Audi intensyfikuje badania nad paliwami syntetycznymi

Audi systematycznie rozbudowuje swoją strategię e-paliw. Koncern z Ingolstadt, wraz z firmami partnerskimi Ineratec GmbH i Energiedienst Holding AG, ma zamiar uruchomić pilotażową instalację do produkcji paliwa e-diesel zlokalizowaną w Laufenburgu, w szwajcarskim kantonie Aargau. Energia niezbędna do produkcji, po raz pierwszy pozyskiwana będzie z odnawialnych źródeł energii. Planowana wytwórnia będzie w stanie wyprodukować około 400 000 litrów paliwa rocznie.

Od kilkunastu już lat, Audi prowadzi badania nad przyjaznymi dla środowiska, opartymi o dwutlenek węgla paliwami, takimi jak e-gaz, e-benzyna czy całkowicie syntetyczny e-diesel. Obecnie, koncern intensyfikuje prace nad produkcją paliwa e-diesel. „Dzięki nowoczesnym technologiom, w ramach projektu wdrażanego w Laufenburgu będziemy w stanie prowadzić wydajną produkcję krótkich partii paliwa e-diesel, co uczyni proces produkcyjny bardziej efektywnym ekonomicznie. W pilotażowej instalacji będzie możliwe tzw. sprzężenie sektorów, czyli innymi słowy połączenie potencjałów energii elektrycznej, ciepła i mobilności, co z kolei pozwoli na magazynowanie energii odnawialnej” – wyjaśnia Reiner Mangold, szef działu Zrównoważonego Rozwoju Produktu w AUDI AG.

Audi e-diesel ma potencjał uczynienia z konwencjonalnych silników spalinowych jednostek niemal zupełnie neutralnych pod względem emisji CO2. Paliwo to produkuje się w specjalnej instalacji, w procesie przekształcenia nadwyżek energii wodnej w paliwo syntetyczne. Zachodzi tu proces chemiczny: zielona energia, generowana na miejscu w elektrowni wodnej, w procesie elektrolizy wody przekształca się w wodór i tlen. W następnym etapie, wodór reaguje z dwutlenkiem węgla z wykorzystaniem innowacyjnej i bardzo kompaktowej techniki mikrotechnologii. Dwutlenek węgla pozyskać można wprost z atmosfery lub z gazów odpadowych. Podobnie jak w przypadku pozostałych e-paliw Audi, CO2 jest tu jedynym źródłem węgla. W wyniku reakcji powstają związki węglowodorowe. W końcowym etapie procesu dzielą się one na właściwe paliwo Audi e-diesel oraz na wosk, wykorzystywany w innych gałęziach przemysłu.

Planuje się, że pierwsze ilości e-diesla zostaną wyprodukowane w Laufenburgu najwcześniej w przyszłym roku. Audi oraz partnerzy w projekcie, firmy Ineratec i Energiedienst AG, skompletują wszystkie niezbędne dokumenty dotyczące uruchomienia instalacji w ciągu najbliższych kilku tygodni. Prace budowlane rozpoczną się na początku roku 2018.

To już drugi partnerski projekt Audi, który powstał w oparciu o zasadę „power-to-liquid” (zamiana energii elektrycznej w ciecz). Od roku 2014, cztery pierścienie współpracują blisko z oferującą nowoczesne rozwiązania energetyczne firmą Sunfire z Drezna. Sunfire analizuje wytwarzanie paliwa e-diesel z wykorzystaniem powyższej zasady, stosując jednak odmienne technologie. Innym przykładem zaangażowania Audi w produkcję e-paliw jest własna instalacja koncernu w Wertle w północnych Niemczech, wytwarzająca e-gaz (dokładnie: syntetyczny metan) wykorzystywany do napędu wersji g-tron rodzin modelowych A3, A4 i A5. Koncern z Ingolstadt, wraz z innymi partnerami, prowadzi również badania nad produkcją e-benzyny.

Źródło: www.mototarget.pl