Fabryka Bosch w Mirkowie pod Wrocławiem rozpoczyna produkcję iBoostera 2: drugiej generacji innowacyjnego komponentu układów hamulcowych, który stosowany jest głównie w pojazdach hybrydowych i elektrycznych.
Wysokość inwestycji związanej z uruchomieniem nowej linii produkcyjnej w fabryce Boscha w Mirkowie pod Wrocławiem to 80 mln PLN. Tamtejsza załoga ma już doświadczenie w produkcji iBoosterów pierwszej generacji.
iBooster firmy Bosch to system wspierający układ hamulcowy pojazdu, który umożliwia skrócenie drogi hamowania. iBooster jest rozwiązaniem elektromechanicznym, niewymagającym użycia wspomagania próżni, która w pojazdach konwencjonalnych wytwarzana jest bezpośrednio przez silnik spalinowy lub pompę próżniową, w przypadku silnika diesla. Z tego względu system ten stosowany jest przede wszystkim w samochodach hybrydowych oraz elektrycznych.
iBooster nie tylko skraca drogę hamowania, ale współpracuje też z systemami wspomagania kierowcy i odgrywa ważną rolę m.in. w procesie hamowania awaryjnego i przy hamowaniu z aktywnym tempomatem. Jest więc ważnym elementem umożliwiającym rozwój zautomatyzowanej jazdy – podkreśla Bosch w komunikacie.
– System hamulcowy w pojazdach musi być niezawodny. Jesteśmy dumni z tego, że fabryka w Mirkowie została wybrana jako miejsce produkcji iBoostera drugiej generacji, ważnego elementu nowoczesnych układów hamulcowych. Ta decyzja pokazuje, że koncern Bosch docenia doświadczenie i wyniki polskiego zespołu oraz wysoką jakość naszej pracy. Do roku 2027 roku w iBooster 2 wyprodukowany przez nasz zakład zostanie wyposażonych aż 10 milionów samochodów – mówi Piotr Pyzio, dyrektor fabryki w Mirkowie i członek zarządu firmy Robert Bosch w Polsce.
Nowoczesna linia produkcyjna z technologią Przemysłu 4.0
Nowa linia produkcyjna w fabryce Bosch w Mirkowie to ponad 100 metrów procesu produkcyjnego, na który składają się 44 zautomatyzowane stacje montażowe. Stacje wyposażono w zaawansowane systemy montażu, kontroli, detekcji wizyjnej i dozowania. Linia wyposażona jest w siedem nowoczesnych robotów. Nad prawidłowym przebiegiem procesu produkcyjnego czuwają też tysiące czujników, które pomagają usprawniać i optymalizować proces – podkreśla Bosch.
Nowa linia produkcyjna została wyposażona w nowoczesne rozwiązania wykorzystujące technologie Przemysłu 4.0, które pomagają efektywnie nadzorować proces produkcji. System czujników RFID, w które wyposażono maszyny produkcyjne, na bieżąco rejestruje dane i wyniki procesów. Na ich podstawie automatycznie generowane są raporty z analizą stanu maszyn oraz tempa produkcji, a wyniki tych analiz przekazywane są niezwłocznie do osób nadzorujących pracę linii.
– Na nowej linii maszyna sama informuje nas, która stacja montażowa pracuje zbyt wolno i wymaga korekty. To znacząco usprawnia pracę: jesteśmy w stanie sprawniej eliminować ewentualne nieprawidłowości i zapobiegać przestojom – dodaje Borgul.
80 mln PLN inwestycji: linia produkcyjna i nowe kompetencje zespołu
Projekt uruchomienia produkcji iBoostera 2 w fabryce Bosch w Mirkowie trwał ponad dwa lat. Sama budowa linii montażowej zajęła 11 miesięcy – zaangażowane było w nią ponad 50 osób. Inwestycja objęła także rozwój kompetencji pracowników fabryki. Grupa inżynierów z podwrocławskiego zakładu przeszła trwający osiem miesięcy cykl szkoleń w Polsce i w Niemczech, obejmujący zagadnienia związane zarówno z produktem jak i procesem montażowym iBoostera drugiej generacji.
W iBooster 2 z podwrocławskiej fabryki wyposażane będą nowe modele aut elektrycznych i hybrydowych dwóch globalnych koncernów motoryzacyjnych. Rozmowy z kolejnymi producentami zainteresowanymi tym rozwiązaniem są w toku.
Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia od 1996 roku produkuje zespoły mocy oraz podzespoły do układów hamulcowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Produkty z fabryki dostarczane są do większości globalnych producentów samochodów, m. in. do BMW, Citroena, Fiata, Forda, Nissana, Opla/GM, Peugeota, Renault, Suzuki czy Toyoty. W fabryce zatrudnionych jest ponad 900 osób. W 2012 roku w fabryce stworzono dział Badań i Rozwoju – dziś ponad 60 inżynierów pracuje w nim nad konstrukcją, rozwojem i walidacją zbiorników płynu hamulcowego dla zespołów mocy.
Źródło: www.evertiq.pl