KE: 15 nowych zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa w samochodach

Komisja Europejska zaproponowała, aby nowe samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki i autobusy były standardowo wyposażone w 15 nowych zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa.

Komisja twierdzi, że nowe funkcje, powiązane z bezpieczniejszą infrastrukturą drogową, mogą uratować 10 500 osób i uniknąć 60 000 obrażeń w latach 2020-2030. Jego długoterminowym celem jest wyeliminowanie wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych i poważnych obrażeń do 2050 roku.

Propozycje obejmują zaawansowane hamowanie awaryjne, asystowanie przy utrzymaniu pasa ruchu, wykrywanie senności, zapobieganie rozproszeniu (w celu zwalczania użycia telefonu), inteligentne wspomaganie prędkości (zdolne do czytania znaków ograniczenia prędkości), kamery cofania, rejestratory danych, systemy monitorowania ciśnienia w oponach i technologie, które pomagają kierowcom ciężarówek i autobusów wykrywać podatnych na zagrożenia użytkowników dróg.

Ludzki błąd

Ponadto Komisja wezwała do poprawy bezpieczeństwa kierowców i pasażerów, w postaci lepszych pasów bezpieczeństwa oraz ochrony bocznej. Aby zwiększyć szanse na przeżycie pieszych i rowerzystów, których uderza samochód KE proponuje zamontowanie zabezpieczenia na przednią szybę.

Elżbieta Bieńkowska, komisarz ds. Rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP, powiedziała, że „90% wypadków drogowych wynika z błędu ludzkiego. Nowe obowiązkowe funkcje bezpieczeństwa, które proponujemy, zredukują liczbę wypadków.”

Harmonizowanie

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) zasadniczo z zadowoleniem przyjęło wnioski Komisji, choć podkreśliło niedociągnięcia infrastruktury drogowej, które utrudniają poprawę bezpieczeństwa.

Inteligentne systemy wspomagania prędkości, oparte na kamerach rozpoznających znaki drogowe i bazujących na limitach prędkości wg GPS , będą działać tylko wtedy, gdy znaki drogowe zostaną zharmonizowane w całej Europie, a informacja dotycząca ograniczeń prędkości okaże się niezawodna.

Erik Jonnaert, sekretarz generalny ACEA, powiedział, że „Technologia pojazdu to tylko jeden element złożonej łamigłówki bezpieczeństwa. Jeśli mamy osiągnąć postęp w realizacji nowego celu Komisji, jakim jest zmniejszenie w latach 2020-2030 liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń, musimy położyć większy nacisk na zintegrowaną strategię bezpieczeństwa drogowego. „