Lista wstydu. Które marki rozczarowują najbardziej?

Firma analityczna JD Power & Associates opublikowała raport dotyczący poziomu zadowolenia niemieckich klientów ze swoich nowych samochodów.

W badaniu udział wzięło aż 14 600 właścicieli pojazdów, którzy zdecydowali się na zakup nowego auta pomiędzy kwietniem 2012 roku a marcem 2014 roku.

Pytania w ankiecie dotyczyły wielu aspektów związanych z codzienną eksploatacją. Kluczową rolę odgrywały m.in. – podzielone na 8 kategorii –  trapiące samochód usterki zarówno drobne, dotyczące chociażby systemów multimedialnych, jak i te poważniejsze rzutujące na komfort i bezpieczeństwo podróży (zawieszenie, układ kierowniczy, jednostka napędowa itd.).

W oparciu o wyniki ankiet powstał ranking 27 marek uszeregowanych wg poziomu zadowolenia klientów. Które firmy wyszły z tego zestawienia obronną ręką?

Zdaniem JD Power & Associates największy poziom zadowolenia z eksploatacji nowego samochodu wykazują właściciele Mazd. Japońska marka uzyskała wynik 87 punktów, co odpowiada liczbie problemów zaobserwowanych przez użytkowników w przeliczeniu na 100 samochodów.

Na drugim miejscu podium – z wynikiem 90 punktów karnych – uplasował się kolejny producent z Kraju Kwitnącej Wiśni – Mitsubishi. Pierwszą trójkę zamyka – oceniona na 93 punkty karne – Skoda.

Zaraz za podium – z wynikiem 96 punktów karnych – sklasyfikowano Dacię. Wysoka pozycja rumuńskiej marki może się wydawać o tyle zaskakująca, że rankingi usterkowości ADAC czy DEKRY z reguły nie są dla niej zbyt łaskawe. Na piątym miejscu zestawienia uplasowała się Toyota. W tym przypadku liczba wskazanych przez użytkowników problemów w przeliczeniu na 100 samochodów wniosła 98.

W pierwszej dziesiątce rankingu zadowolenia użytkowników znalazły się jeszcze kolejno: 6. Suzuki (102 punkty), 7. Nissan (103 punkty), 8. Mini (104 punkty) 9. Porsche (106 punktów) i 10. Seat (111 punktów).

A jak wygląda końcowe dziesięć miejsc zestawienia, które – bez żadnej przesady – nazwać można samochodową listą wstydu?

Na 10. miejscu od końca znalazł się… Volkswagen. Firma uzyskała wynik 127 punktów karnych. To zaledwie o 2 punkty wyżej niż wynosi średnia (129 punktów). 9. od końca jest Opel z wynikiem 131 punktów karnych. 135 punktów karnych właściciele przyznali pojazdom marki Smart sklasyfikowanym na 8. miejscu od końca.

O prawdziwej „wtopie” mówić mogą przedstawiciele marek premium – BMW i Mercedesa. Obie firmy dostały od swoich klientów po 145 punktów karnych. Jeszcze gorzej klienci ocenili, sklasyfikowane odpowiednio na 5. i 4. miejscu od końca, Citroena i Fiata. Francuska marka otrzymała 149 punktów karnych, włoska aż 152.

W kategorii ogromnego zaskoczenia traktować można wynik – sklasyfikowanego na 3. miejscu od końca(!) – Audi. Firma z Ingolstadt otrzymała od nabywców żółtą kartkę w postaci 158 punktów karnych.

Jeszcze gorzej wypadła ocena – wycofującego się z europejskiego rynku – Chevroleta, który otrzymał od użytkowników 165 punktów karnych.

Zdaniem JD Power & Associates absolutnym rekordzistą pod względem rozczarowania klientów jest obecnie Alfa Romeo. W przypadku włoskiej marki na 100 samochodów właściciele wskazywali średnio aż… 268 problemów!

PR