– Firma Solaris na Targach Busworld w Brukseli zaprezentuje trzy bezemisyjne pojazdy: Urbino 12 hydrogen, Urbino 18 electric, Trollino 24
– Światowa premiera nowego typu baterii Solaris High Energy+
– Solaris liderem europejskiego rynku autobusów elektrycznych
– Konferencja prasowa odbędzie się 17 października na stoisku Solarisa (Hala 5, numer stoiska 507), o godz. 9:30
-Solaris talks. Forum on modern public transportation. Cykl prezentacji o codziennie o godzinie 13.00 na stoisku firmy
Solaris już od kilkunastu lat konsekwentnie rozwija portfolio pojazdów z napędem alternatywnym, będąc obecnie jednym z najważniejszych graczy na rynku europejskim w obszarze elektromobilności. Dzięki wygranym w ostatnich tygodniach przetargom Solaris stał się w Europie liderem rynku pod względem zdobytych kontraktów na elektrobusy. Dostarczone do tej pory przez firmę autobusy elektryczne do 17 państw pokonały łącznie ponad 15 mln kilometrów w różnych warunkach klimatycznych.
Na targach w Brukseli dobrze już znaną na rynku rodzinę Urbino electric reprezentować będzie przegubowy autobus 18-metrowy, który zostanie wyposażony m.in. w najnowocześniejsze systemy wspomagania kierowcy (ADAS) czy też klimatyzację z pompą ciepła. Nowością w pojeździe będą także nowe baterie Solaris High Energy+, charakteryzujące się bardzo dużą gęstością energii.
Ponieważ coraz więcej europejskich miast dąży do tego, aby ich komunikacja miejska była jak najbardziej przyjazna środowisku a ich potrzeby są zróżnicowane, Solaris postanowił do swojego portfolio dodać dwa bezemisyjne pojazdy – autobus wodorowy Urbino 12 hydrogen, który zasięg na jednym tankowaniu wynosi do 350 km oraz 24–metrowy trolejbus, Trollino 24, który na targach Busworld będzie mieć swoją premierę.
Solaris Urbino 18 electric
Solaris Urbino 18 electric, który zostanie zaprezentowany na Busworld 2019, będzie wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), znacznie zwiększające komfort i – przede wszystkim – bezpieczeństwo jazdy. Urządzenie Mobileye Shield Plus minimalizuje ryzyko kolizji z pieszymi czy rowerzystami poprzez system inteligentnych kamer nieustannie monitorujących tzw. martwe pola w pojeździe. Kierowca o potencjalnych zagrożeniach informowany jest za pomocą dźwiękowych i wizualnych alertów.
Ponadto autobus będzie wyposażony w system inicjujący automatyczne hamowanie CMS (Collision Mitigation System). W sytuacji, gdy zamontowany w autobusie radar wykrywa zagrożenie ewentualnego zderzenia czołowego, system rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość pojazdu i niwelując skutki ewentualnej kolizji.
W miejscu tradycyjnych lusterek bocznych 18-metrowego Solarisa zamontowano kamery, które gwarantują nie tylko lepszą widoczność w silnym słońcu, podczas deszczu czy opadów śniegu, ale także nocą. Co więcej, kamery znacznie zwiększają pole widzenia i poprawiają aerodynamikę pojazdu. To premierowe rozwiązanie jest już w ofercie dla całej rodziny Urbino.
Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w przegubowym Urbino electric zamontowano klimatyzację z pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz. Urządzenie używa jako czynnika roboczego dwutlenku węgla. Zastosowanie pompy CO2 ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej pojazdu, a tym samym zasięgu.
Kolejną innowacją w pojeździe jest falownik trakcyjny, który został wykonany w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węgliku krzemu. Dzięki temu urządzenie jest przystosowane do działania przy wyższych napięciach, częstotliwościach i temperaturach, co z kolei wpływa na znaczne zmniejszenie masy i wielkości przetwornicy mocy oraz ogólny wzrost wydajności systemu.
Absolutną nowością są baterie w tym autobusie – Solaris High Energy+, które producent w Brukseli pokazuje po raz pierwszy. Baterie te charakteryzują się bardzo dużą pojemnością energetyczną.
