Stellantis zamraża plan przebudowy struktury dealerskiej w Europie

Stellantis zawiesił kwestionowany plan reformy struktur prawnych swojej sieci dealerskiej w Europie, powiedział we wtorek jego szef na region, ponieważ producent samochodów przygotowuje się również do aktualizacji planu ożywienia produkcji pojazdów we Włoszech.

W ramach wysiłków na rzecz obniżenia kosztów i wsparcia inwestycji w elektryfikację, były dyrektor generalny Carlos Tavares uruchomił w 2021 r. plan zakończenia poprzednich umów z europejskimi dealerami i przejścia na nowe ramy dystrybucji oparte na "modelu agencyjnym".

Tavares opuścił swoje stanowisko w grudniu.

W modelu agencyjnym producenci samochodów przejmują bardziej bezpośrednią kontrolę nad transakcjami sprzedaży i cenami, podczas gdy dealerzy skupiają się na dostawach i serwisie, a nie działają już jako partner umowny klienta.

Wielu dealerów niechętnie podchodziło do tej zmiany, twierdząc, że kompresuje ona ich marże na sprzedaży pojazdów.

Przemawiając na imprezie dealerskiej w Weronie we Włoszech, Imparato powiedział, że Stellantis zawiesza plan w Europie, a sieci sprzedaży trzymają się tradycyjnych ram dealerskich, z wyjątkiem Austrii, Belgii, Luksemburga i Holandii, gdzie przejście na nowe ramy agencyjne rozpoczęło się już w 2023 roku.

Imparato powiedział, że Stellantis wkrótce skieruje prośby do Unii Europejskiej o wsparcie produkcji samochodów w regionie, która, jak powiedział, jest skomplikowana ze względu na wysokie koszty pracy i energii oraz surowe regulacje.

Wnioski będą obejmować ogólnounijny program złomowania, który ma pomóc w wymianie pojazdów starszych niż 10 lat, oraz wkład publiczny na rzecz produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie w wysokości 40 euro za kilowat, co stanowi prawie połowę całkowitych kosztów produkcji.

We Włoszech Stellantis wkrótce przedstawi aktualizację ogłoszonego w grudniu planu zwiększenia produkcji samochodów w tym kraju. Dodał, że "od tego czasu zmieniło się kilka rzeczy", w tym decyzja UE, aby dać producentom samochodów trzy lata na dostosowanie się do przepisów dotyczących emisji, które pierwotnie ustalono na 2025 rok.

Aktualizacja, mająca na celu ulepszenie planu dla Włoch, obejmie takie obszary, jak silniki, a także borykającą się z problemami markę Maserati Stellantis.

"Wkrótce omówimy to z rządem, a następnie przedstawimy to w czerwcu, a nawet wcześniej" – powiedział Imparato.

(Ten artykuł został poprawiony w celu wyjaśnienia, że dealerzy w Austrii, Belgii, Luksemburgu i Niderlandach nadal będą przechodzić na model "agencyjny")

Źródło: www.reuters.com