Umowa leasingu zobowiązuje przedsiębiorcę do przestrzegania określonych warunków. Przed podjęciem decyzji o finansowaniu środka trwałego leasingiem, warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z zapisami umowy. Są one kluczowe, gdyż wskazują na prawa i obowiązki obu stron.
Przed podpisaniem umowy leasingu warto zapoznać się z warunkami finansowymi transakcji, czyli wysokością comiesięcznych rat, pierwszą wpłatą, oprocentowaniem, itp. Równie ważne są postanowienia umowy oraz stosowane standardowo przez firmy leasingowe ogólne warunki umowy leasingu (w skrócie OWUL), które należy uważnie przeczytać przed podpisaniem umowy. Warto poprosić przedstawiciela firmy leasingowej, żeby opowiedział o tym co się dzieje jeśli przedmiot posiada wadę, czy i wg jakich zasad raty leasingu ulegają zmianie, kiedy umowa może być rozwiązana i jakie są tego konsekwencje, czy i za co umowa przewiduje kary. Kalkulacja finansowa umowy jest bardzo ważna, ale w zapisach umowy czy OWUL powinna znajdować się informacja, jakie będą faktyczne koszty.
Z OWUL dowiemy się również, czego możemy się spodziewać w przypadku opóźnień w wydaniu przedmiotu przez dostawcę, zmiany stóp procentowych czy zdarzeń losowych, tj. wypadek komunikacyjny. Dokument powinien zawierać informacje o wysokości ewentualnych kar umownych, konsekwencjach opóźnień w regulowaniu płatności, warunkach wcześniejszego rozwiązania umowy
i jej rozliczenia. Równie istotnym czynnikiem są zasady postępowania leasingodawcy w trudnych sytuacjach. Korzystne umowy dają prawa i obowiązki obu stronom, np. przy wyznaczaniu czasu rozliczenia czy zwrotu nadpłaty, który powinien być jasno określony dla firmy leasingowej.
– Oczywistym jest, że klient zwraca uwagę na koszt usługi leasingowej. Ale umowa leasingu trwa kilka lat (zazwyczaj 2 do 5 lat) i klient chce wiedzieć, jakie będą w tym czasie reguły współpracy z firmą leasingową. Klienci doceniają i nagradzają lojalnością rzetelność i jakość współpracy, w tym również precyzję i partnerskie ułożenie postanowień umowy. To właśnie z umowy i OWUL powinny wynikać wszystkie obciążenia, których leasingobiorcy mogą spodziewać się w czasie umowy – zwraca uwagę Mariusz Włodarczyk, – W przypadku wszelkich wątpliwości dotyczących umowy leasingu, można skonsultować jej zapisy z zaufaną osobą – najlepiej prawnikiem lub ekonomistą. Warto również poprosić przedstawiciela firmy leasingowej o podanie konkretnego liczbowego przykładu rozliczenia umowy, najlepiej na bazie otrzymanej od firmy propozycji warunków finansowych. Są sytuacje, których nie da się w 100 proc. przełożyć na zapisy umowy, np. gdy wystąpi szkoda, a następnie likwidacja jej skutków w tym rozliczenie umowy leasingu. Dlatego też w umowie zawsze będą pewne postanowienia o bardziej ogólnym charakterze, niemniej istotne zasady rozwiązania umowy oraz jej rozliczenia powinny być podane w możliwie najbardziej precyzyjny oraz przejrzysty sposób – dodaje.
Wymogiem koniecznym przy podpisywaniu umowy leasingu są dokumenty rejestrowe firmy: REGON, NIP oraz KRS. W przypadku popularnych procedur uproszczonych, z uwagi na coraz większą dostępność informacji ze źródeł zewnętrznych (np. biura informacji kredytowej, KRS, CEIDG), do wniosku często nie są wymagane dokumenty finansowe, a jedynie oświadczenie klienta, dzięki temu decyzja o finansowaniu wydawana jest w kilka minut.
