Duże zmiany, nowe modele w czołówce

Oto ranking 50 najbardziej popularnych modeli osobowych na polskim rynku za miesiąc luty 2014. W porównaniu z listą w analogicznym okresie rok wcześniej mamy wiele przetasowań. Dlaczego? Wszystko z powodu dużej sprzedaży aut z kratką.

Luty przyniósł dobre wyniki na polskim rynku nowych aut. Według metodologii stosowanej przez firmę SAMAR, opartej na danych pochodzących z bazy CEP, w lutym polscy klienci zarejestrowali 32 324 nowe samochody osobowe oraz pojazdy osobowe z homologacją ciężarową. To aż o 34,7% więcej niż w analogicznym czasie roku poprzedniego. Na tak znaczący wzrost rejestracji wpłynęły dwa czynniki: obok przynoszącej efekty akcji wyprzedażowej samochodów z rocznika 2013 silnym impulsem dla rynku jest przede wszystkim „okienko kratkowe”, które umożliwia przedsiębiorcom pozyskanie auta z pełnym odliczeniem podatku VAT, ale potrwa tylko do 31 marca.

Podobnie jak na koniec roku kalendarzowego 2013 liderem sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce pozostaje Skoda Octavia. Na zakup „czeszki” zdecydowało się w lutym ponad 1 600 klientów. Co warto podkreślić, Octavia jest też zdecydowanym liderem popularności wśród polskich klientów, jeśli podliczymy wyłącznie rejestracje, które przypadają na samochody osobowe, ale bez uwzględnienia aut z homologacją ciężarową.

Octavia to nie jedyny przedstawiciel marki Skoda w pierwszej dziesiątce najczęściej rejestrowanych aut na polskim rynku za miesiąc luty. Producenta z Mlada Bolslav reprezentuje ponadto w zestawieniu Fabia (miejsce szóste), a także Rapid i Superb. Dodajmy, że dwie ostatnie Skody zanotowały znaczący awans w statystykach w porównaniu z lutym 2013: Skoda Rapid zajmuje teraz miejsce siódme, czyli awansowała o 19 oczek w górę;Skoda Superb jest natomiast ósma, czyli jest notowana wyżej aż o 31 pozycji.

Na liście TOP-10 za miesiąc luty mamy też dwa Volkswageny. Na miejscu czwartym plasuje się VW Tiguan, który dzięki ponad 1 000 rejestracji awansował na liście o 25 oczek. Lokata piąta padła natomiast „łupem” VW Passata, który w porównaniu z rankingiem miesięcznym rok temu jest teraz notowany wyżej o 14 pozycji.

Szeroką ofertę modeli z kratką przygotowała w okresie przejściowym również marka Toyota. Jej najwyżej sklasyfikowany w rankingu rejestracji za luty model to kompaktowa Toyota Auris, która dzięki 1 070 egzemplarzom awansowała w rankingu o 12 pozycji z miejsca piętnastego, zajmowanego w lutym 2013.

Na koniec jeszcze krótka wzmianka o Volvo XC60, którego zakup również pozwala przedsiębiorcom na odliczenie całego VAT. Chociaż rok temu XC60 nie było nawet w czołowej pięćdziesiątce najpopularniejszych modeli na polskim rynku, to teraz „szwed” zajmuje wysokie, dwunaste miejsce w rejestracjach z wynikiem ponad 570 egzemplarzy.

W lutym 2014 pierwsza dziesiątka najczęściej rejestrowanych na polskim rynku nowych samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową przedstawia się następująco (dodatkowo podano lokatę zajmowaną przez dany model w zestawieniu przygotowanym za miesiąc luty 2013):
1. Skoda Octavia: 1 620 sztuk | 1. miejsce w roku 2013
2. Ford Focus: 1 103 sztuk | 6. miejsce w roku 2013
3. Toyota Auris: 1 071 sztuk | 15. miejsce w roku 2013
4. Volkswagen Tiguan: 1 011 sztuk | 29. miejsce w roku 2013
5. Volkswagen Passat: 940 sztuk | 19. miejsce w roku 2013
6. Skoda Fabia: 931 sztuk | 2. miejsce w roku 2013
7. Skoda Rapid: 914 sztuk | 26. miejsce w roku 2013
8. Skoda Superb: 654 sztuk | 39. miejsce w roku 2013
9. Opel Astra: 598 sztuk | 4. miejsce w roku 2013
10. Toyota Yaris: 597 sztuk | 7. miejsce w roku 2013

Te i inne aktualne dane dotyczące wyników polskiego rynku samochodowego znaleźć można w sekcji MOTOTRENDY | RANKING TOP50/TOP10 na stronie samar.pl (PATRZ TUTAJ). Statystyki aktualizowane są co miesiąc, wraz z pozyskaniem nowych danych.

Na samej górze strony po przejściu do zakładki MOTOTRENDY obok nazwy miesiąca (LUTY 2014) znajduje się pole: TYP POJAZDÓW. Użytkownik może tu określić, czy dane rynkowe mają wyświetlać się jako wyniki rejestracji wyłącznie nowych samochodów osobowych w Polsce czy łącznie samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową.

IBRM Samar dopuszcza możliwość wykorzystania części prezentowanego powyżej materiału jedynie za podaniem źródła oraz aktywnego linku do tego materiału.

IBRM Samar, Autor Rafał Żaglewski