
Chiński sektor motoryzacyjny chwieje się z powodu nadwyżki mocy produkcyjnych i przedłużającej się wojny cenowej, co budzi alarm wśród organów regulacyjnych i dyrektorów branży, którzy ostrzegają, że zamieszanie podważa długoterminową rentowność sektora.
Najwyżsi przywódcy Chin zobowiązali się do zaostrzenia regulacji agresywnego obniżania cen i wspierania uporządkowanego wycofywania przestarzałych mocy produkcyjnych, podały media państwowe na początku tego miesiąca.
Dane LSEG dla 33 notowanych na giełdzie producentów samochodów z siedzibą w Chinach pokazują szerokie pogorszenie kluczowych wskaźników finansowych w ciągu ostatnich sześciu lat, podkreślając wpływ brutalnej wojny cenowej, która rozpoczęła się w 2023 roku.
Dane pokazały, że średni czas potrzebny producentom samochodów na spłatę dostawców i innych wierzycieli krótkoterminowych wydłużył się z 99 dni w 2019 r. do 108 dni w 2024 r.
Średnia liczba dni płatności w chińskim sektorze motoryzacyjnym
1 czerwca weszły w życie nowe przepisy, które wymagają od dużych firm uregulowania płatności w ciągu 60 dni od otrzymania towarów, usług inżynieryjnych lub materiałów.
Joerg Wuttke, partner DGA-Albright Stonebridge Group z siedzibą w Waszyngtonie, powiedział, że europejscy i niemieccy dostawcy zazwyczaj płacą dostawcom w ciągu 40 do 50 dni.
"To (nowe rozporządzenie) wymusi bardziej wyrównane warunki gry i zasadniczo powstrzyma tych producentów samochodów przed przekształceniem swoich dostawców w bankierów" – powiedział.

Zapasy i poziom zadłużenia chińskich firm motoryzacyjnych (w mld CNY)
Całkowite zadłużenie producentów samochodów wzrosło w zeszłym roku o 56% do 959 mld juanów w porównaniu z poziomem z 2019 r. Mediana wskaźnika zadłużenia do kapitału własnego wzrosła o 21 punktów procentowych do 51,3%.
Rotacja zapasów chińskich firm motoryzacyjnych i zadłużenie do kapitału własnego
Mediana marży zysku netto sektora spadła do zaledwie 0,83% w 2024 r. z 2,7% w 2019 r.
BYD zwiększył jednak marżę zysku do 5,4% z 1,7% w 2019 roku. Firma, która produkuje samochody i komponenty do telefonów komórkowych, przypisała poprawę zmianie swojego miksu biznesowego, ponieważ udział przychodów związanych z motoryzacją w całkowitych przychodach wzrósł w tym okresie z 49,5% do 79,4%.
Niektóre z kluczowych macierzy dla BYD
Nio Inc i Xpeng Inc , dwie z najbardziej znanych chińskich marek pojazdów elektrycznych, miały jedne z najdłuższych okresów płatności wśród 33 firm.
Obie firmy wydłużyły swoje terminy płatności wobec dostawców i innych wierzycieli krótkoterminowych odpowiednio do 223 dni i 237 dni.
Obie spółki nadal pozostawały na minusie, chociaż obie znacznie poprawiły swoje ujemne marże w tym okresie.
Niektóre z kluczowych macierzy dla BYD
Xpeng powiedział, że jego płynność gotówkowa nadal się poprawia i odniósł się do komentarzy, które jego dyrektor generalny He Xiaopeng wygłosił w zeszły czwartek na wydarzeniu medialnym, że firma, podobnie jak inne firmy, będzie starała się jak najszybciej spełnić zobowiązanie do zapłaty dostawcom w ciągu 60 dni.
Niektóre z kluczowych macierzy dla BYD
(1 $ = 7,1769 juana chińskiego renminbi)
Źródło: www.reuters.com