Od 1 lipca 2024 roku spółki LeasePlan Fleet Management (Polska) i ALD Automotive Polska będą funkcjonować jako jedna połączona firma pod nową marką Ayvens. Integracja w Polsce jest skutkiem ubiegłorocznego globalnego przejęcia LeasePlan przez ALD Automotive.
Z początkiem drugiego półrocza LeasePlan Fleet Management (Polska) zmieni nazwę na Ayvens Poland, natomiast ALD Automotive Polska stanie się Ayvens Financial Services Poland. Mimo integracji, obie spółki mają zachować swoją niezależność prawno-finansową, przy czym firma Ayvens Poland (obecnie LeasePlan) będzie odpowiedzialna za zarządzanie flotą obu spółek.
Przypomnijmy, że w maju ubiegłego roku ALD Automotive przejęło formalnie 100 proc. udziałów w kapitale firmy LeasePlan. Od samego początku zarząd połączonego podmiotu dawał jednak do zrozumienia, że trzeba mówić o połączeniu dwóch równoprawnych podmiotów, czołowych na świecie firm z branży leasingu i wynajmu długoterminowego. – Nie da się bowiem w udany sposób połączyć dwóch tak dużych organizacji inaczej, niż tylko łącząc ich mocne strony i rynkowe doświadczenia. Dlatego realnie trudno tu mówić o wchłonięciu jednej organizacji przez drugą. Swój symboliczny wymiar ma to w planowanym nadaniu nowej, wspólnej nazwy połączonym firmom. To już nie będzie ani ALD Automotive ani LeasePlan, a całkiem nowy globalny lider, działający pod nazwą Ayvens – mówił nam w wywiadzie w grudniu 2023 roku Marek Małachowski, dyrektor zarządzający ALD | LeasePlan.
Jak podkreślał, proces zmiany nazwy nie nastąpi jednak od razu. – Nowa firma ma łącznie aż 44 filie na całym świecie, tak więc proces rebrandingu siłą rzeczy musi zostać rozpisany na najbliższych kilka miesięcy. W Polsce nastąpi to mniej więcej w połowie przyszłego roku – mówił nam wtedy. Ale to nie wszystko. Marek Małachowski pytany przez IBRM Samar o zadania na najbliższą przyszłość przypomniał, że w lipcu 2023 roku pojawiły się nowe uregulowania dotyczące przerejestrowywania pojazdów w przypadku zmiany właściciela samochodu. – I tu trzeba jasno powiedzieć, że przerejestrowanie w ustawowym terminie 30 dni kilkunastu tysięcy pojazdów, a więc ich unieruchomienie, przekładania tablic rejestracyjnych jest w praktyce niewykonalne, a co gorsza mocno skomplikowałoby życie klientów. Sytuacja ta zmusiła nas do opracowania alternatywnego planu, który w miarę możliwości pozwoliłby na uniknięcie przerejestrowywania aut na nową firmę powstałą w wyniku fuzji ALD z LeasePlanem. Postanowiliśmy kontynuować w sensie formalnoprawnym oddzielną działalność obu spółek, natomiast operacyjnie będziemy oczywiście działać jako jeden podmiot – wyjaśniał Marek Małachowski.
Opracowanie: Paweł Janas
Źródło: SAMAR