Jak powstawała CUPRA Formentor? Proces projektowania w trzech krokach

Proste linie czy zaokrąglone kształty? Ekran wbudowany w deskę rozdzielczą czy zawieszony nad nią? Proces tworzenia samochodu koncepcyjnego, który zdefiniuje przyszły kierunek rozwoju marki, prowokuje tysiące pytań i wymaga niezliczonych godzin szkicowania. To setki wizualizacji, powrotów do punktu wyjścia i generowania nowych pomysłów. Sześć miesięcy prac nad CUPRA Formentor można podsumować w trzech etapach.

  1. „Samochód, który aż chce się dotknąć”

Ta wizja towarzyszyła Alberto Torrecillasowi, projektantowi karoserii CUPRA Formentor, już od pierwszych szkiców: – Praca projektowa nad samochodem koncepcyjnym pozwala na o wiele większą swobodę twórczą. Zaczynamy od przelania pomysłów na papier. Niektórzy projektanci lubią korzystać z programów graficznych na tabletach, ale ja wolę odręczne rysowanie ołówkiem. Wymyślam wtedy kilka różnych propozycji. Pomysły zaczynają ukazywać się jako szkice – to dziesiątki obrazów, które oddają skalę samochodu. Rysunki sprawiają wrażenie, jakby pojazd był w ciągłym ruchu.

Proces twórczy obejmuje nie tylko projektowanie zewnętrznej linii, ale jednocześnie wnętrze samochodu. Co ciekawe, w ostatnich latach doszło do radykalnej zmiany sposobu kreślenia przestrzeni pasażerskiej pojazdu. – Kiedyś zaczynaliśmy od projektowania całej kabiny i dopiero pod koniec prac decydowaliśmy, gdzie umieścimy radio czy pokrętła. Dziś na początku ustalamy wygląd ekranu oraz jego usytuowanie, a dopiero później zajmujemy się resztą – zauważa Jaume Sala z działu projektowania wnętrz SEAT-a. Podkreśla to rolę multimediów w nowoczesnych samochodach. SEAT odpowiedział na te dynamiczne zmiany i stworzył Design Ditigal Lab, w którym z pomocą nowych technologii bada się interakcje kierowcy z samochodem w oparciu
o zasady user-experience. Głównym celem jest ułatwienie użytkownikowi korzystania z auta i udostępnienie mu jak największej dawki informacji przy wykonaniu jak najmniejszej liczby ruchów. W przypadku CUPRA Formentor za 10-calowym ekranem stoją dwa lata testów i symulacji oraz ponad 3 000 próbnych ikon.

2. CUPRA na ulicach Barcelony bez opuszczenia fabryki

Gdy projekt samochodu zostanie już nakreślony na niezliczonych szkicach, przychodzi czas na ożywienie pomysłu, w czym znów pomaga technologia. Projektanci CAD (projektowania wspomaganego komputerowo) zamieniają szkice w grafiki 3D, by następnie przejść do modelowania dokładnego kształtu pojazdu i dopasowywania wszystkich zaplanowanych elementów. Ten etap pozwala zarazem określić, czy samochód spełnia wszystkie wymogi techniczne. Dzięki wirtualnej rzeczywistości CUPRA w magiczny sposób może trafić np. na barcelońską ulicę Avenida Diagonal. – Na dwuwymiarowych projektach potrafimy zweryfikować projekt w 75%, ale wizualizacje 3D pozwalają nam mieć stuprocentową pewność, co do wszystkich sprawdzanych parametrów – tłumaczy Manel Garcés, kierujący działem wizualizacji w SEAT.

3. Model z gliny

Potrzeba było 700 kilogramów gliny, by zamienić projekt samochodu CUPRA Formentor w pełnowymiarowy model, który można dotknąć zarówno od zewnątrz, jak i w środku.

– W toku tworzenia pojazdu koncepcyjnego projektanci stale wprowadzają zmiany, ale my dotrzymujemy im kroku. Dzięki temu, że korzystamy z syntetycznego tworzywa, możemy niemal na bieżąco modyfikować kształt auta. Pod koniec naszej pracy nikt nie byłby w stanie odgadnąć, że ten pojazd jest wykonany z gliny – zauważa Carlos Arcos, który w SEAT zajmuje się tworzeniem glinianych modeli samochodów.

W tym samym czasie odrębny zespół zajmował się wypracowaniem dla auta najlepszych rozwiązań kolorystycznych i wrażeń sensualnych. Tutaj również najnowsze technologie łączą się z rzemieślniczym doświadczeniem. Należy dobrać tkaniny i materiały oraz ustalić odpowiednie kolory wnętrza i karoserii. W przypadku CUPRA Formentor postanowiono nadać pojazdowi „szykowny, ale sportowy” wygląd. – Skóra, widoczne szwy, aluminiowe elementy oraz kolor petrol blue, stworzony specjalnie dla tego pojazdu koncepcyjnego. Chcemy, żeby kierowca poczuł, że samochód został stworzony przez prawdziwych entuzjastów rzemiosła i motoryzacji – mówi Amanda Gómez, projektantka w SEAT.

CUPRA Formentor – samochód koncepcyjny w liczbach:

  • 500 szkiców,
  • 100 wizualizacji,
  • 700 kg gliny na każdy model,
  • 1 800 ikon na ekranie i 1 300 na desce rozdzielczej,
  • 1 km nici,
  • ponad 50 testów koloru.

CUPRA to elitarna marka dla wyjątkowych ludzi. Zaprojektowana, by urzec tych, którzy poszukują takich wartości, jak: wyjątkowość, wyrafinowanie i sportowe osiągi. Nadszedł czas, aby miłośnicy motoryzacji odkryli nowy wymiar aut, które spełnią ich oczekiwania. Wraz z wprowadzeniem na rynek nowych modeli, CUPRA będzie dbała o sportowego ducha i wyścigowe tradycje, startując w serii TCR. CUPRA zyskuje własną tożsamość i jest gotowa, by podbić serca nowej grupy entuzjastów, korzystając z sieci ponad 280 specjalnie wybranych dealerów SEAT-a w całej Europie.

Źródło: www.mototarget.pl