FSO jak Skoda? To dla Czechów obraźliwe!

Podczas ubolewania nad stanem polskiej motoryzacji często przywołuje się przykład Skody, która – po zastrzyku technologii zaaplikowanym przez Volkswagena – stała się rozpoznawalną marką o światowych aspiracjach

Nie można jednak zapominać, że porównywanie producenta z Mlada Boleslav do polskiej FSO jest dla Czechów uwłaczające. Skoda produkowała światowej klasypojazdyna długo przed tym, zanim narodziła się II Rzeczpospolita.19 marca pracownicy fabryki w Mlada Boleslav obchodzili ważny jubileusz. Oto z taśmy montażowej „rodzimego” zakładu Skody zjechał samochód oznaczony numerem 11 000 000!

Warto przypomnieć, że Vaclav Laurin i Vaclav Klement zbudowali swój pierwszy prototypowy samochód już w 1901 roku. Pojazdy pod marką Laurin&Klement wytwarzano w Mlada Bolesłav do 1928 roku – wówczas stosunkowo niewielka firma przejęta została przez Skoda Holding – potentata na rynku zbrojeniowym. Wypada jednak pamiętać, że sama Skoda nie była już wówczas motoryzacyjnym laikiem – w latach dwudziestych koncern produkował luksusoweautana licencji Hispano Suiza.

Obecnie fabryka w Mlada Boleslav zatrudnia niemal 10 tys. osób – w tym wielu Polaków. W zakładzie powstaje aż sześć modeli z palety czeskiej marki: Fabia, Fabia Combi, Octavia, Octavia Combi, Rapid oraz Rapid Spaceback.

W ostatnim czasie, by sprostać rosnącej liczbie zamówień, zdolność produkcyjną linii montażowej nr 1 zwiększono z 800 do 1200 pojazdów na dobę. W tym celu zamontowano m.in. w pełni zautomatyzowaną lakiernię i nadwoziownię.

Warto podkreślić, że wynik 11 mln wyprodukowanych pojazdów dotyczy wyłącznie fabryki w Mlada Boleslav. W samych tylko Czechach Skoda ma jeszcze dwa inne zakłady produkcyjne w miejscowościach Kvasiny i Vrchlabí. Pierwszy zajmuje się produkcjąmodeliRoomster, Superb i Yeti. W drugim powstają obecnie dwusprzęgłowe zautomatyzowane przekładnie DSG (DQ200) produkowane na potrzeby całego koncernu Volkswagena.

Poza granicami kraju czeski producent może się pochwalić fabrykami zlokalizowanymi m.in. w Bośni i Hercegowinie, na Słowacji (montaż Citigo), Ukrainie, w Indiach, Kazachstanie czy Rosji.

Aż trzy zakłady produkujące Skody działają również na terenie Chin w miejscowościach: Anting, Yizheng i Ningbo. Już w lutym zeszłego roku lokalny oddział czeskiego producenta świętował wyprodukowanie w Chinach milionowej skody.

Trzeba jednak przyznać, że swój rozkwit producent zawdzięcza głównie zainteresowaniu ze strony niemieckiego potentata. W 1991 roku – w 90 lat od stworzenia pierwszego samochodu przez Laurina&Klementa – Skoda świętowała wyprodukowanieautaz numerem 5 000 000. Auto z numerem 15 000 000 zjechało z linii 5 lutego 2013 roku. Pod skrzydłami Volkswagena – przez ostatnie 23 lata – czeski producent wyprodukował więc ponaddwukrotnie więcej pojazdów niż przez „pierwsze” 90 lat swojej historii.

INTERIA.PL , Paweł Rygas