Sojusz Renault-Nissan i przedsiębiorstwo państwowe Russian Technologies założyły spółkę joint venture, która obejmie wszystkie udziały należące do obu partnerów w spółce AvtoVAZ i która tym samym zostanie akcjonariuszem większościowym, gwarantem długoterminowej stabilności największego rosyjskiego producenta samochodów, właściciela marki Łada.
Carlos Ghosn, prezes dyrektor generalny Renault-Nissan ogłosił wraz z Siergiejem Czemezowem, dyrektorem generalnym Russian Technologies i prezesem zarządu AvtoVAZ oraz z Igorem Komarowem, prezesem AvtoVAZ, utworzenie wspólnej spółki: sojuszu Rostec Auto BV.
„Zapowiedziany historyczny kompromis to umowa korzystna dla Renault, dla Nissana i dla AvtoVAZ – zapewnia Ghosn. „Rozpoczyna on nowy, istotny rozdział w już bardzo solidnej historii partnerstwa. Ta spółka joint venture umożliwi nam przyspieszenie ekspansji w Rosji, wspierając równocześnie konkurencyjność firmy AvtoVAZ, lidera rosyjskiego przemysłu samochodowego”.
Zgodnie z umową sojusz Renault-Nissan wniesie wkład w wysokości 23 mld rubli (około 742 mln dolarów). Inwestycja ta zapewni mu 67,13% udziałów w joint venture do końca pierwszego półrocza 2014 r.
Spółka joint venture będzie natomiast w posiadaniu 74,5% kapitału firmy AvtoVAZ.
Renault, które w 2008 r. kupiło już 25% kapitału firmy AvtoVAZ, a następnie pomogło rosyjskiemu producentowi przy realizacji spektakularnego postępowania naprawczego, zainwestuje w tę nową strukturę około 11,3 mld rubli (366 mln dolarów).
Do czerwca 2014 r. Renault zamierza posiadać 50,10% spółki joint venture. Nissan, który wcześniej nie był akcjonariuszem firmy AvtoVAZ, zainwestuje z kolei 11,7 mld rubli (376 mln dolarów).
Do czerwca 2014 r. japoński producent zakłada osiągnięcie udziałów w wysokości 17,03%.
Spółka Russian Technologies powinna w tym terminie kontrolować 32,87% kapitału połączonej spółki.
W ramach nowej umowy Russian Technologies zmniejszy swoje pożyczki na rzecz AvtoVAZ o kwotę 8 mld rubli (258 mln dolarów), otrzymując przychody wynikające z przyspieszonej sprzedaży aktywów nienależących do aktywów strategicznych firmy AvtoVAZ.
Pozostała część zadłużenia, czyli około 46 mld rubli (1,48 mld dolarów) pożyczonych bez naliczania odsetek, została przedłużona do 2032 r.
Decyzje te pozwolą firmie AvtoVAZ wykazać się solidnym bilansem, wolnym od wszelkich zobowiązań dotyczących środków płynnych.
Gdy umowa zostanie całkowicie wdrożona, około roku 2014, sojusz Rostec Auto BV odkupi wszystkie udziały w spółce AvtoVAZ będące obecnie w posiadaniu spółki Troika Dialog Investment Ltd.
Transakcja podlega rozwiązaniom obowiązującym uprzednio, co do których oczekuje się, że zostaną szybko zrealizowane.
Źródła, Renault
IBRM Samar