Elektryczne zagrożenie

Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Automotive (CLEPA) w najnowszym raporcie pokazało jak przejście na samochody elektryczne wpłynie na rozwój i zatrudnienie 👨‍🔧👩‍🔧 w europejskiej motoryzacji. Z raportu wynika, że po wprowadzeniu ❌ zakazu rejestracji aut spalinowych (UE planuje go wprowadzić w 2035 r.) pozycja Polski na motoryzacyjnej mapie Europy po chwilowym wzroście (do 2030 r.) znacznie ⬇ spadnie w dłuższej perspektywie.
 
O ile planowana produkcja napędów samochodowych w 2030 r. może osiągnąć u nas poziom ok. 5,5 mld euro to 10 lat później spadnie do 3,5 mld euro. W ślad za produkcją 📉 spadnie także zatrudnienie wśród dostawców motoryzacyjnych. W Polsce wyjątkowo mocno: z planowanych na 2030 81 000 do niecałych 44 000 w 2040, czyli o prawie 50%.
 
W raporcie CLEPA Polska jest wymieniona jako kraj, który może przejąć sporą część produkcji silników spalinowych do momentu ich wycofania, ale Stowarzyszenie ⛔ nie prognozuje dla Polski większego transferu technologii, który pozwoliłby nam utrzymać pozycję w świecie samochodów elektrycznych. Z 3 scenariuszy opracowanych dla Europy polska motoryzacja najbardziej wg. CLEPA odnalazłaby się w tym, który pozwoliłby funkcjonować po 2035 r. samochodom hybrydowym na równi 🚙🔋 z elektrycznymi.