ABS obowiązkowy w motocyklach od 2017r.

Od roku 2017 Unia Europejska wprowadza obowiązek stosowania ABS we wszystkich nowo produkowanych motocyklach. Tylko w Europie ginie w wypadkach drogowych około 5 000 motocyklistów rocznie.

Liczba śmiertelnych wypadków wśród motocyklistów w Niemczech zmalała o 13%, do 568 osób. Jedną z przyczyn poprawy bezpieczeństwa motocyklistów jest według ekspertów coraz powszechniejsze stosowanie układów ABS w motocyklach. ABS może zapobiec jednej czwartej wszystkich wypadków motocyklowych kończących się śmiercią lub obrażeniami. – Aktywny układ bezpieczeństwa zapobiega blokowaniu kół w czasie hamowania. Dzięki temu pełne hamowanie lub hamowanie na śliskiej nawierzchni jest znacznie bezpieczniejsze – mówi prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control Gerhard Steiger, opierając się na analizach statystyk wypadkowych GIDAS (wspólnego projektU Federalnego Instytutu Badań Highway oraz Stowarzyszenia Badawczego Techniki Motoryzacyjnej).

Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy motocyklem będzie w przyszłości oferować układ stabilizacji toru jazdy MSC. System zaprojektowany przez firmę Bosch rejestruje kąt nachylenia motocykla i odpowiednio dopasowuje wspomaganie ABS i kontroli trakcji. Działanie takie jest pomocne zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów, ponieważ właśnie wtedy dochodzi do co drugiego wypadku ze skutkiem śmiertelnym.

Skuteczna ochrona w sytuacjach krytycznych
W 2013 roku już 30% wyprodukowanych w Europie motocykli było wyposażonych w układ ABS. Układ MSC, jako światowa nowość, wszedł do produkcji seryjnej pod koniec 2013 roku, w modelach motocykli KTM 1190 Adventure i Adventure R. MSC bazuje na układzie ABS z funkcją kompleksowego hamowania i dodatkowo posiada czujnik nachylenia motocykla. Czujnik mierzy rzeczywiste nachylenie motocykla, a układ dopasowuje swoje działanie podczas hamowania i przyspieszania odpowiednio do kąta nachylenia maszyny. Precyzyjne działanie regulacyjne zapewnia łagodne hamowanie przy wchodzeniu w zakręt, a także większą skuteczność hamowanie podczas jazdy na wprost.

Oprócz techniki, na liczbę ofiar śmiertelnych wypadków motocyklowych, ma wpływ także czynnik pogodowy. Analizy porównawcze z kilku ostatnich lat pokazują, że przy pięknej pogodzie wyraźnie wzrasta ryzyko śmierci w wypadku motocyklowym. Szczególnie w kwietniu i maju następuje wzrost poważnych i śmiertelnych wypadków przy ładnej pogodzie w weekendy. Przy ciepłej i słonecznej aurze wielu motocyklistów wybiera się w pierwszą podróż w sezonie – brak wprawy po przerwie zimowej i nadmierna pewność siebie bywają zgubne. W pierwszych pięciu miesiącach 2014 roku, w Badenii-Wirtembergii zginęło w wypadkach 37 motocyklistów, natomiast w analogicznym okresie 2012 roku, kiedy długo utrzymywała się zimowa aura, odnotowano 20 ofiar śmiertelnych. Układy ABS i MSC oferują wspomaganie w każdych warunkach pogodowych, a także przy zbyt szybkim wejściu w ostrzejszy zakręt, przy nagłym zajechaniu drogi przez włączający się do ruchu samochód oraz przy mokrej lub częściowo mokrej nawierzchni.

Od roku 2017 Unia Europejska wprowadza obowiązek stosowania ABS we wszystkich nowo produkowanych motocyklach
Tylko w Europie ginie w wypadkach drogowych około 5 000 motocyklistów rocznie. W 2013 roku UE wprowadziła obowiązek stosowania układu ABS dla motocykli z silnikami o pojemności skokowej powyżej 125 cm3. Regulacja ta zacznie obowiązywać od 2017 roku dla wszystkich nowo produkowanych motocykli, a także dla motocykli z homologacją od roku 2016. Mniejsze pojazdy o pojemności skokowej powyżej 50 cm3 muszą być wyposażone w układ ABS lub w kompleksowy układ hamulcowy, który przy uruchomieniu jednego z hamulców, automatycznie włącza hamulec drugiego koła. W przypadku takiego układu nadal może jednak dochodzić do blokowania kół.

IBRM Samar

: