Motoryzacyjny rynek pracy w lutym 2014 roku

Z podsumowania drugiego miesiąca 2014 roku wynika, że w lutym pojawiło się 719 ofert dedykowanych pracownikom z branży motoryzacyjnej. Pracodawcy poszukiwali przede wszystkim pracowników fizycznych i specjalistów, przy czym liczba ogłoszeń dla specjalistów jest pozytywnie zaskakująca. Najwięcej ofert pojawiło się w województwie śląskim.

Z danych GUS wynika, że pod koniec stycznia stopa bezrobocia wzrosła do 14 proc., jednak był to najniższy wzrost od 4 lat. W miesiącach zimowych zwykle ubywa miejsc pracy i pojawia się mniej ogłoszeń z przyczyn sezonowych. Jednak już w lutym 2014 roku pracodawcy z branży motoryzacyjnej zamieścili więcej ogłoszeń o pracę niż w poprzednich miesiącach. Z analizy (wyszukiwanie po hasłach kluczowych ze wskazaniem na wybór branży: motoryzacja) wynika, że w lutym ukazało się 719 ogłoszeń.

Największe portale z ogłoszeniami o pracę

W lutym 2014 roku najwięcej ogłoszeń o pracę dedykowanych specjalistom z branży motoryzacyjnej ukazało się na portalu pracuj.pl, było to 205 ofert. Drugie miejsce zajął dodatek do Gazety Wyborczej „Praca” i w internetowe wydanie gazety. Pojawiło się tam 121 ogłoszeń. Trzecim źródłem pozyskiwania kandydatów był portal praca.pl (102 oferty), a kolejnym – praca.gratka.pl (89 ofert). W dalszej kolejności sięgano po takie źródła jak portale: jobs.pl (62 oferty), infopraca.pl (45 ofert) i goldenline.pl (40 ofert). W lutym najmniej ofert dedykowanych branży motoryzacyjnej ukazało się na portalach: jobexpress.pl, gowork.pl, praca.gospodarka.pl i jobexplorer.pl. Szczegółowe statystki znajdują się w poniższej tabeli.

Portal Liczba ogłoszeń
pracuj.pl 205
gazetapraca.pl 121
praca.pl 102
praca.gratka.pl 89
jobs.pl 62
infopraca.pl 45
goldenline.pl 40
jobexpress.pl 22
gowork.pl 21
praca.egospodarka.pl 10
jobexplorer.pl 2

Tabela 1. Podział ogłoszeń ze względu na miejsce publikacji

Jakich pracowników poszukiwano najczęściej?

Co ciekawe, w lutym 2014 roku najwięcej ofert pracy dedykowano wykwalifikowanym specjalistom: sprzedawcom, doradcom serwisowym dla dealerów, doświadczonym pracownikom działów administracji (księgowość, finanse, HR) oraz pracownikom średniego szczebla. Ukazało się 420 ogłoszeń skierowanych do tych pracowników. Pracownicy fizyczni, którzy zazwyczaj mogą przebierać w propozycjach pracy, w lutym mogli znaleźć tylko 170 ogłoszeń. Były to oferty dla pracowników warsztatu: mechaników, blacharzy i lakierników, działu części: magazynierów, działów produkcji oraz kierowców. Trzecią grupę najbardziej poszukiwanych kandydatów stanowili kierownicy, dedykowano im 90 ogłoszeń. Odnotowano niewielkie zainteresowanie zatrudnieniem pracowników niższego szczebla (34 oferty), a minimalne – zatrudnieniem kadry zarządzającej (5 ofert).

Pracodawcy zatrudniają na Śląsku

Od dwóch lat obserwujemy największe zainteresowanie kandydatami do pracy na Śląsku i na Mazowszu. W lutym 2014 roku w podziale ogłoszeń na województwa, województwo śląskie znalazło się na pierwszym miejscu – liczba ofert pracy związanych z branżą motoryzacyjną wyniosła na jego terenie 154. Nieco mniej, bo 130 ofert, kierowano do kandydatów z województwa mazowieckiego. W obu tych województwach ukazało się znacznie więcej ogłoszeń o pracę niż w pozostałych. Na trzecim miejscu uplasowało się województwo dolnośląskie (85 ofert), a tuż za nim wielkopolskie (80 ofert). Na końcu listy znalazły się województwa świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, opolskie i lubelskie. Ostatnie miejsce należało do województwa podlaskiego, w którym ukazało się jedynie 7 ofert pracy. Należy oczywiście przypomnieć, że zarówno w przypadku różnych mediów, jak i w przypadku kierowania ofert do kandydatów z konkretnego regionu kraju, ogłoszenia mogły się dublować z powodu publikowania ofert również w województwach ościennych. Podział ogłoszeń o pracę ze względu na województwa znajduje się w tabeli 2.

Województwo Liczba ogłoszeń
dolnośląskie 85
kujawsko-pomorskie 19
lubelskie 13
lubuskie 29
łódzkie 36
małopolskie 52
mazowieckie 130
opolskie 15
podkarpackie 23
podlaskie 7
pomorskie 26
śląskie 154
 świętokrzyskie 16
warmińsko-mazurskie 14
wielkopolskie 80
zachodniopomorskie  20
Tabela 2. Podział ogłoszeń ze względu na województwo

Agencja czy pracodawca?

Coraz więcej pracodawców, chcąc zatrudnić nowego pracownika, korzysta z usług wykwalifikowanych specjalistów z agencji rekrutacyjnych. Z miesiąca na miesiąc wzrasta liczba ogłoszeń zamieszczanych przez agencje. Z analizy wynika, że w lutym 2014 roku pracodawcy zamieścili 395 ofert pracy, a agencje headhunterskie niewiele mniej, bo 324 oferty. Trzeba liczyć się jednak z tym, że agencje bardzo często, szukając kandydata do pracy w danym województwie, dedykują ofertę również kandydatom z innych województw, przez co liczba zamieszczanych przez nie ogłoszeń wzrasta.

Podsumowanie

Analiza drugiego miesiąca 2014 roku pod względem ukazywania się ofert pracy dedykowanych branży motoryzacyjnej wskazuje na stopniowe ożywienie na rynku pracy. W najpopularniejszych mediach, za pomocą których pracodawcy poszukują kandydatów, we wszystkich województwach w Polsce pojawiło się łącznie 719 ogłoszeń. Zaobserwowano rosnące zainteresowanie zatrudnianiem nowych specjalistów oraz kadry kierowniczej. Co ciekawe, największy pobyt na kandydatów zaobserwować można było na terenie województwa śląskiego. Według prognoz w kolejnych miesiącach sytuacja na rynku pracy powinna się poprawić.

Magda Drzewiecka
Natalia Krapacz
www.motokariera.pl

Motokariera.pl to dedykowany pracy w branży motoryzacyjnej portal dla każdego – niezależnie od płci, wieku, wykształcenia i dotychczasowego doświadczenia zawodowego. To przestrzeń, w której każdy z pasją znajdzie coś dla siebie: atrakcyjne oferty pracy, nietypowe usługi, ważne informacje dotyczące rynku pracy oraz branży. Firma specjalizuje się w „szytych na miarę”, skutecznych i branżowych rekrutacjach.

Źródła- MotoKariera
IBRM Samar