Zgodnie z informacjami otrzymanymi z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), studium wykonalności programu sektorowego, złożonego w NCBiR w dniu 30 września 2014, wkrótce powinno zostać poddane eksperckiej ocenie merytorycznej.
Do oceny merytorycznej zostanie powołany specjalny zespół składający się z:
– pracowników NCBiR (2-3 osoby),
– jednego przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju,
– jednego przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki oraz
– 2-3 ekspertów rynkowych.
Kryteria merytorycznej ocen zostały już zamieszczone na stronie NCBiR-u.
Treści zawarte w przedłożonym studium wykonalności będą rozpatrywane pod kątem uzyskania odpowiedzi na następujące pytania:
a) czy aktualna sytuacja sektora uzasadnia konieczność uruchomienia programu sektorowego oraz czy posiada on wystarczający potencjał do jego realizacji, a następnie efektywnego wykorzystania jego oczekiwanych efektów? Pod uwagę w tym przypadku będą brane w szczególności:
- wpływ sektora na rozwój gospodarki w Polsce,
- pozycja sektora w Europie i na świecie,
- potencjał B+R sektora oraz poziom jego innowacyjności, w tym dotychczasowe finansowe oraz rzeczowe efekty prac B+R oraz działalności innowacyjnej sektora;
b) w jakim stopniu wnioskodawca reprezentuje sektor, czy jest w stanie merytorycznie partycypować w tworzeniu założeń programu sektorowego, a następnie finansowo i rzeczowo w jego realizacji, tj. czy ma potencjał do jego realizacji? Pod uwagę w tym przypadku będą brane w szczególności:
- reprezentatywność wnioskodawcy dla sektora oraz dotychczasowe doświadczenie we współpracy,
- sytuacja ekonomiczna podmiotów zrzeszonych w ramach wnioskodawcy,
- potencjał B+R i innowacyjny członków wnioskodawcy;
c) czy zaproponowana agenda badawcza odpowiada na wskazany problem, czy jest spójna i możliwa do zrealizowania przy danym potencjalne sektora? Pod uwagę w tym przypadku będą brane w szczególności:
- stopień, w jakim zaproponowana koncepcja badawcza jest logiczna, spójna, adekwatna i wystarczająca do rozwiązania problemów,
- innowacyjność proponowanych prac B+R, w tym także stopień, w jakim agenda badawcza jest ambitna i umożliwia realizację projektów wykraczających poza obecny stan wiedzy i techniki (przełomowe cele, nowość koncepcji i podejścia),
- praktyczna użyteczność rezultatów prac B+R,
- czy propozycja może służyć wyłonieniu/aktualizacji inteligentnej specjalizacji w skali kraju?
d) czy proponowany przez wnioskodawcę projekt programu sektorowego jest poprawnie skonstruowany, czy jest logiczny i spójny merytorycznie? Pod uwagę w tym przypadku będą brane w szczególności:
- trafność diagnozy istniejących problemów,
- logika, spójność i weryfikowalność założonych celów programu sektorowego,
- zasadność planowanych kosztów oraz okresu realizacji programu sektorowego;
e) jaka jest ogólna jakość przygotowania studium, jaką metodologię wykorzystano przy jego tworzeniu, czy zastosowane źródła informacji są adekwatne, kompletne i rzetelne?
NCBiR spodziewa się, że ostateczne wyniki oceny merytorycznej będą przedstawiona pod koniec marca 2015, ale najprawdopodobniej wstępne nieformalne informacje mogą być już dostępne w połowie lutego.
Obecnie 21 programów jest poddawanych ocenie merytorycznej i zgodnie z zapowiedziami niektóre programy mogą być integrowane. Zasady, co do ewentualnego łączenia różnych programów sektorowych nie są póki co ustalone. Zadecyduje o tym zespół do oceny merytorycznej.
NCBiR zakłada, że negocjacje pomiędzy twórcami poszczególnych zwycięskich programów, a NCBiR, oraz ustalanie ostatecznego kształtu programów i konkursów, będą trwały ok. dwóch miesięcy; prawdopodobnie kwiecień – maj, lub maj -czerwiec (w zależności od postępów prac nad oceną merytoryczną).
Przypomnijmy, że przewidziane do 2020 roku programy publiczne w obszarze badań i rozwoju, mogą stanowić istotne wsparcie dla budowy centrów kompetencji w przemyśle motoryzacyjnym. W szczególności dla tych firm, które w ostatnich latach zdobyły środki europejskie na inwestycje w nowe linie technologiczne i już przeszły, w kooperacji z jednostkami naukowymi, przez pierwsze wspólne projekty. Będzie im na pewno łatwiej przygotować nowe, bardziej rozbudowane projekty badawczo-rozwojowe. Oczywiście nie można zapomnieć o tym, że przyszłe badania i kompetencje muszą być ściśle związane z oczekiwaniami klientów. W związku z tym elastyczność i szybkość reagowania będą dwoma istotnymi czynnikami konkurencji w niedalekiej przyszłości. Dlatego nie bez znaczenia jest w tym przypadku podpisanie w czerwcu 2014 roku porozumienia INNOMOTO czyli sektorowego programu badań naukowych i prac rozwojowych, którego celem jest wsparcie rozwoju innowacji w branży motoryzacyjnej. Polska jako kluczowy eksporter wyrobów przemysłu motoryzacyjnego, na równi z działalnością produkcyjną, powinna być inicjatorem rozwiązań z zakresu B+R (badania i rozwój) i skutecznie je wdrażać. Studium Wykonalności, w imieniu inicjatorów przedsięwzięcia czyli sześciu branżowych organizacji i firm zostało złożone przez Polską Izbę Motoryzacji w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w dniu 30 września 2014.
Na podstawie informacji z KPMG