Części motoryzacyjne napędzają gospodarkę

Produkcja, sprzedaż krajowa i eksport części samochodowych z roku na rok dynamicznie rosną. To istotne w kontekście kłopotów innych branż, spowodowanych napiętą sytuacją międzynarodową. Producenci części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce to 900 firm zatrudniających ponad 116 tys. osób. Ich przychody ze sprzedaży sięgają 60 mld zł, eksportują towary o wartości 30 mld zł.

Te optymistyczne dane zostały zaprezentowane przez wicepremiera, Ministra Gospodarki Janusza Piechocińskiego oraz Alfreda Franke, prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych podczas spotkania poświęconego prezentacji raportu „Branża motoryzacyjna w Polsce. Liczby, podsumowania, analizy”.

– Polski przemysł motoryzacyjny to setki niezależnych firm zajmujących się produkcją części i akcesoriów motoryzacyjnych. Tworzą one 75% miejsc pracy, dzięki którym przemysł motoryzacyjny dynamicznie się rozwija i zwiększa swój potencjał eksportowy, powiedział wicepremier Janusz Piechociński

Wielkość eksportu części samochodowych jest trzy razy większa, niż w przypadku węgla, koksu i brykietów. Przez ostatnie 10 lat, eksport produkowanych w Polsce części i akcesoriów wzrósł dwukrotnie. Co więcej, jego wartość ciągle rośnie – z 27,5 mld zł w 2012 r. do 29,9 mld zł w 2013 r. To o 7,8 mld zł więcej niż wartość eksportu pojazdów, która wyniosła 22,1 mld zł.

– Z naszego kraju eksportuje się ponad 1 mln ton części motoryzacyjnych. To 90 razy tyle, ile waży konstrukcja Stadionu Narodowego, obrazowo przedstawił to Alfred Franke, prezes SDCM. I dalej: – Korzystna tendencja w zakresie produkcji części i akcesoriów utrzymuje się także w 2014 roku. W pierwszym kwartale przychody producentów ze sprzedaży części wyniosły 16,1 mld zł, co stanowi 12% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, zauważył Franke.

W magazynach największych dystrybutorów znajduje się asortyment dochodzący do 250 tys. części i akcesoriów (w liczbie proporcjonalnej do popularności danej części).

Całkowita powierzchnia hal magazynowych wynosi ponad 600 tys. m2. Polscy dystrybutorzy części są odpowiednio zorganizowani logistycznie. W ciągu godziny roboczej z ich magazynów wydawanych jest ponad 90 tys.części. Samochody dostarczające je do warsztatów pokonują w ciągu doby odległość równą 12 okrążeniom kuli ziemskiej. Dynamika wzrostu sprzedaży części wyniosła w 2013 r. 12,6% w segmencie osobowym i 10,5% w ciężarowym. Udział eksportu w przychodach dystrybutorów sięga 14,7 proc. W pierwszym kwartale tego roku niemal wszyscy pytani producenci i dystrybutorzy części zadeklarowali wzrost przychodów w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013. Obecnie odsetek ten oscyluje w granicach ok. 70%.

W Polsce działa ok. 19,5 tys. warsztatów niezależnych obsługujących samochody osobowe i ciężarowe. 13,5 tys. z nich świadczy pełen zakres napraw, 6 tys. to firmy wyspecjalizowane. Zatrudnienie w segmencie warsztatów osobowych i ciężarowych przekracza 106 tys. osób. W ciągu minionego roku w warsztatach niezależnych odnotowano 32,1 mln wizyt klientów.

Przychody budżetowe i wysokość składek odprowadzanych z sektora „części” do ZUS, wg szacunków, łącznie wyniosły 12 mld zł. Wartość podatków dochodowych wyniosła w 2013 r. 1,8 mld zł. Znacznie wyższa była wartość podatku VAT : 5,5 mld zł. Na konta ZUS trafiło z tego sektora 4,7 mld zł.

źródło: SDCM
Autor:  wnp.pl (AG)

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMeriva do kontroli
Następny artykułCoraz więcej lekkich przyczep