Chiny eksportują nowe samochody jako używane

Chiński przemysł samochodowy od lat zawyża sprzedaż samochodów poprzez rozwijającą się szarą strefę wspieraną przez rząd, która rejestruje nowe samochody prosto z linii montażowej, a następnie wysyła je za granicę jako pojazdy "używane".

Te tak zwane samochody "z zerowym przebiegiem" nigdy nie były eksploatowane, ale są eksportowane na rynki takie jak Rosja, Azja Środkowa i Bliski Wschód, co pozwala chińskim producentom samochodów wykazać wzrost i pozbyć się samochodów, które trudno byłoby sprzedać na rynku krajowym, zgodnie z przeglądem dokumentów rządowych Reutersa i wywiadami z pięcioma dealerami samochodowymi i handlowcami samochodowymi.

"Jest to wynik prawie czteroletniej wojny cenowej, która sprawiła, że firmy desperacko starają się zarezerwować każdą możliwą sprzedaż" – powiedział Tu Le, założyciel firmy konsultingowej Sino Auto Insights z siedzibą w Michigan.

Praktyka ta zyskała ogólnokrajową uwagę dopiero po tym, jak szef chińskiego producenta samochodów Great Wall Motor skrytykował sprzedaż używanych samochodów z zerowym przebiegiem w Chinach w maju. 10 czerwca gazeta People's Daily potępiła sprzedaż używanych samochodów z zerowym przebiegiem w kraju.

Gazeta, która często sygnalizuje stanowisko czołowych przywódców Komunistycznej Partii Chin, obwiniała te fałszywe używane samochody za obniżanie cen w obliczu wygaszającej wewnętrznej wojny cenowej i wezwała do "twardych działań regulacyjnych" w celu przywrócenia porządku.

"Jest to wynik prawie czteroletniej wojny cenowej, która sprawiła, że firmy desperacko starają się zarezerwować każdą możliwą sprzedaż" – powiedział Tu Le, założyciel firmy konsultingowej Sino Auto Insights z siedzibą w Michigan.

Jednak eksport i sprzedaż podrabianych samochodów używanych jest aktywnie wspierana przez regionalne rządy w Chinach, zgodnie z przeglądem doniesień mediów państwowych i dokumentów rządowych przeprowadzonym przez Reutersa.

Lokalne władze przyjęły tę praktykę jako niezbędną do osiągnięcia ambitnych celów wzrostu gospodarczego wyznaczonych przez Pekin, zgodnie z przeglądem Reutersa lokalnych dokumentów politycznych i artykułów w mediach państwowych.

Reuters zidentyfikował 20 lokalnych rządów w Chinach – w tym główne ośrodki eksportowe, takie jak Guangdong i Syczuan – które opisały swoje poparcie dla eksportu używanych samochodów bez przebiegu w publicznie dostępnych dokumentach rządowych.

Taktyka obejmuje tworzenie dodatkowych licencji na eksport używanych samochodów o zerowym przebiegu, szybkie rozpatrywanie wniosków o zwrot podatku, inwestowanie w infrastrukturę eksportową oraz finansowanie wydarzeń networkingowych zachęcających do eksportu używanych samochodów o zerowym przebiegu.

Rynek eksportu samochodów używanych z zerowym przebiegiem działa w następujący sposób: gdy z linii montażowej wyjeżdża świeży samochód, eksporter kupuje samochód bezpośrednio od producenta samochodów lub od dealera, rejestruje go z chińską tablicą rejestracyjną, a następnie natychmiast oznacza go jako samochód używany do wysyłki za granicę. Po drodze producent samochodów księguje samochód jako sprzedany i rejestruje przychody.

Poparcie dla tej praktyki ze strony lokalnych rządów nie miałoby większego sensu nigdzie poza chińską gospodarką centralnie planowaną. Jednak w tym przypadku szybki wzrost sprzedaży i zatrudnienia może przynieść awans lub odblokować nowe fundusze, podczas gdy nieosiągnięcie celów gospodarczych, które spływają z Pekinu, może prowadzić do degradacji lokalnych urzędników.

Ponieważ te firmy eksportowe zarówno kupują, jak i sprzedają pojedynczy samochód, wartość transakcji jest dwukrotnie wyższa niż w przypadku zakupu nowych lub używanych samochodów, więc lokalne władze zabiegają o to, aby otworzyły sklepy na swoim terenie, aby szybko i sztucznie zwiększyć statystyki dotyczące PKB.

Źródło: Reuters