Firma Ford Motor Company poinformowała, iż w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestuje 1 miliard dolarów w Argo AI – firmę działającą w obszarze sztucznej inteligencji – w celu opracowania systemu wirtualnego kierowcy na potrzeby tworzonego przez Forda samochodu autonomicznego, który pojawi się na rynku w 2021 roku. Nowe rozwiązanie może też zostać udostępnione innym firmom w ramach licencji.
Firmę Argo AI, założoną przez byłych dyrektorów Google i Uber, stworzą najbardziej doświadczeni inżynierowie i eksperci ds. robotyki, którzy pracują zarówno w ramach struktur Forda, jak i poza nimi. Zespół ekspertów w zakresie robotyki i sztucznej inteligencji jest kierowany przez założycieli Argo AI – Bryana Salesky’ego, dyrektora zarządzającego firmy, oraz Petera Randera, dyrektora ds. operacyjnych firmy. Obaj są absolwentami Carnegie Mellon National Robotics Engineering Center oraz byłymi liderami w zespołach zajmujących się samochodami autonomicznymi, odpowiednio w Google i Uber.
„Kolejna dekada będzie definiowana przez automatyzację pojazdów, a samochody autonomiczne będą miały znaczący wpływ na społeczeństwo, podobnie jak to miało miejsce 100 lat temu wraz z wprowadzeniem przez Forda pierwszej ruchomej linii produkcyjnej,” powiedział Mark Fields, prezes i dyrektor zarządzający Forda. „Wraz z przekształceniem Forda w firmę oferującą samochody oraz usługi mobilne uważamy, że inwestycja w Argo AI zbuduje wyjątkową wartość dla naszych akcjonariuszy poprzez umocnienie wiodącej pozycji Forda we wprowadzaniu na rynek samochodów autonomicznych w najbliższym czasie oraz stworzenie rozwiązań, które w przyszłości będą mogły być udostępniane innym firmom w ramach licencji.”
Zespół obecnie pracujący nad systemem wirtualnego kierowcy Forda – tworzący oprogramowanie uczenia maszynowego dla samochodu autonomicznego – zostanie połączony z zespołem Argo AI, dysponującym rozległą wiedzą i doświadczeniem w zakresie robotyki. To innowacyjne partnerstwo da podstawy do stworzenia systemu wirtualnego kierowcy dla autonomicznego pojazdu, który nie wymaga wkładu ze strony prowadzącego opisanego przez stowarzyszenie SAE International, jako czwarty poziom automatyzacji.
Ford będzie nadal prowadził prace rozwojowe nad własną platformą dla samochodu autonomicznego, działając w zakresie integracji systemów, produkcji, designu nadwozia i wnętrza oraz zarządzania polityką regulacyjną.
Argo AI wykorzysta tworzone przez Forda oprogramowanie dla samochodu autonomicznego, aby przyspieszyć komercjalizację pojazdów tego typu. Energia firmy Argo AI oraz ranga Forda pozwalają na unikatowe połączenie startupu technologicznego z doświadczeniem i dyscypliną w programie rozwojowym samochodu autonomicznego, tworzonym przez wiodącego w branży producenta.
„Znajdujemy się w przełomowym miejscu pod kątem wykorzystania sztucznej inteligencji w wielu różnych aplikacjach, natomiast sukces we wprowadzaniu do użycia samochodów autonomicznych zmieni sposób przemieszczania się ludzi i towarów,” powiedział Salesky. „Napędza nas wizja Forda dotycząca przyszłości mobilności, dlatego uważamy, że to partnerstwo pozwoli na komercjalizację i wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych, aby zaoferować klientom przystępny cenowo model mobilności.”
Podjęta współpraca wspiera plan Forda dotyczący wprowadzenia do 2021 roku do użytku w ramach usług mobilnych w pełni autonomicznego pojazdu, który nie wymaga wkładu kierowcy opisanego przez stowarzyszenie SAE International, jako czwarty poziom automatyzacji.
„Współpraca z Argo AI daje Fordowi przewagę w tworzeniu rozwiązań w obrębie branży motoryzacyjnej i technologicznej,” powiedział Raj Nair, wiceprezes wykonawczy Forda, Global Product Development, oraz dyrektor ds. technicznych. „Ta współpraca ma wyjątkowy charakter, ponieważ pozwala nam połączyć szybkość działania startupu z doświadczeniem Forda w zakresie technologii skalowania, systemów integracji oraz projektowania samochodów.”
Dopełnieniem tej współpracy będzie oddział Ford Smart Mobility LLC, który przejmie wiodącą rolę w realizacji strategii komercjalizacji samochodów autonomicznych Forda, włączając w to wykorzystanie ich do transportu osób i towarów oraz w zakresie usług związanych z mobilnością, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing).
Ford będzie większościowym udziałowcem w Argo AI. Co ważne, firma Argo AI będzie miała możliwość niezależnego działania. Jej pracownicy przejmą znaczącą część udziałów w firmie, dzięki czemu będą mogli czerpać z jej sukcesu. W zarządzie Argo AI zasiądzie pięć osób: Nair, John Casesa, wiceprezes grupy Ford – Global Strategy, Salesky, Rander oraz niezależny dyrektor.
Inwestycja rzędu 1 miliarda dolarów w Argo AI będzie realizowana w ciągu pięciu lat, zgodnie z założeniami planu alokacji kapitału dotyczącego samochodów autonomicznych, który został opublikowany we wrześniu ubiegłego roku w ramach Ford Investor Day.
Szacuje się, że pod koniec tego roku w firmie Argo AI będzie pracować ponad 200 osób, które będą rozlokowane w siedzibie głównej firmy w Pittsburghu oraz w głównych oddziałach w południowo -wschodniej części Michigan i California Bay Area.
Początkowo, zespół Argo AI będzie wspierać proces opracowywania i produkcji samochodu autonomicznego Forda. W przyszłości, Argo AI może licencjonować swoją technologię innym firmom i sektorom szukającym rozwiązań autonomicznych.