autoDNA sprawdza: Co dolega używanym autom krajowym i z importu?

Karoseria, lampy czy może klimatyzacja? – autoDNA sprawdza jakie uszkodzenia występują najczęściej w przypadku używanych samochodów pochodzących z obrotu krajowego oraz z importu.

Samochody używane dostępne w Polsce pochodzą z dwóch źródeł – aut krajowych, które wcześniej wyjechały z jednego z salonów na terenie kraju oraz importu, głównie z terenu Niemiec. Na podstawie danych za 2022 r. autoDNA, serwis oferujący historię pojazdu na podstawie numeru VIN, sprawdziło jakie uszkodzenia najczęściej miały obie grupy samochodów.

Samochody pochodzenia krajowego i ich uszkodzenia

Pojazdy, których pierwsza rejestracja była w Polsce, najczęściej uszkodzone miały elementy karoserii zewnętrznej. Różnego rodzaju uszkodzenia blach w wyniku zderzeń miało aż 41% spośród wszystkich samochodów ze szkodami sprawdzonych za pomocą autoDNA w 2022 r. W aż 15% przypadków raporty wykazywały defekt oświetlenia zewnętrznego. Niedziałająca lampa czy zbity reflektor to drugi najpopularniejszy powód uszkodzenia dla aut pochodzenia krajowego. Trzecim są elementy konstrukcyjne nadwozia, co wskazuje na udział w poważnej kolizji.

Kolejnymi elementami samochodu ulegającymi uszkodzeniu są szyby, układ zawieszenia oraz układ chłodzenia i klimatyzacji, który w przypadku aut używanych może być już mocno wyeksploatowany. Bardzo rzadko zdarzały się przypadki uszkodzeń tapicerki, układu kierowniczego, układu bezpieczeństwa biernego, jak również osprzętu silnika, skrzyni biegów i układ przeniesienia napędu oraz układu bezpieczeństwa czynnego i hamulcowego. Układ elektryczny występujący z pojazdach hybrydowych i elektrycznych to zaledwie 0,01% wszystkich uszkodzeń odnotowanych w raportach wygenerowanych w 2022 r. Na ten wynik wpływ ma jednak stosunkowo niska podaż tego typu pojazdów.

Samochody z importu i ich uszkodzenia

Auta pochodzące z importu w porównaniu do krajowych nieco częściej miały uszkodzone oświetlenie zewnętrzne, układ zawieszenia i elementy konstrukcyjne nadwozia (np. słupki, podłużnice, belki), co wynika z faktu sprowadzania dużej liczby samochodów powypadkowych. Nieco rzadziej (35% zamiast 41% dla krajowych) uszkodzone są w nich elementy karoserii zewnętrznej oraz szyby (9,5% wobec 10% dla krajowych). Strukturę importu widać też w uszkodzeniach układu elektrycznego dla samochodów z tego typu napędem – było ich trzykrotnie więcej pod względem procentowym niż dla analogicznych pojazdów pochodzenia polskiego. Wynika to ze sporej popularności aut z napędem hybrydowym. Znacznie częściej od krajowych aut występują też uszkodzenia osprzętu silnika, tapicerki, układu kierowniczego oraz układ bezpieczeństwa biernego.

Na co uważać przy zakupie auta używanego?

Warto podkreślić, że zarówno samochody krajowe, jak również z importu w większości mają uszkodzenia jednej z 4 kategorii: karoserii zewnętrznej, oświetlenie zewnętrznego, elementów konstrukcyjnych nadwozia oraz szyb. Te elementy są szczególnie podatne na uszkodzenia w przypadku wypadków. Nie należy jednak lekceważyć innych defektów, w tym mechanicznych związanych z osprzętem silnika, układem chłodzenia i klimatyzacji czy zawieszenia. Naprawa tego typu uszkodzeń może okazać się bardzo kosztowna. Jeśli samochód został już naprawiony, to warto sprawdzić czy zostało to wykonane w sposób fachowy. W ten sposób można uniknąć nieplanowanych wydatków po zakupie auta używanego.

Źródło: autoDNA