Solaris Trollino 24
Solaris jest obecnie największym producentem trolejbusów w Unii Europejskiej, dostarczając ich już przeszło 1350 do klientów z 16 krajów. Dwuprzegubowy trolejbus Trollino 24 po raz pierwszy zaprezentowany na Busworld 2019 to najdłuższy pojazd zbudowany dotąd przez polskiego producenta. Pojazd powstał z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem elektrycznym, hybrydowym oraz właśnie trolejbusów. Jego napęd stanowią dwa silniki trakcyjnie o mocy 160 kW każdy, napędzające dwie osie napędowe. Zamontowany w trolejbusie pakiet baterii Solaris High Power o pojemności 58 kWh ładowany jest podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez stosowany tradycyjnie w trolejbusach pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu jest osią skrętną. Pojazd został wyposażony ponadto m.in. w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego oraz podobnie jak prezentowany na Busworld Urbino 18 electric, w kamery w miejscu tradycyjnych lusterek bocznych. Na pokładzie dwuprzegubowego trolejbusu będzie mogło podróżować ponad 200 osób.
Solaris Urbino 12 hydrogen
To pojazd całkowicie bezemisyjny, w którym wodór w ogniwie paliwowym przekształcany jest w energię elektryczną, a ta z kolei zasila układ napędowy pojazdu. Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Jedynymi „produktami ubocznymi” eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km.
W zakresie technologii magazynowania wodoru w pojeździe Urbino 12 hydrogen zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania. Paliwo gromadzone jest w postaci gazowej w 5 kompozytowych zbiornikach nowej generacji umieszczonych wzdłużnie na dachu autobusu. Na końcu każdej z butli zamontowany jest zawór multifunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń.
Autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Uzupełnienie układu napędowego stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.
Podobnie jak w Urbino 18 electric, w pojeździe wodorowym również zastosowano system komfortu klimatycznego z pompą ciepła CO2. W tym przypadku pompa dodatkowo wykorzystuje ciepło odpadowe z ogniwa paliwowego. To rozwiązanie gwarantuje niezwykłą efektywność i jeszcze bardziej zwiększa zasięg pojazdu.
Firma Solaris swoją konferencję prasową w ramach targów Busworld planuje w dniu 17 października o godzinie 9.30, na swoim stoisku w hali nr 5.
Zapraszamy również na forum „Solaris Talks”, które będzie odbywało się każdego dnia Targów na stoisku Solarisa w hali nr 5. W ramach „Solaris Talks” producent chciałby podzielić się swoim doświadczeniem oraz informacjami o produktach, ale również zaprosić do rozmowy na temat nowoczesnych technologii wykorzystywanych w obszarze e-mobilności i zmieniającego się oblicza komunikacji miejskiej. Tematy krótkich prezentacji, otwierające dyskusję będą dotyczyły m.in. rodzajów i doboru baterii, systemów do ładowania autobusów i trolejbusów, pojazdów wodorowych czy zdalnej diagnozy dla autobusów elektrycznych.
Szczegółowy harmonogram „Solaris Talks”:
Informacje o firmie Solaris Bus & Coach S.A.
Solaris Bus & Coach S.A. to jeden z europejskich liderów produkcji autobusów i trolejbusów. Bazując na ponad 20-letnim doświadczeniu i ponad 17 000 wyprodukowanych pojazdów, Solaris każdego dnia wpływa na jakość komunikacji miejskiej w setkach miast w całej Europie. Z myślą o przyszłości, firma wyznacza nowe standardy, dynamicznie rozwijając swoje produkty, zwłaszcza w obszarze elektromobilności. Pojazdy firmy były wielokrotnie nagradzane za jakość i innowacyjność zarówno w Polsce, jak i w innych państwach Unii Europejskiej. Autobus Urbino 12 electric wygrał prestiżowy europejski konkurs „Bus of The Year 2017”. We wrześniu 2018 roku Solaris Bus & Coach S.A. dołączył do grupy CAF, która objęła 100% udziałów w spółce.