Coraz popularniejsze BMW z napędem na cztery kola

BMW Group Polska w 2012 r. odnotowała rekordową liczbę 3 530 zarejestrowanych aut BMW wyposażonych w inteligentny system napędu na cztery koła xDrive. Daje to marce pozycję lidera na polskim rynku.
BMW stale poszerza ofertę samochodów z inteligentnym napędem na cztery koła: tylko w ciągu ostatnich 2 lat grupa zwiększyła liczbę dostępnych modeli o ok. 50%. BMW 120d xDrive i BMW M135i xDrive to najnowsze pozycje w ofercie aut wyposażonych w tę technologię. W BMW Serii 3 układ xDrive oferowany jest obecnie w wersjach nadwoziowych Limuzyna i Coupé. Inteligentny napęd na cztery koła demonstruje swoje zalety także w BMW serii 5 Limuzyna, BMW serii 5 Touring, BMW serii 5 Gran Turismo, BMW serii 6 Coupé, BMW serii 6 Cabrio, BMW serii 6 Gran Coupé, luksusowych limuzynach BMW serii 7 oraz modelach BMW X1, BMW X3, BMW X5 i BMW X6. Obecna liczba 64 modeli BMW zwiększy się wiosną br. Wtedy na rynek trafią również pierwsze modele xDrive nowego BMW serii 3 Touring.

– Auta wyposażone w xDrive stanowią ponad 60% naszej krajowej sprzedaży, mówi Andreas Biehler, szef BMW Group Polska.
System napędu na cztery koła został po raz pierwszy wprowadzony w 1985 r. w modelu BMW serii 3, jako alternatywa dla napędu na tylne koła, z którego słyną samochody niemieckiego producenta. Nawet wówczas układ kierowania mocy na obie osie służył nie tylko zoptymalizowaniu trakcji, ale również zwiększeniu dynamiki jazdy w zakrętach. Podobna zasada jest jednym z kluczowych kryteriów funkcjonowania najnowszej technologii BMW xDrive.

W przeciwieństwie do innych producentów, którzy wykorzystują system napędu na cztery koła głównie do zrekompensowania niedostatecznej przyczepności w samochodach przednionapędowych, BMW w modelach xDrive wciąż wykorzystuje tylny napęd. W normalnej sytuacji drogowej większość momentu obrotowego trafia tam, gdzie tradycyjnie we wszystkich modelach BMW z napędem na jedną oś, czyli na tylne koła, dzięki czemu możliwe jest zachowanie typowej dla BMW chcrakterystyki bez przenoszenia sił na koło kierownicy. W szybko pokonywanych zakrętach moc również trafia przede wszystkim na koła tylnej osi. W celu zapewnienia precyzji sterowania w łuku oraz odpowiedniej stabilności, xDrive przekazuje więcej momentu obrotowego na tylne koła podczas wchodzenia w zakręt.

Przez ponad 20 lat BMW wykorzystywało układ sterowania elektronicznego w celu zapewnienia precyzyjnej analizy warunków drogowych oraz uzyskania szybkich reakcji systemu w zakresie rozdziału momentu obrotowego pomiędzy koła. W modelu BMW 525ix zaprezentowanym w 1991 r. sygnały dotyczące obrotu kół pochodzące z układu ABS, a także dane odnośnie prędkości obrotowej silnika, położenia zaworu przepustnicy oraz statusu układu hamulcowego były przekazywane do jednostki sterującej systemem napędu na cztery koła, który mógł na tej podstawie odpowiednio rozdzielić moc.

