Mikromobilność według Volkswagena: Streetmate i Cityskater – genewskie premiery

Volkswagen staje się największym na świecie producentem pojazdów z napędem elektrycznym. Na mobilność elektryczną marka patrzy całościowo, uwzględniając również mikropojazdy. Dlatego podczas Salonu Samochodowego w Genewie (dni dla zwiedzających: 8-18 marca) Volkswagen prezentuje dwa innowacyjne koncepcyjne pojazdy przeznaczone do poruszania się na krótkich dystansach: kompaktowego i bliskiego seryjnej wersji Cityskatera oraz, jako światową premierę, przypominający skuter, studyjny pojazd o nazwie Streetmate. Elektryczny skuter ma zasięg do 35 km, a więc bez problemu pokonuje także nieco dłuższe dystanse, znakomicie nadając się do codziennych przejazdów między domem a pracą.
Jeszcze w 2018 roku na rynku pojawi się Cityskater uzyskujący zasięg około 15 km; pojazd ten można zabrać ze sobą także do metra, a złożony zmieści się w samochodowym bagażniku. Volkswagen skompletował więc szeroką ofertę pojazdów elektrycznych – od także święcącej w Genewie światową premierę studyjnej limuzyny klasy wyższej I.D. VIZZION, przez dającego się różnorodnie konfigurować, niezwykle stylowego I.D. BUZZ, przestronnego SUV-a I.D. CROZZ i kompaktowego I.D., aż po Streetmate’a i Cityskatera.

Łączenie środków transportu. Możliwość korzystania z różnorodnych pojazdów, w tym także tych najmniejszych jak Streetmate czy Cityskater, otwiera nowe perspektywy w ruchu miejskim. To dlatego, że Streetmate i Cityskater pozwalają oszczędzić czas. Już wkrótce osoby przyjeżdżające do miast oraz mieszkańcy największych metropolii będą zostawiali swoje samochody przed domem, hotelem, na piętrowych parkingach czy gdziekolwiek indziej i będą korzystać z małych bezemisyjnych wehikułów, jak Streetmate czy Cityskater. Te i im podobne innowacyjne pojazdy mają więc wszelkie predyspozycje, by na trwałe zmienić przyzwyczajenia ludzi w zakresie korzystania ze środków transportu.

Streetmate – elektryczny skuter na średnie dystanse

W mieście nie do pokonania. Streetmate jest przemyślnym miejskim pojazdem stanowiącym alternatywę dla samochodu, ponieważ na niedużych dystansach – na przykład między dzielnicami miast – może się poruszać w sposób w jaki nie są w stanie poruszać się samochody. Elektryczny skuter z problemami komunikacji miejskiej radzi sobie tak, że po prostu je omija. Weźmy kłopoty z parkowaniem – dzięki swoim niewielkim rozmiarom zwinny Streetmate wciśnie się w każde, choćby najmniejsze wolne miejsce oszczędzając swojemu użytkownikowi czasu i stresu. Odciąża również środowisko, bo z powodu elektrycznego napędu porusza się niezwykle cicho i nie emituje szkodliwych substancji w miejscu, w którym jest użytkowany. Dzięki temu nie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza w miastach, co na pewno docenią ich mieszkańcy. Taki pojazd ma również wiele uroku – jego przypominająca rower sylwetka ma prostą stylistykę podporządkowaną funkcji i przez to Streetmate bardzo różni się od wyglądających ociężale konwencjonalnych skuterów. Przy tylnym kole Streetmate’a znajduje się silnik o mocy 2 kW.

Szybki, lekki i zwinny. Streetmate rozwija prędkość do 45 km/h i można wygodnie poruszać się nim siedząc; zależnie od rodzaju homologacji możliwe jest też złożenie siedzenia po to, by elektrycznym skuterem kierować na stojąco. Studyjny model jest lekki (waży tylko 65 kg) i ma wyjątkowo nisko położony środek ciężkości, ponieważ jego litowo-jonowy akumulator został umieszczony w podłodze. Akumulator ten ma pojemność 1,3 kWh. Prądem o mocy 500 wat akumulator można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin i 15 minut; można też baterię wyjąć i naładować ją w domu lub w biurze. Po pełnym naładowaniu baterii skuter może przejechać do 35 km – to wystarczający zasięg do poruszania się w większych miastach.

Łatwe obsługa i prowadzenie. Operowanie i prowadzenie Streetmate’a jest proste: moc elektryczną przywołuje się kciukiem na kierownicy. Skuteczne hamowanie zapewniają hamulce z dziurkowanymi tarczami oraz układ ABS. Podczas hamowania umieszczony przy tylnym kole elektryczny silnik pełni rolę generatora i odzyskuje energię poprzez rekuperację. Zasięg Streetmate’a można zwiększyć korzystając z trybu Eco. Do kierowania elektrycznym skuterem, który podlega obowiązkowi rejestracji i ubezpieczenia, w Europie są wymagane kask oraz prawo jazdy.

