Najlepszy samochód miejski według Euro NCAP

Renault Zoe jest najlepszym samochodem miejskim w roku 2013 pod względem bezpieczeństwa spośród modeli spalinowych i elektrycznych, według Euro NCAP.
Już w trakcie projektowania Renault Zoe kierowano się jedną zasadą: zero kompromisów w zakresie bezpieczeństwa. Pojazd francuskiej marki jest w 100% elektryczny i pod względem bezpieczeństwa w niczym nie ustępuje samochodom spalinowym Renault.

Powstał w wyniku połączenia wiedzy i know-how marki w zakresie biernego i aktywnego bezpieczeństwa. W całym procesie jego tworzenia, począwszy od projektu aż po liczne testy, nie pozostawiono niczego przypadkowi. Oprócz wymagań Euro NCAP firma Renault skoncentrowała się w szczególności na dwóch obszarach związanych z napędem elektrycznym: baterii i cichej pracy.

Bateria jest równie ważna jak zbiornik paliwa, dlatego to właśnie na niej skupili się inżynierowie ds. bezpieczeństwa. Jej obudowa została wzmocniona w celu zapewnienia integralności modułów. Wszelkie kable zostały tak rozmieszczone w pojeździe, aby ograniczyć ryzyko ich uszkodzenia.

Podsumowanie roczne testów Euro NCAP 2013

Bateria została także poddana licznym testom i ciężkim próbom w celu wykazania jej zgodności ze specyfikacją bezpieczeństwa. Testy ognia, zanurzenie, podpalenie, przeciążenie elektryczne, zwarcia, gwóźdź (włożony w sam środek ogniwa), kompresja, upadek – to tylko niektóre „tortury”, którym został poddany pojazd. Po teście zderzeniowym bateria pozostała w stanie nienaruszonym, a jako środek ostrożności komputer pokładowy wysłał natychmiastowe polecenie wyłączenia prądu przez wyłącznik automatyczny.

Przy prędkości do 30 km/h samochód jest wyjątkowo cichy, dlatego samochód Zoe został wyposażony w system ZE Voice, który wytwarza zewnętrzny dźwięk ostrzegający pieszych o zbliżaniu się pojazdu. ZE Voice jest słyszalny przy prędkościach do 30 km/h.

Po zatrzymaniu samochód jest idealnie cichy. Dźwięk został specjalnie zaprojektowany i jest charakterystyczny dla stylu Zoe. Opracowano go we współpracy z zespołem ds. percepcji i projektowania dźwięków instytutu IRCAM (Instytut ds. Badań i Koordynacji Akustycznej/Muzycznej).

Kierowca ma możliwość wyboru jednego spośród trzech różnych dźwięków (Pure, Glam oraz Sport) oraz ich wyłączenia pojedynczym wciśnięciem wyłącznika. Dźwięk uruchamia się automatycznie po włączeniu zasilania w samochodzie.
Źródła, RENAULT
IBRM Samar