Kalifornijska Komisja ds. Energii (CEC) ogłosiła, że zatwierdziła plan inwestycji 1,9 miliarda dolarów do 2027 r. w projekty mające na celu rozbudowę infrastruktury dla pojazdów i transportu o zerowej emisji, w tym budowę sieci ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania wodoru.
Transport, w tym produkcja paliw, odpowiada za mniej więcej połowę emisji gazów cieplarnianych (GHG) w Kalifornii i 80% substancji zanieczyszczających powietrze w tym stanie. Kalifornia postawiła sobie za cel osiągnięcie przez sektor transportu neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r. i przyjęła zasady obejmujące wymagania, aby do 2035 r. wszystkie nowe samochody osobowe, pickupy i SUV-y sprzedawane w tym stanie były pojazdami o zerowej emisji (ZEV), a także zakończenie sprzedaży średnio- i ciężkich pojazdów spalinowych do 2036 r.
W nowym zatwierdzonym planie określono oczekiwane inwestycje w ramach programu czystego transportu Kalifornijskiej Komisji ds. Energii. Z programu finansowane są innowacje oraz rozwój i wdrażanie bezemisyjnych technologii transportowych i paliwowych jako element wspierania celów stanu w zakresie energii, czystego powietrza i zmian klimatycznych.
Inwestycje objęte planem do 2027 r. obejmują ponad 1 miliard dolarów na infrastrukturę pojazdów ciężarowych i autobusów zasilanych energią elektryczną z akumulatorów o zerowej emisji oraz na wodorowe ogniwa paliwowe. Kolejne 650 milionów dolarów przeznaczone jest na infrastrukturę ładowania lekkich pojazdów elektrycznych. W ramach planu 130 milionów dolarów zostanie przekazane na infrastrukturę portową o zerowej emisji, a 46 milionów dolarów na pojawiające się możliwości. 5 milionów dolarów zostanie przeznaczone na rozwój siły roboczej zajmującej się pojazdami o zerowej emisji. CEC dodała, że co najmniej 50% inwestycji przyniesie korzyści populacjom priorytetowym, w tym społecznościom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji lub o niskich dochodach. Według CEC nowy plan inwestycyjny umożliwi uruchomienie 40 000 nowych ładowarek w całym stanie, znacznie rozbudowując istniejącą sieć 94 000 ładowarek i wspierając oczekiwania państwa, które w ciągu najbliższych kilku lat osiągną liczbę 250 000 ładowarek. Projekty wspierane w ramach inwestycji obejmą programy bezpośrednich zachęt i rabatów dla przedsiębiorstw, organizacji non-profit, plemion i agencji publicznych.
Patty Monahan, główna komisarz ds. transportu w CEC, powiedziała, że należy zadbać o to, aby była to infrastruktura tankowania o zerowej emisji dla wszystkich. Inwestując znaczną część środków na rzecz społeczności o niskich dochodach i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, państwo powinno zapewniać najbardziej potrzebującym lepszy dostęp do ładowarek i mniejsze zanieczyszczenie powodowane przez ciężarówki i autobusy.
źródło: esgtoday.com