Audi testuje obecnie tzw. Virtual Reality Holodeck, dający możliwość oceny stylistyki nowych modeli. Rozwiązanie to pozwala wykreować wirtualne otoczenie, do którego można wejść i obejrzeć umieszczone w nim trójwymiarowe wyobrażenie danego samochodu. Daje to konstruktorom i specjalistom ds. produkcji możliwość uzyskania już na wczesnym etapie realistycznego, kompleksowego obrazu nowych modeli i ich proporcji. W ten sposób koncern redukuje potrzebę budowania skomplikowanych fizycznych modeli testowych, oszczędzając pieniądze i czas poświęcany na projektowanie nowych samochodów.
W przyszłości, Audi jeszcze bardziej postawi na techniki wirtualnej rzeczywistości (VR). Cztery pierścienie wykorzystują kreowane wirtualnie trójwymiarowe modele, jako stały element procesu tworzenia nowych pojazdów, już od roku 2003. Obecnie przedsiębiorstwo testuje dodatkowo tzw. Virtual Reality Holodeck, który ma umożliwić wirtualną ocenę stylistyki nowych modeli samochodów już na wczesnym etapie ich konstruowania. Pojęcie „Holodeck” pochodzi z serialu science‑ fiction pt. „Star Trek” i oznacza specjalne pomieszczenie, które symuluje wirtualne światy.
W nowym Virtual Reality Holodeck Audi, wizja ta staje się rzeczywistością.
W stworzonym przez ekspertów z działu planowania Audi realnym pomieszczeniu
o wymiarach ok. 15 na 15 metrów, można w realistyczny i wierny proporcjom sposób, wirtualnie przedstawiać prototypy samochodów i oceniać ich stylistykę. Konstruktorzy umieszczają w takim otoczeniu wirtualny samochód, posiłkując się przy tym najbardziej aktualnymi danymi konstrukcyjnymi. Mogą go potem intuicyjnie doświadczać, zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz. W przeciwieństwie do dotychczasowych modeli VR, wokół samochodu może równocześnie chodzić nawet sześć osób.
Audi testuje Holodeck w punkcie styku fazy projektowej i produkcyjnej. Tutaj eksperci z obu obszarów wspólnie oceniają kompleksowe wrażenia wizualne oraz powierzchnie nowego samochodu, dopasowując położenie poszczególnych linii
i krawędzi. Ocena ta jest ostatnim etapem, przed skierowaniem do produkcji odpowiednich narzędzi potrzebnych potem do wyprodukowania realnego samochodu. Dotychczas stosowano w tym celu dwuwymiarowe grafiki komputerowe oraz tworzone ręcznie modele fizyczne, których budowa jest kosztowna i trwa nawet sześć tygodni.
„Dzięki technice VR Holodeck otrzymujemy zbliżone do realnego wrażenie proporcji naszych przyszłych modeli. W ten sposób możemy szybciej podjąć ważne decyzje” – mówi Martin Rademacher, kierownik projektu VR Holodeck w Audi. W celu szczegółowej analizy pojedynczych aspektów, nadal stosuje się obraz dwuwymiarowy. „Oferuje on cały czas większą rozdzielczość i lepszą jakość niż instalacja VR, do której można wchodzić” – mówi Rademacher.
Aby pracować w Holodecku, każdy użytkownik nosi okulary VR i trzyma w rękach dwa joysticki umożliwiające interakcję. Na plecach ma plecak z wydajnym komputerem ważącym zaledwie 3 kg. Komputer nieustannie oblicza dane otoczenia. Przenośne komputery użytkowników są przez Wi-Fi połączone z centralną stacją roboczą sterującą wymianą danych. Model trójwymiarowy można prezentować w różnym otoczeniu. W kolejnych stadiach rozbudowy, Holodeck pozwoli „wejść do projektu” również pracownikom innych fabryk Audi na całym świecie, co znacznie ułatwi organizację pracy. Po rozpoczęciu produkcji, system posłuży do zapewnienia najwyższej jakości naszych modeli.
Koncepcję tej techniki cztery pierścienie stworzyły wspólnie z agencją Lightshape ze Stuttgartu. Jeszcze w tym roku, koncern chce wdrożyć Virtual Reality Holodeck do procesów produkcyjnych. Celem obecnej fazy testowej jest zbadanie możliwości jej zastosowania również w innych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Planiści produkcji w Audi mają już w systemie całe wirtualne odcinki taśmy produkcyjnej, co ma w przyszłości umożliwić wizualizację procesów. Dział prowadzi także konsultacje w tej sprawie z innymi markami koncernu Volkswagen.
Inne obszary zastosowań Virtual Reality, które już w Audi funkcjonują, to np. wirtualne szkolenie pracowników działu logistyki opakowań oraz Audi VR experience dla doradców klientów. Technika ta umożliwia zainteresowanym klientom wirtualne skonfigurowanie ich wymarzonego samochodu i obejrzenie realistycznych wizualizacji wszystkich opcji wyposażenia.
Źródło: Audi