Agencja Reutera pisze, że Volkswagen podjął decyzję o wstrzymaniu planów budowy fabryk baterii w Europie. Koncern najpierw chce poznać odpowiedź Europy na amerykańską ustawę o przeciwdziałaniu i obniżeniu inflacji.
Nieco wcześniej Financial Times informował z kolei, że Volkswagen wstrzymuje plany budowy fabryki baterii w Europie Wschodniej, który był kolejną planowaną inwestycją koncernu. Priorytetem okazała się jednak budowa zakładu w Ameryce Północnej, gdzie spodziewane są dotacje w wysokości 10,54 mld USD.
Poproszony o komentarz rzecznik Volkswagena powiedział, że producent samochodów „wciąż ocenia odpowiednie lokalizacje dla swoich kolejnych fabryk w Europie Wschodniej i Ameryce Północnej. Żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte”.
Przypomnijmy, że w marcu 2021 roku Volkswagen zapowiedział budowę 6 gigafabryk w Europie o łącznej mocy 240 gigawatogodzin.
„Trzymamy się naszego planu budowy fabryk ogniw na około 240 GWh w Europie do 2030 roku, ale do tego potrzebujemy odpowiednich warunków ramowych. Dlatego czekamy i obserwujemy, co przyniesie tzw. EU Green Deal” – napisano w środowym oświadczeniu.
Pierwszym z planowanych z sześciu zakładów jest fabryka Northvolt w Szwecji, w której Volkswagen posiada 20% udziałów. Drugi ma zostać zbudowany w Niemczech do 2025 roku – inwestycję podjęto wraz z chińskim Gotion High-Tech, w którym Volkswagen posiada 26% udziałów. O lokalizacji trzeciego zakładu poinformowano w marcu 2022 roku, zgodnie z komunikatem prasowym wybór padł na hiszpańską Walencję.
W październiku zeszłego roku zaczęły pojawiać spekulacje na temat czwartej lokalizacji, ponieważ koncern zapowiedział, że w ciągu pierwszego półrocza 2023 roku ustali miejsce, w którym powstanie zakład w Europie Wschodniej.
Sprawa wyraźnie się skomplikowała, gdy członek zarządu Volkswagena Thomas Schmall zamieścił w zeszłym tygodniu na LinkedIn informację, że Europa ryzykuje przegraną w „wyścigu o miliardowe inwestycje, które zostaną rozstrzygnięte w najbliższych miesiącach i latach”. Europa może przegrać z atrakcyjnymi warunkami, które oferują Stany Zjednoczone.
Schmall powiedział również, że za pośrednictwem European Battery Alliance uczestniczył w zeszłym tygodniu w dyskusji z urzędnikami UE na temat tego, jakie warunki są potrzebne w Europie, by produkcja baterii mogła się rozwijać.
Źródło: www.evertiq.pl