Fabryka w Tychach – coś się kończy, coś zaczyna

To był kolejny rok spadku produkcji samochodów w tyskiej fabryce koncernu Stellantis. Planowany na ten rok start seryjnego montażu Jeepa Avengera, a w niedalekiej przyszłości też nowych modeli Fiata i Alfy Romeo, stwarza jednak nadzieję na zabezpieczenie przyszłości zakładu na wiele kolejnych lat.

Fabryka FCA Poland w Tychach (należąca do koncernu Stellantis) wyprodukowała w 2022 roku 167 280 samochodów, o 1 935 sztuk mniej niż w roku poprzednim. Głównym modelem wytwarzanym w Tychach jest od wielu lat Fiat 500. Od stycznia do grudnia 2022 roku z taśm produkcyjnych tyskiego zakładu zjechały 115 224 egzemplarze tego auta, o 4 428 sztuk więcej (r/r). Ubiegłoroczny wynik Abartha na koniec minionego roku to 11 850 sztuk wobec 16 246 egzemplarzy w roku 2021. Spadek liczby wyprodukowanych aut w stosunku do poprzedniego roku zanotowała także Lancia Ypsilon. W ubiegłym roku z fabryki w Tychach wyjechały 39 734 egzemplarze tego modelu (mniej o 2 439 sztuk). 

W ubiegłym roku w Tychach trwał już także rozruch produkcji nowego elektrycznego modelu Jeep Avenger, którego do końca minionego roku zmontowano w liczbie 472 egzemplarzy. W tym roku w tyskim zakładzie ma ruszyć seryjna produkcja tego modelu, a Stellantis łączy z nim duże nadzieje, szczególnie po tym, gdy auto zdobyło niedawno tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2023. Nowy Avenger to kompaktowy SUV mierzący zaledwie cztery metry, który pozycjonuje się w szybko rosnącym, drugim pod względem wielkości, europejskim segmencie B-SUV. Jak informował producent, po sprzedaży 8 000 sztuk premierowej wersji 1st Edition (po premierze auta na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w październiku 2022 roku), można składać zamówienia na całą gamę Jeepa Avengera. Pierwsze dostawy spodziewane są w drugim kwartale 2023 roku. Według informacji Stellantisa, w Polsce Jeep Avenger jest oferowany w cenie „nawet 147 000 zł” dzięki rządowym dopłatom do zakupu aut elektrycznych.

Warto dodać, że na drugą połowę 2023 roku w Tychach zaplanowano rozpoczęcie produkcji nowego modelu Fiata, a w roku 2024 ma tu ruszyć montaż kolejnego modelu marki Alfa Romeo. 

Moce produkcyjne fabryki są znacznie większe niż wskazywałyby na to rezultaty ostatnich kilku lat. W rekordowym 2009 roku zakład opuściło ponad 600 tysięcy samochodów, a jeszcze w 2015 roku z taśm montażowych tyskiej fabryki zjechało 302,6 tysiąca egzemplarzy. Mimo, że wytwarzane tu modele Fiat/Abarth 500 i Lancia Ypsilon wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem klientów, to są już one nieco „wiekowe”. Produkcja tego pierwszego ruszyła tu w 2007 roku, a Ypsilona w 2011 roku. Dlatego stopniowe wprowadzenia do produkcji nowych modeli stwarza nadzieję na zabezpieczenie przyszłości zakładu na wiele kolejnych lat. 

Źródło: SAMAR