Volvo Trucks zaprezentowało swój pierwszy całkowicie elektryczny samochód ciężarowy przeznaczony do użytku komercyjnego – Volvo FL Electric.
Produkcja i sprzedaż pojazdu rozpoczną się w Europie w 2019 r. Samochód jest przystosowany m.in. do dostaw towarów i wywozu odpadów w obrębie miast. Jak informuje Volvo, FL Electric przyczyni się do redukcji poziomu zanieczyszczeń oraz hałasu w zatłoczonych metropoliach. Samochód będzie w stanie poruszać się strefach czystego transportu, a dzięki cichej pracy układu napędowego stanie się idealnym narzędziem do realizacji dostaw w porze nocnej.
Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks, powiedział:
„Z ogromną dumą prezentujemy pierwszy z serii napędzanych w pełni elektrycznie samochodów ciężarowych Volvo, gotowy do regularnej eksploatacji. Tym samym miastom, których ambicją jest zrównoważony rozwój, umożliwiamy wykorzystanie zalet zelektryfikowanego transportu”.
Siostrzana spółka szwedzkiego producenta – Vovo Buses – posiada bogate doświadczenie w zakresie pojazdów zelektryfikowanych. Od 2010 r. przedsiębiorstwo sprzedało ponad 4 000 autobusów z napędem elektrycznym. Volvo informuje, że technologia zastosowana w FL Electric została już gruntownie sprawdzona i przetestowana.
Maksymalna masa pojazdu wyniesie 16 ton. Za napęd będzie odpowiadał silnik elektryczny o moc maksymalnej 252 KM (185 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 425 Nm.
Samochód zostanie wyposażony w baterie litowo-jonowe o pojemności od 100 do 300 kWh. Zasięg maksymalny elektrycznej ciężarówki oszacowano na 300 km – wartość ta dotyczy wersji wyposażonej w pakiet akumulatorów o największej pojemności.
Pojazd będzie kompatybilny zarówno z ładowarkami AC o mocy 22 kW jak i urządzeniami DC o mocy do 150 kW. W przypadku odmiany z bateriami o pojemności 300 kWh ładowanie AC zajmie 10 godzin, zaś DC od jednej do dwóch godzin.
Jonas Odermalm, dyrektor ds. strategii produktowej Volvo FL i Volvo FE w Volvo Trucks, poinformował:
„Aby przechodzenie na nową technologię odbywało się płynnie i bezpiecznie, będziemy proponować kompleksowe rozwiązania, zależnie od indywidualnych potrzeb klientów w zakresie cykli roboczych, ładowności, dyspozycyjności, zasięgu i innych parametrów. Rozwiązanie takie może obejmować wszystko, od analizy tras i optymalizacji akumulatorów po obsługę serwisową i finansowanie. Volvo Trucks blisko współpracuje z kilkoma dostawcami urządzeń do ładowania akumulatorów. Jak zawsze, celem jest zapewnienie klientom dużej dyspozycyjności i wydajności”.
Firmy z sektora motoryzacyjnego coraz intensywniej inwestują w zeroemisyjne pojazdy ciężarowe. Na rynku jest już dostępna całkowicie elektryczna ciężarówka Daimlera – Fuso eCanter, a wkrótce na drogi trafią użytkowe EV takich producentów jak np. Tesla czy Renault Trucks.
Źródło: www.orpa.pl