Spadek rejestracji widoczny jest gołym okiem. Niespełna 18 tys. samochodów osobowych w sierpniu to wynik najgorszy od trzech lat. Rynek leci w dół, a dealerzy załamują ręce i z niepokojem patrzą w przyszłość. W tych ciężkich czasach tylko najlepsze modele mają szansę na dobrą sprzedaż. Wbrew pozorom są takie.
Poniżej przedstawiamy listę 10 modeli z czołówki rankingu najpopularniejszych aut, które odnotowują ponad 10-procentowe wzrosty rejestracji. Warto podkreślić, że na ponad 380 różnych modeli rejestrowanych w Polsce, wymieniona 10-tka stanowi 25% rynku, co oznacza że co czwarty klient wybiera właśnie jedno z niżej wymienionych aut.
1. Skoda Octavia
Polacy kochają Skodę, a Octavia to niekwestionowany lider rynku. W tym roku znalazł już 11 918 nabywców, co oznacza wzrost na poziomie 15,37%. Głównym atutem czeskiego bestsellera jest bardzo konkurencyjna cena wyjściowa każdej z konfiguracji oraz rozbudowana oferta promocyjna. Zalety oferty dostrzegają także odbiorcy flotowi (60% udział sprzedaży). Samochód jest także większy „o pół numeru” od konkurentów, co ma duże znaczenie dla odbiorców auta. Importer Skody regularnie informuje opinię publiczną o nowych pakietach, limitowanych wersjach oraz upustach cenowych. Bez wątpienia jednym z atutów Octavii jest tak pożądana dzisiaj fabryczna instalacja LPG, a także ciągle dostępna w sprzedaży starsza, ale jeszcze tańsza, odmiana Tour, która stanowi ponad 35% sprzedaży tego modelu. Wydaje się więc, że jedynym modelem który może zagrozić jej pozycji może być… Skoda Rapid, ale o tym przekonamy się dopiero za jakiś czas.
2. Toyota Yaris
Japoński maluch zajmuje aktualnie czwarte miejsce w rankingu modeli. W ciągu 8 m-cy na jego zakup zdecydowało się 5 302 osoby, czyli o 22,31% więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W jego przypadku sprzedaż na firmy stanowi 46%. Kolejna, trzecia generacja Yarisa pojawiła się w Polsce pod koniec ubiegłego roku, jest absolutnym hitem sprzedaży. W miesiącach wakacyjnych model ten był liderem w klasie samochodów małych, gdzie do tej pory niepodzielnie „rządziła” Fabia. Co ciekawe, samochód nie jest super tani, a importer nie walczy z konkurencją rabatami. W czym tkwi zatem sukces modelu? Niezawodność to słowo klucz. Dwie pierwsze generacje malucha stały się symbolem bezawaryjności, regularnie zajmując czołowe pozycje we wszystkich rankingach niezawodności. O bardzo dużym zaufaniu klientów do tej marki świadczy fakt, że wszystkie odmiany Hybrid przewidziane na polski rynek w tym roku rozeszły się jak świeże bułeczki.
3. Nissan Qashqai
W okresie od stycznia do sierpnia zarejestrowano w Polsce 4 932 egzemplarze tego modelu o 20,47% więcej niż w roku 2011, co daje mu 5 miejsce w rankingu najpopularniejszych modeli w Polsce. Warto dodać, że 60-procentowy udział mają firmy. Qashqai to fenomen nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie. Samochód obecny na rynku od 2007 roku, doczekał się modernizacji pod koniec 2009 roku i w tej wersji oferowany jest do dzisiaj. Jego atutem są korzystne ceny – samochód jest tańszy od typowych SUV-ów, ale bije na głowę właściwościami terenowymi tradycyjne kompakty. Opcjonalny napęd 4×4 oraz odmiana „+2” z dłuższym rozstawem osi i dodatkowym trzecim rzędem siedzeń, to kolejne walory, które najbardziej doceniają nabywcy. Pomimo rosnącej konkurencji popularność modelu nie słabnie, a importer regularnie zachęca klientów oferując rabaty i atrakcyjne finansowanie.
4. Dacia Duster
Ryzykowne jest stwierdzenie, że Polacy kochają Dacię, ale z całą pewnością można powiedzieć że pokochali Dustera. 4 108 zarejestrowanych aut, 7 pozycja oraz rekordowy wzrost 97,59% mówią same za siebie. Co ważne, Dustera częściej kupują klienci indywidualni (52%) niż firmy. To samochód skierowany dla osób poszukujących taniego SUV-a z napędem 4×4. Choć jest to najtańszy tego typu pojazd na polskim rynku (ceny od 39 900 PLN), to klienci najczęściej wybierają najdroższe wersje auta z napędem na cztery koła i silnikiem Diesla, kosztujące ponad 60 tys. PLN, czyli tyle samo co bazowe modele konkurencji. To pokazuje, że Duster jest realną alternatywą dla fanów miejskich terenówek i ciekawą propozycją dla osób, które chcą spróbować czegoś nowego.
5. Volkswagen Golf
Golf zawsze był ceniony na polskim rynku, choć z racji wysokiej ceny nie zawsze aż tak dobrze się sprzedawał. W tym roku zarejestrowanych zostało już 3 787 egzemplarzy tego modelu (60% firmy), o 18,86% więcej niż w ubiegłym roku. Taki wynik daje mu 8 pozycję na rynku. To bardzo dobry rezultat, a niebawem będzie jeszcze lepszy, ponieważ lada dzień na rynku pojawi się najnowsza, VII generacja auta. Nowe Golfy zawsze dobrze się sprzedają, więc pod koniec roku wzrost rejestracji powinien przekroczyć 20%. Po utworzeniu oficjalnego importera Volkswagen Polska, sprzedaż wszystkich Volkswagenów ruszyła, w czym duża zasługa większych pieniędzy włożonych w reklamę oraz nowa polityka cenowa firmy.
