Mercedes niebawem ruszy z budową fabryki e-vanów w Jaworze

Minęły już dwa lata od kiedy niemiecki koncern zapowiedział budowę fabryki elektrycznych aut dostawczych w Jaworze. Rok temu Mercedesowi udało się pozyskać na ten cel nowe grunty. Jak wszystko dobrze pójdzie, budowa zakładu rozpocznie się pod koniec tego roku.

Wielkimi krokami zbliża się rozpoczęcie budowy fabryki elektrycznych samochodów dostawczych Mercedesa w Jaworze na Dolnym Śląsku. Prace przygotowawcze na terenie budowy ruszyły jeszcze latem 2023 roku, ale właściwa budowa przyszłej fabryki może rozpocząć się najwcześniej pod koniec bieżącego roku.  – Wszystko idzie idealnie zgodnie z planem i budowa ruszyć może jeszcze nawet pod koniec bieżącego roku – poinformowała portal samar.pl dr. Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i spraw zewnętrznych Mercedes-Benz Manufacturing Poland. Jednocześnie odmówiła ujawnienia szczegółów. – Niestety, muszę prosić o cierpliwość, na początku grudnia będziemy oficjalnie informować – stwierdziła. 

Niemal identyczną odpowiedź przekazała nam przedstawicielka Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na terenie której realizowana będzie inwestycja. – Wszystko przebiega zgodnie z założeniami i budowa rozpocznie się być może jeszcze nawet pod koniec bieżącego roku. Proszę oczekiwać na więcej informacji na początku grudnia – zaznaczyła Małgorzata Mikołajczyk, dyrektor Departament Komunikacji i CSR. 

Co wiadomo o inwestycji? Jeszcze w grudniu 2022 roku Mercedes-Benz Vans poinformował o trwającej reorganizacji swojej europejskiej sieci produkcyjnej na potrzeby nowej modułowej platformy w pełni elektrycznych samochodów dostawczych. Jednym z elementów tej strategii ma być budowa fabryki elektrycznych aut dostawczych w Jaworze na Dolnym Śląsku. Mercedes zapowiadał zainwestowanie w nowy zakład 1,3 mld euro w latach 2023-2027 w ramach uzgodnionego planu inwestycyjnego na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park”. Koncern deklarował ponadto, że docelowo zatrudnienie znajdzie tu około 2 500 osób. Przypomnijmy, że Mercedesa od 2019 roku produkuje w Jaworze silniki do samochodów osobowych, a od 2020 roku powstają tu baterie do aut elektrycznych marki. 

Inwestor dwa lata temu informował także, iż projekt budowy fabryki uzyskał wsparcie polskiego rządu oraz agencji państwowych, takich jak: Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest Park”, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a także miasta Jawor i gminy Męcinka. We wspólnym oświadczeniu (Memorandum of Understanding) strony zobowiązywały się do dalszego rozwoju terenu przyszłej inwestycji. W swoim komunikacie Mercedes zastrzegał się, że decyzja o lokalizacji produkcji elektrycznych aut dostawczych i budowa fabryki zależą jeszcze od spełnienia różnych warunków ramowych, w tym przyznania pomocy publicznej. Jak na wiosnę 2023 roku ustalił dziennik.pl, Mercedes otrzymał pomoc publiczną zgodnie z zasadami Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu – Przy ponad miliardowej inwestycji łatwo wyliczyć, że jest to trochę ponad 18 mln euro –wyjaśniała wtedy Ewa- Łabno-Falęcka. 

Dopiero jednak w grudniu 2023 roku Mercedes-Benz podpisał z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną „Invest-Park” umowę w sprawie zakupu terenu pod budowę fabryki. Jak w mediach społecznościowych informowała wtedy WSSE, inwestycja zakłada nie tylko budowę nowego zakładu, ale także „rozwój kompetencji pracowników w zakresie elektromobilności”. Stwierdzono wtedy, że w nowej fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland znajdzie zatrudnienie 1500 osób. – W sąsiedztwie naszej fabryki silników i baterii elektrycznych i z częściowym wykorzystaniem istniejącej infrastruktury, w Jaworze powstanie nowoczesna fabryka całkowicie elektrycznych lekkich samochodów dostawczych na zupełnie nowej platformie VAN.EA. Wysokość inwestycji to ponad miliard Euro” – mówiła wtedy dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Tymczasem zdaniem zagranicznych mediów nowa inwestycja w Jaworze miała w ostatnich latach przebiegać nie bez problemów. W ubiegłym roku branżowy portal „Automotive News Europe” twierdził, że dodatkowa produkcja eSprintera w nowej polskiej fabryce, która miała rozpocząć się w listopadzie 2026 roku, została przesunięta na lato 2027 roku. Zdaniem serwisu, polska fabryka miała produkować dwa modele, z których jeden bazował na platformie VAN. EA, a drugi to elektryczny van od amerykańskiego start-upu Rivian. Jednak europejskie wspólne przedsięwzięcie Mercedesa i Riviana zostało wstrzymane pod 2022 roku ubiegłego roku. – Mercedes buduje teraz fabrykę w Jaworze na własną rękę – twierdził w lutym 2023 roku Automotive News Europe. 

Polska w ostatnich latach pozyskała kilka dużych inwestycji w produkcję samochodów, wśród których dominowały właśnie projekty związane z samochodami dostawczymi. W październiku 2016 roku Volkswagen uruchomił fabrykę samochodów dostawczych we Wrześni. Wartość inwestycji wyniosła 800 mln euro. Produkowane są tu modele Volkswagen Crafter oraz MAN TGE oraz e-TGE. Wybór Polski na lokalizację nowej fabryki to w dużej mierze efekt wcześniejszych doświadczeń Volkswagena z działalności fabryki w podpoznańskim Antoninku, produkującej od wielu lat modele: Caddy i Transporter (od połowy 2024 nie jest już wytwarzany w Polsce). W poznańskim zakładzie Volkswagena niemiecki koncern cztery la temu uruchomił produkcję piątej generacji Volkswagena Caddy, a na bazie tego modelu powstaje tu także Ford Tourneo Connect. We Wrzesni w tym roku ruszyła produkcja nowego Craftera. 

Z kolei w zakładzie Stellantis Gliwice w ostatnich latach uruchomiona została produkcja dużych samochodów dostawczych marek Peugeot, Citroen, Opel/Vauxhall i Fiat. Od lipca tego roku na taśmy produkcyjne gliwickiego zakładu trafił także najnowszy van Toyoty – Pro Max. 

Opracowanie: Paweł Janas

Źródło: SAMAR