Chiński inwestor otworzył fabrykę naczep w Gdyni

Chińska spółka CIMC, jeden z wiodących producentów kontenerów na świecie, otworzyła w Gdyni fabrykę naczep do ciężarówek. Zakład zatrudniający ok. 40 osób ma produkować ok. 2 tys. naczep rocznie. Zapowiadane są plany rozwoju fabryki.

O otwarciu fabryki w przemysłowo-portowej dzielnicy Gdyni-Chyloni poinformowano podczas konferencji prasowej w Sopocie. CIMC – China International Marine Containers (Group) jest jednym z wiodących na świecie producentów kontenerów, pojazdów specjalistycznych oraz naczep i przyczep.

Dyrektor zarządzający CIMC Trailer Polska (spółka zależna Grupy CIMC), Steven Feng podał podczas konferencji, że w gdyńskim oddziale montowane będą różnego rodzaju przyczepy i naczepy transportowe. Podzespoły do montażu będą importowane z Chin i Europy. Naczepy z Gdyni będą trafiały na rynki europejskie. Poinformował, że zakład będzie produkował co najmniej dwa tysiące różnego rodzaju przyczep i nadwozi rocznie. Wartość rocznej produkcji oszacował na ok. 20 mln euro.

Feng powiedział, że w pierwszym etapie w Gdyni zainwestowano ok. 3 mln dolarów. „A w przyszłości, bo będziemy potrzebowali więcej przestrzeni, planujemy zainwestować kwotę podobną do tej już zainwestowanej w pierwszym etapie” – powiedział dziennikarzom.

Powiedział, że Gdynia została wybrana spośród ponad 20 rozpatrywanych lokalizacji w Polsce północnej. „Gdynia to najlepsza lokalizacja ze względu na bliskość dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej i portowej oraz rynku pracy” – tłumaczył. Zwrócił uwagę, że „Polska jako największy kraj w Europie Środkowo-Wschodniej oraz ważny partner w transporcie międzynarodowym była naturalnym wyborem dla firmy”. Podał, że zakład będzie zatrudniał 40 osób.

Zakład zajmuje halę o powierzchni ponad 3,6 tys. m kw. oraz plac manewrowy o powierzchni 4,4 tys. m kw. Fabryka dysponuje też dwiema suwnicami.

Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski ocenił, że otwarcie fabryki chińskiego inwestora to „rozpoczęcie nowego etapu współpracy z firmami zagranicznymi”. Zwrócił uwagę, że do tej pory Pomorze pozyskiwało głównie firmy z sektora finansowego, usług biznesowych i BPO. „A dziś rozpoczynamy współpracę z globalną firmą produkcyjną” – dodał. Jest przekonany, że „za tą firmą przyjdą kolejne”.

Wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała zwróciła uwagę, że „z punktu widzenia rozwoju gospodarczego nie ma inwestycji ważniejszych niż bezpośrednie inwestycje zagraniczne i nie ma bardziej stabilnych niż te, które są produkcyjne”. Dodała, że istotne jest, że inwestor reprezentuje branżę kluczową dla Pomorza, czyli związaną z nowoczesną logistyką i wspierającą transport intermodalny.

Zwróciła uwagę, że prawdopodobnie nie byłoby tej inwestycji w Gdyni, gdyby nie Biuro Pomorskie w Chinach. Jednym z głównych celów utworzonego w 2009 r. w Pekinie Biura Pomorskiego było m.in. nawiązywanie kontaktów biznesowych i handlowych między firmami i instytucjami z Chin i Pomorza.

Od ok. roku rozmowy z CIMC koordynowała Inicjatywa Invest in Pomerania, która pomaga zagranicznym firmom realizować projekty inwestycyjne na Pomorzu.

Zastępca dyrektora Invest in Pomerania, Marcin Faleńczyk zaznaczył, że inwestycja jest ważna, nie ze względu na wielkość, bo nie jest to wielka fabryka, ale ze względu na to, że ma duże możliwości rozwojowe, bo koncern jest gigantyczny. Podkreślił, że najbardziej istotne jest to, że „jest to pierwsza od wielu lat bezpośrednia, produkcyjna inwestycja chińskiej firmy w Polsce”. Przyznał, że „na tę inwestycję pracowano od kilku lat”. Zapowiedział, że „będą następne chińskie inwestycje”.

Powiedział, że o wyborze Polski i Gdyni zdecydowała przede wszystkim lokalizacja, która ma zapewnić inwestorowi „bycie bliżej klienta”. Zaznaczył, że polska siła robocza jest droższa niż chińska.

Kapitał zakładowy CIMC wynosi ok. 30 mln dolarów. Spółka zatrudnia ponad 13 tys. pracowników. Obecnie posiada siedem baz produkcyjnych. Spółka jest w stanie wyprodukować 80 tys. naczep i przyczep rocznie. Produkty CIMC znane są w Ameryce Północnej, Azji, Chinach, a także w Europie. Spółka posiada swoje oddziały w Ameryce Północnej, Australii, Azji i Chinach.

Oprócz produkcji kontenerów i pojazdów wytwarza też towary i usługi w dziedzinie logistyki, energetyki, przemysłu chemicznego i spożywczego, offshore (np. platformy wiertnicze) oraz finansów.

wnp.pl, PAP