Od 1 listopada wchodzą nowe przepisy unijne, zwiększające wymagania bezpieczeństwa dla nowych typów pojazdów silnikowych.
Obejmują one: obowiązkowe przypominanie (brzęczykiem i lampką w panelu tablicy pojazdu) o konieczności zapięcia pasa bezpieczeństwa, określone wymagania poprawy bezpieczeństwa dotyczące elektrycznych pojazdów (głównie zapobiegające porażeniem prądem) i łatwiejsze mocowanie fotelików dla przewożonych dzieci. Foteliki będą musiały być wyposażone w co najmniej dwa punkty mocowania ISOFIX i etykiety informujące o właściwym mocowaniu i sadzaniu dziecka
Nowe auta muszą być obowiązkowo wyposażone też w lepszą ochronę pasażerów przed przemieszczaniem bagażu w przypadku gwałtownego hamowania lub zderzenia i systemu monitorowania ciśnienia opon. Ponadto samochody będą się obowiązkowo wyposażane we wskaźniki efektywnej pracy silnika na danym przełożeniu skrzyni biegów, co ma pomagać kierowcom oszczędzać paliwo i zmniejszać emisję CO2.
Te nowe funkcje są wymagane na mocy aktu General Safety Regulation, przyjętego w 2009 roku. Jest też jedynym rozporządzeniem, zastępującym ponad 50 dyrektyw dotyczących norm bezpieczeństwa, co ma zarazem uprościć prawodawstwo europejskie i zmniejszyć obciążenia administracyjne dla branży motoryzacyjnej.
Od 1 listopada wchodzą także normy, wymagające obowiązkowe oznaczenia na sprzedawanych oponach informujące o efektywności paliwowej, poziomie hałasu toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni.
AUTOR: WNP.PL (PS)