General Motors łączy swoje fabryki w Polsce…

Dwa należące do koncernu General Motors zakłady: fabryka samochodów Opla w Gliwicach i dawna fabryka silników Isuzu w Tychach zostały w poniedziałek połączone, tworząc jedną spółkę z dwoma oddziałami. Może to być wstęp do rozwoju tyskiej fabryki silników.

– Po połączeniu jesteśmy jedynym zakładem Opla w Europie, który może produkować zarówno samochody, jak i silniki. Z pewnością zwiększa to nasz potencjał i daje większe możliwości zabiegania o nowe projekty – powiedział w poniedziałek rzecznik General Motors Poland Przemysław Byszewski.

Po połączeniu spółka zatrudnia ponad 3,5 tys. osób, z czego ok. 3 tys. w fabryce samochodów w Gliwicach, a pozostałą część w Tychach. Połączenie daje m.in. możliwość przesuwania – w miarę potrzeb – pracowników między oboma zakładami, a także – już od zaraz – wymianę doświadczeń i współpracę inżynierów z obu fabryk. Logistyka, a także zarządzanie zakupami, personelem itp. będą docelowo skoncentrowane w jednym miejscu.

Uruchomiona w 1999 r. fabryka silników wysokoprężnych w Tychach należała do japońskiego koncernu Isuzu Motors. W 2002 r. General Motors nabył 60 proc. udziałów w spółce, a wiosną 2013 roku wykupił pozostałe 40 proc. udziałów, stając się 100-procentowym właścicielem fabryki. Konsekwencją tej transakcji jest obecne połączenie fabryki z gliwickim zakładem Opla pod jedną nazwą General Motors Manufacturing Poland.

W połowie 2015 r. w gliwickiej fabryce Opla ma ruszyć produkcja modelu Astra piątej generacji. Jak informowano latem tego roku, inwestycje związane z jej uruchomieniem pochłoną ponad 200 mln euro.

Jaka przyszłość?

Natomiast oficjalnie nie ogłoszono dotąd planów dotyczących przyszłości tyskiej fabryki silników. Według doniesień prasowych zakład może być rozbudowany i przeznaczony do produkcji silników GM nowej generacji. Przedstawiciele polskich struktur GM nie komentują na razie tych doniesień.

Według wcześniejszych informacji strategiczne decyzje dotyczące nowego produktu tyskiej fabryki silników powinny zapaść jeszcze w tym roku. Wiadomo, że GM szuka obecnie miejsca na lokalizację produkcji swojego nowego silnika, bo za kilka lat silniki wytwarzane obecnie w Tychach przestaną spełniać zaostrzające się normy. Tyska fabryka produkuje wysokoprężne silniki o pojemności 1,7 litra dla różnych odbiorców.

Firma General Motors Poland rozpoczęła działalność produkcyjną w 1994 r., kiedy uruchomiono w Warszawie montaż Astry, a następnie – od 1998 r. – Vectry. Warszawska montownia zakończyła działalność w czerwcu 2000, kiedy głównym ośrodkiem produkcyjnym General Motors w Polsce stała się otwarta w październiku 1998 r. fabryka w Gliwicach.

GM zainwestował w Opel Polska (obecnie General Motors Manufacturing Poland) ok. 1 mld euro, a pierwszym produkowanym tu modelem była Astra Classic. Od listopada 2009 w Gliwicach powstaje Astra IV w wersji pięciodrzwiowej, a od października 2011 również trzydrzwiowa Astra GTC. Od 2012 wytwarzana jest Astra IV w wersji sedan, a od lutego 2013 kabriolet Cascada.

Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, tm, pap

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,14894270,General_Motors_laczy_swoje_fabryki_w_Polsce.html