Dobrze skomunikowany. Streetmate jest wyposażony w urządzenia zapewniające łączność. Pośrodku kierownicy znajduje się 5,3-calowy monitor (o rozdzielczości 1.440 x 2.560 pikseli). Jest on odporny na wszelkie warunki atmosferyczne, jest też wodoodporny. Na jasnym tle wyświetlacza pojawiają się informacje dotyczące parametrów jazdy, jak stan akumulatora czy zasięg pojazdu. Ekran można połączyć ze smartfonem, z którego może on pobierać m.in. dane nawigacyjne. Poza tym smartfon podłączony do ekranu może dzięki aplikacjom wskazywać położenie Streetmate’a. Poprzez odpowiednią aplikację wzbudzany jest też alarm, gdyby nieuprawniona osoba zamierzała uruchomić silnik. Uruchomienie jest możliwe tylko wtedy, gdy aplikacja rozpozna użytkownika jako uprawnionego kierowcę – w ten sposób smartfon staje się swego rodzaju cyfrowym kluczykiem.

Cityskater – elektryczny pojazd na krótkie dystanse

Dwa koła z przodu i jedno z tyłu. Cityskater jest przeznaczony do dojazdów na krótkich odcinkach – na przykład z parkingu, autobusu czy pociągu do ostatecznego celu. Pojazd napędzany elektrycznie za pośrednictwem tylnego koła, porusza się w mieście na trzech kołach – dwa znajdują się z przodu, a jedno z tyłu. W przeciwieństwie do skateboarda czy skutera Cityskater jest wyposażony w znajdujące się przy kołach podnóżki pod prawą i lewą nogę. Drążek kierowniczy zapewnia użytkownikowi równowagę, pojazdem steruje się – podobnie jak podczas jazdy na nartach – przerzucając ciężar ciała z jednej nogi na drugą.

Pojazd z bagażnika. Uzupełniający środek lokomocji jakim jest Citystkater po złożeniu mieści się w bagażniku samochodu. Rozłożyć i przygotować do jazdy można go w ciągu sekundy. Ruch ręki na drążku kierowniczym uruchamia pojazd oraz powoduje jego przyspieszanie i hamowanie. Poruszając się z prędkością roweru (do 20 km/h) Cityskater znakomicie nadaje się do przejazdów na dystansach zbyt dalekich, by pokonywać je pieszo. Cityskater może przechylać się pod kątem 22 stopni, bardzo dobrze spisuje się więc w zakrętach. Elektryczny silnik umieszczony przy tylnym kole ma moc maksymalną o wartości 450 wat. Pojemność litowo-jonowego akumulatora wynosi 200 Wh; można go w niecałą godzinę naładować do 50% pojemności korzystając z domowego gniazda prądu (230 volt). Zasięg w połowie naładowanego akumulatora wynosi 7,5 km, w pełni naładowany umożliwia przejechanie 15 km. Cityskatera można też ładować podczas transportowania go w bagażniku albo w wagonie kolejowym, jeśli tylko dostępne są tam źródła prądu.

Tylko 11,9 kg. W tej chwili trwa procedura homologacji Cityskatera, której celem jest uzyskanie pozwolenia na poruszanie się nim także po ścieżkach rowerowych. Pojazd waży tylko 11,9 kg, ma długość 850 mm, wysokość 1.170 mm, może udźwignąć ciężar 120 kg i wjeżdżać na wzniesienia o nachyleniu 10 procent. W jego wyposażeniu znajdują się światła z przodu i z tyłu oraz sygnał dźwiękowy. Tarczowy hamulec umieszczono z tyłu. Po złożeniu wysokość Cityskatera wynosi jedynie 330 mm, dzięki czemu zmieści się on w biurze pod biurkiem.

Dane techniczne
Streetmate

Napęd elektryczny
silnik elektryczny
Moc 2 kW
Akumulator litowo-jonowy
Pojemność 1,3 kWh
Prędkość maks. 45 km/h
Zasięg do 35 km
Masa własna 65 kg

Dane techniczne
Cityskater

Napęd elektryczny
silnik elektryczny
Moc 450 wat mocy maksymalnej
Akumulator litowo-jonowy
Pojemność 200 Wh
Prędkość maks. 20 km/h
Zasięg do 15 km
Masa własna 11,9 kg

Źródło: Volkswagen