej Izby Motoryzacji. AZT twierdzi, że przy obliczaniu wartości stawki kieruje się metodą średniej arytmetycznej produktów będących w koszyku. AZT jednocześnie potwierdziło, że wiedzę o NOVOL i SPECTRAL-u czerpało ze stron internetowych i że rozszerzyło koszyk w odpowiedzi na zapytania z rynku. Zdaniem przedstawicieli NOVOL-a, tak duża zmiana średniej po dodaniu dodatkowej – 8 pozycji do 7 już istniejących produktów, przy założeniu rynkowej ceny produktów NOVOL, nie jest możliwa. AZT ma zrewidować zasadność tak dużej obniżki uśrednionej stawki i poinformować firmę NOVOL o rezultacie swojego wewnętrznego audytu. Nie znając szczegółowego modelu stosowanego przez AZT, NOVOL cierpliwie czeka na wyniki audytu, podkreślając jednocześnie, że produkty oferowane są po cenach rynkowych.

– W międzyczasie, kiedy staraliśmy się wyjaśnić problem, który na równi dotknął wszystkie firmy z naszej branży, z przykrością odnotowaliśmy fakt, że inne podmioty zdecydowały się na bardziej jednostronne działania. Ich końcowym efektem nie jest trwałe rozwiązanie problemu, ale stworzenie tymczasowego rozwiązania, które ma potencjał do wywoływania kolejnych problemów mówi  Wojciech Kuśmirek z firmy NOVOL, Zastępca Dyrektora Marketingu ds. SPECTRAL. – Przykładem jest choćby pojawienie się na rynku instrukcji dla serwisów, która miała na celu uzyskanie wyższej stawki od TU stosując regułę „wykluczeniową” w ramach tzw.  kodu 51. W efekcie tego typu działań w ostatnich tygodniach UOKiK zwrócił się do NOVOL z oficjalną prośbą o udzielenie informacji odnośnie naszej wiedzy na  temat prób blokowania dostępu serwisom do niektórych produktów – dodaje.

NOVOL jest za całkowitą przejrzystością powstawania „koszyka”, a metodyka wyliczania kosztów materiałów powinna być rezultatem uzgodnień szerokiego środowiska likwidacji szkód – warsztatów i TU. Jak dotychczas AZT nie podjęło z żadnym z polskich stowarzyszeń motoryzacyjnych, dyskusji w kwestii rozliczeń kosztów napraw, tak jak to się dzieje w innych krajach. Pozostaje jednak mieć nadzieję, że sytuacja ta w najbliższym czasie ulegnie zmianie. Czy Ogólnopolska Motoryzacyjna Rada Techniczna (OMRT) ma szansę stać się „twarzą” polskiego rynku w tym aspekcie? NOVOL przyjął zaproszenie do udziału w pracach OMRT zakładając, że działalność Rady pozytywnie wpłynie na unormowanie stosunków między środowiskami: warsztatowym i ubezpieczeniowym.