Od wczoraj można starać się o zielone tablice do samochodów. To spore ułatwienie, szczególnie dla dealerów samochodowych. Ile kosztują zielone tablice i jak je wyrobić?
Profesjonalna rejestracja to nazwa nowego sposobu nadawania uprawnień do poruszania się pojazdom po drogach. Ułatwi organizację jazd testowych, etapowe konstruowanie pojazdów, a nawet prowadzenie badań nad nowymi rozwiązaniami. I co najważniejsze – właśnie wchodzi w życie – czytamy w komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji.
Profesjonalnie, czyli łatwiej
Dziś dealerzy, którzy posiadają kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt aut, każdy z pojazdów muszą zarejestrować oddzielnie. Tym samym do każdej z maszyn muszą wyrobić dowód rejestracyjny i tablice. To samo muszą robić np. instytuty badawcze. Od wczoraj, czyli 11 lipca 2019 r. wystarczy, że w swoim urzędzie złożą wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Na tej podstawie otrzymają jeden dowód rejestracyjny i jedne tablice (chyba, że chcą więcej). W praktyce oznacza to, że na tych samych numerach będą mogli testować wiele pojazdów.
Takie rozwiązanie jest już z powodzeniem stosowane np. w Niemczech czy w Belgii. Co różni zielone tablice od tych, które mamy w swoich autach? Niewiele.
Znaki wytłoczone na profesjonalnej tablicy rejestracyjnej składają się z wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i numeru, który rozdzielony został literą „P”. Jednak najbardziej zauważalną różnicą będzie kolor cyfr i liter. Te nie będą czarne, a właśnie zielone – wyjaśnia Marek Zagórski, minister cyfryzacji.
Dzięki CEPiK
Profesjonalna rejestracja pojazdów ułatwi pracę naukowcom i inżynierom z instytutów badawczych oraz sprzedawcom nowych samochodów, którzy oferują klientom jazdy testowe. Tak jak wspomnieliśmy, dotychczas obowiązujące przepisy były uciążliwe. Każde z testowych aut musiało być oddzielnie zarejestrowane. A to oznaczało nie tylko złożenie wielu wniosków, ale również wniesienie opłaty za każdy z samochodów.
Profesjonalna rejestracja jest możliwa dzięki rozszerzeniu funkcjonalności bazy CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a dokładniej jednej z jej części – Centralnej Ewidencji Pojazdów. To na tej bazie oparte są też popularnie e-usługi – np. Historia Pojazdu czy Bezpieczny Autobus.
Wtórnik tablicy rejestracyjnej
Jak to będzie działało w praktyce? Producent, dystrybutor albo jednostka badawcza w swoim urzędzie złoży wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Poda w nim m.in. liczbę potrzebnych kompletów tablic rejestracyjnych, które zamierza wykorzystać oraz liczbę blankietów profesjonalnego dowodu rejestracyjnego dla każdego kompletu tablic. Na tej podstawie urząd wyda decyzję o profesjonalnej rejestracji, a wraz z nią zalegalizowane tablice rejestracyjne i blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych.
Później wystarczy zadbać o ubezpieczenie pojazdu, przyczepić tablice rejestracyjne, wypełnić blankiet dowodu rejestracyjnego, zarejestrować w wykazie planowaną godzinę przeprowadzenia jazdy testowej i wyruszyć na ulice.
O tym trzeba pamiętać
- Decyzja o profesjonalnej rejestracji jest ważna przez rok.
- Profesjonalny dowód rejestracyjny jest ważny przez 30 dni lub – w przypadku jednostek badawczych – 6 miesięcy.
- Podczas kontroli profesjonalny dowód rejestracyjny należy okazać organowi kontroli ruchu drogowego.
- Należy na bieżąco prowadzić wykaz jazd testowych.
- Gdy tablice rejestracyjne, wypełnione i niewypełnione blankiety profesjonalnego dowodu rejestracyjnego przestaną być ważne – trzeba je będzie rozliczyć.
Ile kosztują zielone tablice
- Za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów – 100 zł
- Za blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – 10 zł
- Za wydanie tablic rejestracyjnych.kompletu profesjonalnych tablic samochodowych – 80 zł, profesjonalnej tablicy motocyklowej – 40 zł, profesjonalnej tablicy motorowerowej – 30 zł
- Za wydanie znaku legalizacyjnego na profesjonalne tablice rejestracyjne – 12,50 zł
Źródło: www.moto.pl