6. Chevrolet Aveo
Tegoroczny wynik Aveo jest sensacyjny – 3 472 sztuki, 10 pozycja i wzrost 36,91%. Model, który wypchnął Fiata Pandę z TOP10, jest wybierany głównie przez klientów indywidualnych (82% udziału). Dobra sprzedaż to głównie zasługa obecności w ofercie poprzedniej generacji auta produkowanej w Polsce, której bazowa cena wynosi 31 190 PLN. W tej cenie oferowany jest sensownie wyposażony 5-cio drzwiowy hatchback z czterocylindrowym silnikiem 1.2 o mocy 84 KM. Wersja z klimatyzacją i 4 poduszkami powietrznymi kosztuje niespełna 34 tys. PLN i to ona sprzedaje się najlepiej. To dobry przykład, który pokazuje, że prywatni odbiorcy cenią sobie modele oferujące najlepszy stosunek ceny do walorów użytkowych.
7. Kia Sportage
Designerski koreański SUV ma już duże grono wielbicieli, które nadal rośnie. Model ten z wynikiem 3 056 sztuk (+21,66%) zajmuje 12 miejsce w rankingu najpopularniejszych aut na polskim rynku. Sportage swój sukces zawdzięcza przede wszystkim atrakcyjnej stylistyce i bardzo konkurencyjnej cenie. Bazowa wersja kosztuje 68 800 PLN, czym dyskwalifikuje japońską konkurencję. Siedmioletnia gwarancja, znak firmowy Kii, również odgrywa w tym przypadku dużą rolę. Co ciekawe, samochód który jest świetną alternatywą dla coraz nudniejszych i podobnych do siebie kompaktów, w 68% wybierany jest przez klientów indywidualnych. To bardzo dobry prognostyk na przyszłość w czasach kryzysu, kiedy firmy zmuszone są do redukcji kosztów i odwlekają w czasie wymiany flot.
8. Toyota Avensis
Drugi model Toyoty w tym zestawieniu jest szczególnie dobrze postrzegany przez firmy (63% udziału). 13 w zestawieniu Avensis znalazł w tym roku 2 964 klientów, o 18,7% więcej w porównaniu do 2011 roku. Nowe życie modelu rozpoczęło się w jesienią ubiegłego roku we Frankfurcie, gdzie zaprezentowana została wersja po face liftingu. Model ten skutecznie opieraja się niemieckiej i koreańskiej konkurencji, która coraz odważniej „rozpycha” się na polskim rynku. Samochód ma ugruntowaną pozycję i jest bardzo odporny na wahania rynku. Japończycy jak na razie opierają się modzie downsizingu, dzięki czemu pozbawiony drogich technologii Avensis jest bardzo konkurencyjny cenowo, a klienci mają duże zaufanie do sprawdzonej techniki japońskiej marki.
9. Hyundai ix35
Hyundai zajmuje 16 miejsce w rankingu, a dzięki sprzedaży 2 766 aut zanotował wysoki wzrost na poziomie 75,73%. Hyundaia również znacznie częściej wybierają odbiorcy prywatni (62%) niż firmy. Tak naprawdę jedynym godnym rywalem w tym segmencie cenowym i „wielkościowym” jest bratni Sportage. Firmy od wielu lat toczą zaciętą walkę między sobą. Na koniec sierpnia marka Kia jest lepsza od Hyundaia o zaledwie 255 aut, więc wynik jeszcze nie jest przesądzony. Model ix35 jest najchętniej wybieranym Hyundaiem w naszym kraju i to od jego sprzedaży w główniej mierze zależy pozycja marki. Pięcioletnia gwarancja na cały samochód bez limitu kilometrów jest doskonałą zachętą dla potencjalnych klientów.
10. Honda Civic
Civic zawsze był samochodem kultowym i miał rzeszę wielbicieli. Nowa, 9’ta generacja modelu, która zadebiutowała w tym roku również jest bardzo pożądana. Na koniec sierpnia zajmuje 22 pozycję z zestawieniu najpopularniejszych modeli, a dzięki wynikowi 2 338 szt. rejestracji Civic zanotował wzrost 28,74%. To samochód, który bardzo rzadko wybierają firmy (29%), a jego największym atutem jest szeroko rozumiana solidność. Sprawdzona technika, niezawodność oraz bardzo mała utrata wartości, to tylko niektóre elementy cenione od wielu lat przez użytkowników. Pomimo wyższej od konkurencji ceny zakupu, samochód z miesiąca na miesiąc sprzedaje się coraz lepiej, utrzymując tytuł najpopularniejszego japońskiego modelu kompaktowego na polskim rynku.
Podsumowując warto zwrócić uwagę, że na liście znajdują się aż cztery SUV-y, które „ciągną” sprzedaż swoich marek, co pokazuje że podwyższone samochody z opcjonalnym napędem na cztery koła są bardzo łakomym kąskiem na naszym rynku. Z niecierpliwością czekamy więc na nowe modele, które pozwolą utrzymać ten trend. Zmodernizowany Duster oraz Chevrolet Trax z pewnością będą do nich należeć.
Źródła, CEPiK
IBRM Samar, Autor Michał Hadyś