Chiny pewniej w gronie największych eksporterów samochodów

W okresie od stycznia do listopada ub.roku chiński przemysł motoryzacyjny wyeksportował 964 667 pojazdów samochodowych, o 27,2 proc. więcej niż rok wcześniej, poinformowało Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM).
W całym 2012 roku ich liczba przekroczy zapewne 1 mln, ocenia to samo źródło.

W okresie pierwszych 11 miesięcy Chiny sprzedały za granicę 607 015 aut osobowych (o 35,5 proc. więcej r/r) i więcej, niż w całym 2011 r. (476,1 tys.), a o ponad 68 proc. w porównaniu do 2010 r. Największy udział w eksporcie miały sedany (439,3 tys. szt.), a ich sprzedaż wzrosła o 41,3 proc.

Drugim co do wielkości segmentem eksportu chińskiego sektora motoryzacyjnego były samochody ciężarowe. Od stycznia do listopada 2012 r. nabywców za granicą znalazło 267 805 ciężarówek made ich China, tj. o 11,7 proc. więcej r/r.

Popyt na chińskie auta 2WD SUV wzrosła o 28 proc. r/r (eksport 76,5 tys. sztuk), a 4WD wzrosła o 54,6 proc. – do 43,1 tys.

Najczęściej pojazdy samochodowe z Chin eksportują firmy z chińskim kapitałem. Dlatego wśród największych eksporterów jest Chery (sprzedaż 108,6 tys. sedanów w okresie styczeń-listopad 2012 r., o 14,1 proc. więcej), przed Geely (89,8 tys., wzrost o 161,9 proc.), Lifan (61,6 tys.), a następnie Shanghai General Motors (SGM – 60,9 tys., +114,3 proc.).

Według CAAM, chińskie pojazdy użytkowe są poszukiwane na rynkach wschodzących, gdzie realizowanych jest wiele projektów infrastrukturalnych i gdzie chińscy producenci mogą zwiększyć udział w rynku przez oferowanie tańszych produktów niż większość konkurentów. Natomiast chińskie osobowe sedany cieszą się największym zbytem na mniej rozwiniętych rynkach, takich jak: Algieria, Iran, Irak i… Arabia Saudyjska, informuje CAAM. Zalicza do nich także inne kraje w Afryce, Ameryce Łacińskiej, Azji i w Europie Wschodniej.

Eksport aut chińskich do Brazylii odnotował gwałtowny wzrost w 2011 roku, ale z powodu wprowadzonych taryf importowych w tym kraju, w celu obniżenia kosztów, chińscy producenci rozważają możliwość budowy tam zakładów produkcyjnych.

Liczą oni też na duży rynek w Iranie, gdzie sprzedano w 2011 roku blisko 1,7 mln samochodów. Powołując się na ekspertów międzynarodowych CAAM stwierdza jednak, że do 2015 roku rynek ten załamie się do 1,4 mln, na skutek wprowadzenia przez ten kraj wewnętrznych barier na import oraz z powodu międzynarodowych sankcji gospodarczych.

W informacji przytacza się doniesienie państwowej agencji informacyjnej Xinhua, według której „główny prawodawca”, Wu Bangguo, spotkał się z pierwszym wiceprezydentem Iranu Mohammadem Reza Rahimi i „zastanawiali się jak poprawić stosunki handlowe między dwoma krajami.” Wymiana towarowa między nimi przekracza 45 mld USD.

AUTOR:  WNP.PL (PS)