W pełni elektryczny autobus miejski Volvo rozpoczął kursy na trasie demonstracyjnej w Wielkiej Brytanii. Na początek – w Manchesterze, gdzie po raz pierwszy w jednym z głównych miast Wlk. Brytanii zaprezentowano też możliwości ładowania baterii autobusu poprzez technologię „OppCharge” – pantograf opuszczany ze stacji szybkiego ładowania.
Autobus elektryczny Volvo, którego operatorem w Manchesterze jest First Manchester for Transport for Greater Manchester (TfGM), będzie kursował na trasie zapewniającej dostęp do najważniejszych lokalizacji w centrum miasta. Przejazd będzie bezpłatny, a kursy autobusu potrwają osiem tygodni.
Po zakończeniu testów w Manchesterze, autobus rozpocznie kursy na londyńskim lotnisku Heathrow – będzie przewoził pasażerów i pracowników lotniska pomiędzy terminalami a parkingami samochodowymi, również przez okres ośmiu tygodni.
W pełni elektryczny, zero-emisyjny autobus Volvo będzie ładowany w Manchesterze na trasie swojego przejazdu. Odbywać się to będzie podczas trzy-sześcio minutowych postojów na stacji Shudehill Interchange w centrum Manchesteru, przy wykorzystaniu technologii „OppCharge” dostarczonej przez koncern ABB. Umożliwia ona szybkie ładowanie baterii poprzez opuszczany ze stacji ładowania pantograf. To pierwszy tego typu system zainstalowany w Wielkiej Brytanii – zapewni elastyczność przejazdów i możliwość kursowania autobusu 24 godziny na dobę.
“Bardzo duże natężenie ruchu jest problemem wielu ulic naszego miasta. Ma to negatywny wpływ na jakość życia, generuje wysokie koszty, pogarsza jakość powietrza, co sprzyja wzrostowi zachorowań i przedwczesnej umieralności. Taki stan rzeczy nie może dłużej trwać. Dlatego uruchamiamy dziś program „walki z przeciążeniem w ruchu miejskim”. Chcemy poznać opinie mieszkańców na temat problemów związanych ze zbyt dużym natężeniem ruchu, a także jak możemy wspólnie poprawić sytuację. Chcemy się dowiedzieć co mogłoby sprawić, aby mieszkańcy pozostawili samochody w domu i częściej wykorzystywali transport publiczny, rowery czy wspólną podróż samochodem – car-sharing”, powiedział Andy Burnham, Burmistrz Manchesteru.
„Jesteśmy bardzo podekscytowani widząc Volvo 7900e rozpoczynające dziś kursy demonstracyjne w Manchesterze. Mając świadomość tego, jak dla Burmistrza Andy’ego Burnham’a i TfGM ważne są kwestie związane z poprawą jakości powietrza, jesteśmy przekonani że Volvo 7900e, wraz z towarzyszącymi autobusowi technologiami, pomogą im realizować założone cele”, powiedział Nick Page, Dyrektor Zarządzający Volvo Buses w Wielkiej Brytanii.
„Volvo 7900 Electric udowodniło już swoją wartość w Europie – autobusy te z powodzeniem kursują w Szwecji, Niemczech, Belgii czy Luksemburgu. To wspaniale widzieć nasz w pełni elektryczny, bezemisyjny autobus debiutujący w Wielkiej Brytanii”.
“Jako Volvo Buses jesteśmy w stanie zrealizować wizję dostaw pełnej gamy zelektryfikowanych autobusów – hybryd, elektrycznych hybryd i autobusów całkowicie elektrycznych do miast Wielkiej Brytanii, co przyczyni się do poprawy jakości życia ich mieszkańców, osób tam pracujących czy przyjezdnych”, dodał Nick Page
„Po raz pierwszy ten typ autobusu i technologii ładowania zostaje wykorzystany w Wielkiej Brytanii, debiutując w Manchesterze, co stanowi dla nas powód do dumy”, powiedział Andrew Fender, Przewodniczący Transport for Greater Manchester Committee (TfGMC),
“Jestem dumny z naszych ekologicznych doświadczeń, mam jednak świadomość, że możemy zrobić więcej. Zdajemy sobie sprawę, że emisja szkodliwych substancji ma znaczący wpływ na powietrze jakim oddychamy. Dlatego tak ważne jest abyśmy jak najlepiej poznali dostępną technologię i sprawdzili jak możemy uczynić nasz transport publiczny tak ekologicznym jak to tylko możliwe. Będziemy się uważnie przyglądać jak sprawuje się elektryczny autobus podczas testów, z niecierpliwością oczekuję na poznanie rezultatów”, dodał Andrew Fender.
Pierwsze Volvo 7900 Electric wejdą do codziennego użytku w Wielkiej Brytanii na początku przyszłego roku – w Harrogate. Volvo otrzymało też zamówienie na swoje w pełni elektryczne autobusy z takich krajów jak Szwecja, Luksemburg, czy Norwegia. Ogółem Volvo sprzedało jak dotąd na całym świecie 3,6 tys. zelektryfikowanych autobusów.
Więcej informacji:
- Anna Nojszewska, Volvo Polska, nojszewska@volvo.com, tel. 665 980 857
- Łukasz Piasta, Weber Shandwick, piasta@webershandwick.pl, tel. 600 442 238
Volvo Polska
Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.
Polska fabryka Volvo
Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.
W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric.
W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3600 zelektryfikowanych autobusów.