Koreański producent zamierza rozszerzyć gamę aut elektrycznych o nowe modele, ale zarazem, w związku ze spodziewanymi wahaniami popytu na elektryki, planuje wzmocnić ofertę aut z napędem hybrydowym.
Kia Corporation (Kia) podczas konferencji CEO Investor Day w Seulu w Korei, zaktualizowała średnio- i długoterminową strategię biznesową, koncentrując się na elektryfikacji i działalności związanej z pojazdami typu PBV. Kia podtrzymała cel rocznej sprzedaży na 2030 rok wynoszący 4,3 miliona samochodów, w tym 1,6 miliona aut elektrycznych (EV). Docelowa roczna sprzedaż na 2030 rok jest o 34,4 procent wyższa niż cel marki na 2024 rok, który wynosi 3,2 miliona samochodów.
Producent podkreśla, że choć prognozy wskazują, że długoterminowy popyt na samochody elektryczne w 2030 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, w najbliższej perspektywie tempo wzrostu popytu może okazać się nierównomierne. Takie czynniki, jak niższy wzrost gospodarczy na świecie, ograniczenie dotacji do samochodów elektrycznych i wolniejsze dostosowanie infrastruktury ładowania mogą mieć wpływ na popyt na auta elektryczne.
W związku z tym, aby sprawnie reagować na powyższe zmiany, Kia chce uelastycznić swoją ofertę poprzez wprowadzenie do niej większej liczby aut hybrydowych (HEV) z sześciu modeli w 2024 roku do dziewięciu modeli do 2028 roku, przy czym układ napędowy typu HEV ma być oferowany do większości głównych modeli marki.
Wybrane założenia odświeżonej strategii Kii
• Wzmocnienie oferty modeli hybrydowych (HEV): 6 modeli w 2024 roku – 8 modeli i w 2026 roku – 9 modeli w 2028 roku. Rozszerzanie sprzedaży samochodów elektrycznych w ramach nowych linii, w tym EV2, EV3, EV4, EV5 oraz plany produkcji zarówno aut elektrycznych, jak i modeli z silnikiem spalinowym w 13 fabrykach na świecie.
• W obliczu rosnącej konkurencji ze strony chińskich marek, Kia planuje m.in. wzmocnienie konkurencyjności modeli przy zastosowaniu nowych technologii, utworzenie globalnego systemu usług: 6200 lokalizacji, 34 000 inżynierów, wejście na nowe rynki pojazdów typu PBV (vany zbudowane na elektrycznych platformach); wykorzystanie chińskich fabryk na potrzeby innych rynków wschodzących: 250 000 egzemplarzy w 2027 roku.
• Kia zakłada, że do roku 2030 roczna sprzedaż jej pojazdów wyniesie 4,3 mln sztuk, w tym będzie 2,48 mln modeli zelektryfikowanych. Koreański producent planuje ponadto stworzenie pełnej gamy samochodów elektrycznych, zwiększenie konkurencyjności modeli oraz wykreowanie popytu na pojazdy typu PBV.
• Plan zakłada również rozszerzenie oferty samochodów elektrycznych do 15 modeli w 2027 roku, docelowo sprzedaż elektryków ma wynieść 1,6 mln egzemplarzy w 2030 roku. Kia zamierza jednocześnie poprawić wydajność stosowanych przez siebie akumulatorów i zapewnić konkurencyjności ich kosztu. Kolejny punkt strategii to kontynuacja rozwoju infrastruktury ładowania na świecie.
• W 2024 roku Kia chce sprzedać na świecie 3,2 mln aut i uzyskać 3,8 proc. udziału w rynku. Plan finansowy na bieżący rok zakłada wygenerowanie około 69 mld euro przychodów, około 8 mld euro zysku operacyjnego i 11,9 proc. marży zysku operacyjnego. Producent zamierza zaprezentować w 2024 roku dwa nowe modele: EV3 i sedana K4, trzy modele po faceliftingu: EV6, sedana K8 i SUV-a Sportage oraz dwie nowe wersje – pięciodrzwiowe K3 i EV6 GT.
Opracowanie: P.J.
Źródło: samar.pl