Mikrosamochody oblały testy zderzeniowe

Aixam, Bajaj, Microcar i Chatenet – to jedne z najpopularniejszych mikrosamochodów w Europie, a także w Polsce. Ich największy fenomen to fakt, że można nimi kierować mając jedynie 14 lat. Ale wg organizacji Euro NCAP, takie pojazdy to trumny na kołach.

Takie, ultramałe samochody podbijają serca mieszkańców europejskich i polskich miast. Z ich zalet, czyli niskiego spalania i łatwego parkowania (niewielkie gabaryty), korzystają nie tylko młodzi ludzie, ale wielu bardziej doświadczonych kierowców.

Z tego względu, najpoważniejsza organizacja zajmująca się badaniem bezpieczeństwa samochodów w Europie, sprawdziła cztery takie pojazdy w swoich testach zderzeniowych. Na „warsztat” wzięto Aixama GTR, Bajaja Qute, Chateneta CH30 orazMicrocar M.GO Family – z tej czwórki tylko ten pierwszy ma poduszkę powietrzną, która jest dostępna (uwaga!) w wyposażeniu opcjonalnym. I wg testów nie spełnia swojej roli w czasie wypadku.

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP:

1. Aixam GTR

  • ocena łączna: 1 gwiazdka
  • procent punktów: 25%
  • zderzenie czołowe: 2/16 punktów
  • zderzenie boczne: 10/16 punktów

2. Bajaj Qute

  • ocena łączna: 1 gwiazdka
  • procent punktów: 28%
  • zderzenie czołowe: 4/16 punktów
  • zderzenie boczne: 6/16 punktów

3. Chatenet CH30

  • ocena łączna: 2 gwiazdki
  • procent punktów: 38%
  • zderzenie czołowe: 6/16 punktów
  • zderzenie boczne: 6/16 punktów

4. Microcar M.GO Family

  • ocena łączna: 1 gwiazdka
  • procent punktów: 28%
  • zderzenie czołowe: 4/16 punktów
  • zderzenie boczne: 6/16 punktów

Aby pokazać przepaść w dziedzinie bezpieczeństwa, jaka dzieli mikrosamochody od najmniejszych samochodów osobowych, przeprowadzono test zderzeniowy Toyoty iQ.  Japoński samochód bez trudu zdobył najwyższą ocenę (5/5 gwiazdek), uzyskując rezultat na poziomie 75%.

1. Toyota iQ

  •  ocena łączna: 5 gwiazdek
  • procent punktów: 75%
  • zderzenie czołowe: 12/16 punktów
  • zderzenie boczne: 12/16 punktów

Złą wiadomością jest fakt, że od 2014 roku, kiedy ostatni raz Euro NCAP przeprowadzało testy takich aut, poziom bezpieczeństwa mikrosamochodów ani drgnął. Czy po przeanalizowaniu tych wyników, kierowcy ciągle będą mieli na tyle odwagi i kupią takie auta aby nieco przyciąć koszty podróżowania?

motogazeta.mojeauto.pl, Kacper Mucha