– Z treścią OWUL i umowy jest jak z dobrymi butami: niedopasowane będą nas uwierały, niewygodne i niemodne wyrzucimy, natomiast dobrze dopasowane i stylowe skłonią nas do ponownego zakupu. Umowa leasingu i OWUL muszą odpowiadać klientowi, gwarantować komfort eksploatowania wybranego środka trwałego, a to z kolei daje leasingodawcy szansę na zawarcie kolejnej umowy i wieloletnią współpracę ze sprawdzonym klientem – podsumowuje Mariusz Włodarczyk.
Przed podpisaniem umowy zwróć uwagę na:
- Zapis o dodatkowych opłatach
Obejmuje sytuacje, w których klient nie wywiązuje się z zobowiązań – np. nie płaci składki ubezpieczeniowej. W takim przypadku opłata manipulacyjna uzależniona jest od wysokości składki za polisę – w zależności od firmy od 15% + VAT do nawet 100% wysokości składki.
- Zapis o karach umownych
Najczęściej ma miejsce, gdy klient nie realizuje obowiązków niepieniężnych przewidzianych w umowie: nie zwraca przedmiotu, nie przekazuje dokumentów w umówionym czasie i terminie itd. Kwoty kar bywają rożne, różne są podstawy ich kalkulowania. Warto prześledzić postanowienia umowy i sprawdzić ich wysokość oraz za co mogą być naliczone.
- Zapis o terminie zwrotu finansowanego przedmiotu
Najczęściej klient nabywa przedmiot po zakończeniu umowy. Jednakże gdy go nie wykupi, powinien zwrócić do firmy leasingowej w wyznaczonym terminie – w dniu zakończenia umowy lub tuż po jej zakończeniu. Kary za brak zwrotu przedmiotu wahają się w przedziale od 0,2% do 2% ceny nabycia przedmiotu za każdy dzień zwłoki (gdy umowa zakończona jest przed upływem wskazanego w niej terminu) lub w wysokości wielokrotności ostatniej raty leasingowej za każdy rozpoczęty miesiąc opóźnienia (w wypadku zakończenia umowy w planowanym terminie).
- Zapis o przedterminowym rozwiązaniu umowy
Umowa rozwiązywana jest przed czasem najczęściej w przypadku, gdy nastąpi szkoda całkowita leasingowanego samochodu (wypadek, kradzież) lub gdy przedsiębiorca nie płaci rat leasingowych. OWUL informuje o związanych z tym kosztach – niektóre rozwiązania dostępne na rynku mogą okazać się bardzo dotkliwe dla klientów. Istotne jest aby zrozumieć mechanizm rozliczenia umowy i sprawdzić czy firma leasingowa poza kapitałem pozostałym do spłaty pobiera przyszłe zdyskontowane odsetki czy też zryczałtowaną opłatę: popularne dyskonto nie zawsze musi być korzystniejsze od zryczałtowanej opłaty, natomiast zawsze jest bardziej skomplikowane w ustaleniu kwotowej wysokości. Trzeba też mieć na uwadze jak firma leasingowa uwzględnia w rozliczeniu kwotę odszkodowania otrzymaną od zakładu ubezpieczeń czy też cenę ze sprzedaży przedmiotu – czy przewiduje zwrot dla klienta ewentualnej nadwyżki powstałej po rozliczeniu umowy.
- Zapis dotyczący oprocentowania umowy
Niektórzy leasingodawcy uzależniają oprocentowanie od decyzji zarządu i zmiennej polityki firmy. Inni z kolei tak konstruują umowy, że kiedy WIBOR rośnie, oprocentowanie również zostaje podwyższone, natomiast gdy WIBOR spada, to kwota odsetek nie zmienia się. Optymalnym rozwiązaniem z punktu widzenia leasingobiorcy są wynikające z wahań WIBORu korekty opłat leasingowych zarówno w górę, jak i w dół.
Źródło: BZ WBK Leasing