Układ sterowania xDrive jest w pełni zintegrowany z systemem kontroli stabilności jazdy w ramach systemu Integrated Chassis Management (ICM). Oznacza to, że oprócz prędkości obrotowej kół, układ uwzględnia również dane dostarczane przez układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), jak kąt skrętu kół, położenie pedału gazu oraz przyspieszenie poprzeczne. Szczegółowa analiza warunków jazdy pozwala na działanie układu xDrive w sposób antycypacyjny, co sprawia, że jest to jedyny inteligentny system napędu na cztery koła. W przeciwieństwie do tradycyjnych układów napędu na wszystkie koła, które reagują na poślizg koła, xDrive potrafi z wyprzedzeniem zidentyfikować tendencje do występowania podsterowności lub nadsterowności na podstawie danych przekazanych przez DSC i zapobiec im poprzez odpowiednią dystrybucję siły napędowej.

Jeśli np. istnieje prawdopodobieństwo utraty przyczepności przednich kół i wystąpienia podsterowności, system błyskawicznie przekazuje więcej mocy do tylnych kół. W rezultacie samochód pokonuje zakręt z większą precyzją. To samo dotyczy sytuacji, w której zachodzi ryzyko wystąpienia uślizgu tylnych kół i wystąpienia nadsterowności – wówczas więcej mocy trafia do kół na przedniej osi. W ten sposób system napędu na cztery koła pozostaje w pełnej gotowości jeszcze przed wystąpieniem poślizgu, natomiast moc silnika jest wykorzystywana do zapewnienia radości z jazdy bez żadnych strat.

Rynkowa pozycja BMW X to przede wszystkim zasługa systemu napędu na cztery koła, który w połączeniu z technologią zastosowaną w zawieszeniu zapewnia odpowiednią dynamikę jazdy. BMW X5, które zostało zaprezentowane w 1999 r., przyczyniło się do stworzenia nowego segmentu aut typu SAV (Sports Activity Vehicle). Debiut BMW X3 w 2004 r. również zapoczątkował nowy rozdział w historii marki z uwagi na fakt, iż system napędu na cztery koła został po raz pierwszy nazwany BMW xDrive. W układzie zastosowano sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe, które steruje rozdziałem mocy pomiędzy koła przedniej i tylnej osi, co w jeszcze większym stopniu zwiększa precyzję i szybkość działania układu. Elektroniczna jednostka sterująca jest zdolna do rozdzielenia momentu obrotowego w bardzo krótkim czasie: pełne otwarcie i zamknięcie sprzęgła zajmuje 100 milisekund.

W modelach BMW X1 oraz BMW X3 system xDrive może zostać połączony z układem Performance Control, który potęguje dynamiczne właściwości jezdne, np. poprzez selektywne przyhamowanie tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu oraz zwiększenie mocy silnika. Uruchomienie hamulców zapobiega poślizgowi tylnego wewnętrznego koła, natomiast przekazanie większej mocy do tylnego zewnętrznego koła zwiększa sterowność podczas zmiany kierunku jazdy.

BMW X6 oraz BMW X5 M i BMW X6 M, które zostały wyposażone w układ Dynamic Performance Control, który zintegrowany z tylnym mechanizmem różnicowym, współpracuje z układem xDrive. Oprócz zmiennego rozdziału siły napędowej pomiędzy koła przedniej i tylnej osi, system rozdziela również moment obrotowy w odpowiednich proporcjach pomiędzy tylnymi kołami. W momencie wykrycia tendencji do nadsterowności system xDrive redukuje moc przekazywaną do tylnych kół, natomiast Dynamic Performance Control dodatkowo przenosi moment obrotowy z tylnego koła znajdującego się na zewnątrz zakrętu – które jest szczególnie narażone na działanie siły odśrodkowej – do tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Wszelkie tendencje do podsterownych zachowań samochodu są tłumione w odwrotnym procesie: xDrive redukuje moc przekazywaną do przednich kół, natomiast układ Dynamic Performance Control optymalizuje stabilność poprzez przekazanie momentu obrotowego do tylnego zewnętrznego koła. Dynamic Performance Control steruje rozdziałem mocy pomiędzy kołami tylnej osi również w obliczu nagłej zmiany obciążenia lub podczas hamowania silnikiem.

źródło: BMW
AUTOR:  WNP.PL (AG)