Koniec produkcji ciężarówek Avia w Czechach. Z końcem lipca indyjski koncern Ashok Leyland przeniesie ich produkcję do Indii, zamykając fabrykę w Czechach.
Fabryka Avia Motor w Letnany na przedmieściach Pragi zostanie zamknięta i sprzedana – jak w poniedziałek poinformował Ashok Leyland. W ten sposób indyjski koncern postanowił rozwiązać problemy z czeską spółką, która od lat przynosiła mu straty. W zeszłym roku Avia sprzedała 1003 ciężarówki, a rentowna działalność wymagała trzy razy większej sprzedaży. Na koniec zeszłego roku fabryka pod Pragą miała 227 pracowników, ilu jest ich obecnie – nie poinformowano w komunikacie cytowanym przez agencję AFP.
Aeronautyczna przeszłość
To koniec jednej z dawnych perełek czeskiego przemysłu. Firmę Avia Motor w 1919 r. założyli prywatni czescy przedsiębiorcy, by produkować samoloty. W 1928 r. firmę przejął koncern Skoda – jeden z największych kombinatów zbrojeniowych ówczesnej Europy – i firma Avia Motor została największym w Czechosłowacji producentem samolotów i silników lotniczych. W czasie II wojny światowej zakład pod Pragą jeszcze się rozrósł, wykonując zlecenia dla niemieckiej armii.
Po II wojnie światowej zakłady Avia zostały znacjonalizowane i zaczęto w nich produkować także samochody ciężarowe i autobusy oraz części samochodowe. Pierwsze ciężarówki pod marką Skoda w zakładach Avia zaczęto produkować już w 1947 r. , ale produkcję lotniczą kontynuowano aż do 1993 r.
W latach 1968-2000 głównym produktem Avii został samochód dostawczy, produkowany na licencji francuskiego koncernu Renault-Saviem. Za bramy zakładu pod Pragą wyjechało ponad ćwierć miliona tych pojazdów.
Romans z Daewoo i Lublinem
Po aksamitnej rewolucji w Czechosłowacji Avia została sprywatyzowana. W 1995 r. w publicznym przetargu kontrolny pakiet akcji czeskiej firmy kupiło konsorcjum zawiązane przez koncerny Daewoo z Korei Płd. i Steyr z Austrii.
W tym czasie Daewoo inwestowało także w fabryki aut w Polsce i pod koniec zeszłego stulecia zakłady Avia montowały polski samochód dostawczy Lublin.
Jednak w 1999 r. Daewoo zbankrutowało, czeska firma przez kilka lat utrzymywała się na powierzchni o własnych siłach, finansując swoją działalność m.in. ze sprzedaży nieruchomości. W 2005 r. kontrolny pakiet akcji Avii od konsorcjum Daewoo-Steyr odkupiła czeska spółka inwestycyjna ODIEN i rok później odsprzedała go indyjskiemu koncernowi Ashok Leyland. Nowy właściciel sprzedawał ciężarówki i podzespoły Avii w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Rosji, Ameryce Południowej, a nawet w USA. Jednak, jak się teraz okazuje, popyt na czeskie pojazdy był za mały, by utrzymać fabrykę pod Pragą.
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, Andrzej Kublik