
Chińskie firmy motoryzacyjne BYD i Chery mogły nieprawidłowo uzyskać znaczną część państwowych dopłat do pojazdów ekologicznych – wynika z opublikowanego audytu Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin. W latach 2016–2020 obie spółki miały łącznie otrzymać bezprawnie około 53 milionów dolarów w ramach subsydiów rządowych. Suma ta stanowi prawie 60% wszystkich nieprawidłowych roszczeń ujawnionych w trakcie kontroli - podała agencja Reutera.
Audyt wykazał, że łącznie 21 725 pojazdów nie powinno było kwalifikować się do dofinansowania, co przełożyło się ok. 121 milionów dolarów. W dokumentach kontrolnych nie określono żadnych kar ani nie odniesiono się wprost do konieczności zwrotu otrzymanych środków.
Jednak zgodnie z wcześniejszym stanowiskiem rządu, producenci, których pojazdy nie spełniły określonych wymogów – m.in. dotyczących zasięgu – mogą zostać zobowiązani do zwrotu uzyskanych dotacji. Ewentualna konieczność zwrotu subsydiów może pogłębić problemy finansowe chińskich producentów samochodów. Branża motoryzacyjna w Chinach zmaga się obecnie z nadprodukcją oraz skutkami trwającej wojny cenowej, która negatywnie odbiła się na rentowności i pogłębiła napięcia pomiędzy producentami, dealerami i dostawcami.
Chiny udzielały szerokich subsydiów dla pojazdów nowej energii w latach 2009–2022. Program obejmował samochody elektryczne, hybrydy typu plug-in oraz pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi. Działania te znacząco przyczyniły się do popularyzacji ekologicznego transportu – od marca tego roku miesięczna sprzedaż pojazdów nowej energii przewyższa sprzedaż samochodów napędzanych silnikami benzynowymi.
Źródło: evertiq.pl