BYD po raz pierwszy wyprzedza Teslę w Europie - historyczna zmiana na rynku aut elektrycznych

W kwietniu 2025 r. BYD po raz pierwszy zarejestrował w Europie więcej samochodów elektrycznych niż Tesla. To symboliczny moment, który podkreśla rosnącą obecność chińskich producentów w europejskim sektorze e-mobilności – mimo obowiązujących ceł i presji regulacyjnej.

Według danych JATO Dynamics z 28 europejskich rynków, w kwietniu 2025 r. zarejestrowano 1 078 521 nowych samochodów osobowych – zaledwie o 1 399 więcej niż rok wcześniej. Od początku roku rynek pozostaje stabilny, z sumą 4 467 681 rejestracji - wzrost jedynie o 6 560 sztuk względem analogicznego okresu 2024 roku. 

Choć segment pojazdów elektrycznych wykazał wzrost, spadki w sprzedaży aut spalinowych niwelują pozytywny efekt. Jak zauważa Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics, „sprzedaż EV musi rosnąć znacznie szybciej, by realnie wpłynąć na całościowy obraz rynku”.

Chiński plan B: PHEV zamiast BEV

Wprowadzone przez UE cła na elektryki z Chin początkowo zaszkodziły sprzedaży chińskich marek, lecz te szybko zareagowały, koncentrując się na hybrydach plug-in, które nie są obecnie objęte taryfami. Jak zaznacza Munoz, „Chiny są światowym liderem zarówno w produkcji BEV, jak i PHEV – i właśnie w tych drugich widzą szansę na utrzymanie ekspansji w Europie”.

W kwietniu auta elektryczne i hybrydowe plug-in stanowiły łącznie 26 proc. nowych rejestracji – to rekordowy wynik. Samochody całkowicie elektryczne odpowiadały za 17 proc. rynku (wzrost z 13,4 proc. rok do roku), a PHEV-y za 9 proc. (wzrost z 6,9 proc.).

Mimo ceł, rejestracje chińskich BEV wzrosły w kwietniu o 59 proc., osiągając prawie 15 300 sztuk. Jeszcze większy wzrost dotyczy PHEV – aż o 546 proc. (z 1 493 do 9 649 sztuk), co oznacza, że chińscy producenci odpowiadają już za blisko 10 proc. całego europejskiego rynku plug-in hybridów. Munoz nie wyklucza, że UE może rozszerzyć cła także na ten segment.

BYD wyprzedza Teslę – i nie tylko ją

W kwietniu BYD po raz pierwszy wyprzedził Teslę w Europie pod względem liczby rejestracji czysto elektrycznych aut.

Choć różnica jest niewielka, znaczenie tej zmiany jest ogromne – Tesla przez lata dominowała na rynku EV, a BYD rozpoczął działalność w Europie (poza Norwegią i Holandią) dopiero pod koniec 2022 roku.Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics

Podczas gdy Tesla odnotowała spadek sprzedaży o 49 proc. rok do roku, BYD zwiększył rejestracje o 359 proc. dzięki szerokiej i konkurencyjnej ofercie pojazdów w pełni elektrycznych i hybryd plug-in. Chiński gracz już wyprzedził takie europejskie marki jak Fiat, Dacia czy SEAT na kluczowych rynkach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Hiszpanii – i to jeszcze przed rozpoczęciem produkcji w nowej fabryce na Węgrzech.

Clio wraca na szczyt, Skoda Elroq liderem wśród BEV

Liderem rynku w kwietniu zostało Renault Clio, z wynikiem 19 000 rejestracji – po raz pierwszy od czerwca 2020 r. Wyróżnił się także Volkswagen Tiguan (16 300 szt., +32 proc. r/r) oraz modele takie jak Toyota Yaris Cross, Dacia Duster czy Jeep Avenger. W segmencie elektryków po raz pierwszy na czele zestawienia znalazła się Skoda Elroq (8 000 sztuk), potwierdzając trafność strategii marki w zakresie SUV-ów między segmentami B i C. W czołówce znalazły się także Volkswageny ID.4, ID.3 i ID.7 (wzrost aż o 640 proc.), Renault 5 (5 600 szt.) oraz debiutująca Kia EV3. Tymczasem rejestracje Tesli Model Y i Volvo EX30 spadły odpowiednio o 53 proc. i 57 proc..

Źródło: SAMAR

Opracowanie: Paweł Janas