Nadchodzi nowa ustawa o recyklingu

Zgodnie z planem, 1 stycznia 2016 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Wśród zmian jest m.in. likwidacja 500-złotowej opłaty pobieranej od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju.

Uchwalona przez Sejm 27 maja 2015 roku nowelizacja ustawy została wymuszona na polskich władzach przez Komisję Europejską, która zarzucała nam brak pełnego wdrożenia do krajowego prawa unijnej dyrektywy 2000/53/ WE. Jak podkreślało wielu obserwatorów, po kilku latach zwłoki, prace nad ustawą w pierwszej połowie tego roku wyraźnie przyspieszyły. Było to m.in. efektem gróźb unijnych urzędników zapowiadających zgłoszenie skargi przeciw Polsce do Trybunału Sprawiedliwości.Jedną z najważniejszych zmian jest zniesienie obowiązku ponoszenia tzw. opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł od pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju. Do tej pory opłata ta jest uiszczana zarówno przez osoby fizyczne sprowadzające auta z zagranicy jak i przez przedsiębiorców, którzy nie mają obowiązku zapewnienia sieci zbierania pojazdów. Zniesienie opłaty recyklingowej w stosunku do osób fizycznych wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. W przypadku rejestracji pojazdu sprowadzonego do Polski przed tym terminem konieczne będzie wpłacenie opłaty recyklingowej.

Zdaniem legislatorów, wprowadzone znowelizowaną ustawą zmiany mają na celu likwidację tzw. szarej strefy demontażu pojazdów, a tym samym wsparcie legalnych stacji. Ustawa zobowiązuje podmioty profesjonalnie wprowadzające pojazdy na rynek polski (w tym np. dealerów samochodowych i właścicieli komisów) do organizowania krajowej sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Podmioty wprowadzające więcej niż 1000 pojazdów rocznie będą zobowiązane do zapewnienia sieci składającej się, z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie – oznacza to konieczność zapewnienia, co najmniej 48 stacji w skali kraju. Wprowadzający mniej niż 1000 pojazdów rocznie będą zobowiązani do zapewnienia sieci składającej się co najmniej z 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach.

Ustawa wprowadza generalną zasadę, że prowadzący stacje demontażu – przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego – nie będą pobierać opłaty od jego właściciela. Jednocześnie nowelizacja określa wyjątki od tej zasady.

PJ

IBRM Samar